Hlavní obsah
Umění a zábava

Film Služka vyžaduje silný žaludek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Netflix

Láska nezná hranice

Zaujal mě prakticky hned, to jsem ale netušila, co mě čeká. Doba, ve které se odehrával, byla pro silné povahy.

Článek

Film Služka (režie Mariana Čengel Solčanská, Slovensko/Česko, 2023) mě zaujal na první pohled. Názvem, tématem, hereckým obsazením, nejvíc mě ale přitahovala možnost nahlédnout do této profese v dřívějších dobách. Můj muž se na něj ale dívat nechtěl, tak mi chvíli trvalo, než jsem si ho pustila při volném večeru bez něj.

Že pojednává o lásce mezi dvěma ženami, jsem zjistila až v průběhu, ale na kvalitě mu to nijak neubralo. Zmiňuji to spíš pro ty, kterým toto z nějakého důvodu vadí. Narovinu bylo to to nejmenší. Jsou v něm mnohem silnější věci. Popravdě mi hlavní role přišly oproti zbytku spíš vedlejší, ale to byl jen můj pocit.

Příběh se odehrával v době 1. světové války, kdy rakousko-uherská monarchie pomalu ztrácela pevnou půdu pod nohama. Světem a životem nepolíbená Anka (Dana Droppová) se vydala ze Slovenska do služby do panského domu v Praze. Po tom, co se její maminka znovu provdala, se jí otčím tímto způsobem zbavil. Její vztah s matkou byl ale vřelý a ze začátku odloučením dost trpěla. Dostala se do rodiny vysoce postaveného státního úředníka a učila se nové službě. Při tom se postupně rozvíjel její vztah s mladou slečnou Resi (Radka Caldová), až přerostl v lásku. Ta byla ale narušena faktem dohodnuté svatby, narozením dítěte a vyloženě poznamenaná osudem Resiho manžela.

Film na mě působil temně a celý byl takový jakože Takto nějak je cítit hnědá. Záchodové, nočníkové a kanálové scény v něm měly své pevné místo a nechyběla ani nahota a sex. Ale jen tak, aby dokreslili už tak dost ponurou atmosféru. Otevíral témata jako intimní vztahy pánů se služebnictvem, potraty, domácí porody i sebevraždy. Některé scény mi utkvěly v paměti a vůbec to nebyly ty hlavních představitelek.

Nejzajímavější mi ve filmu přišla Kristina v podání Ani Geislerové. Díky absenci líčení Aňa skvěle zapadala do role kuchařky, bylinkářky a porodní báby v jedné osobě. Její postava za léta ve službě přesně věděla, o čem to je. Co je důležité a co ne, a jaká je skutečnost. Její moudrost a scény, ve kterých mladým služkám jedinou větou řekne vše, jsem si užívala. Byla přímá a přesná.

Nejsilnější roli pro mě ale měla Vica Kerekes jako Lisa. Ze služebných byla nejhezčí a měla nejtěžší osud. Přišlo mi, že prožila to největší zlo. Ano, byla dost naivní a Kristina ji varovala, ale víte jak to s mladýma holkama je. Dokud nezkusí, nevěří. Bohužel ji to stálo příliš mnoho.

Film byl natočený na motivy stejnojmenného románu Hany Lasicové, dcery známého herce Milana Lasicy, jehož zásluhou jsou ve filmovém zpracování jako hlavní představitelky dvě dívky. V knižní podobě vyšel román před deseti lety a je inspirovaný pěstounkou autorčiny maminky a tety - známých slovenských hereček Magdy a Emílie Vašáryových. Osobně si myslím, že tím je o to lákavější. Fakt by mě zajímalo, co z toho všeho je pravda a co smyšlenka.

Přestože to byla docela těžká podívaná, doporučuji vám se na Služku podívat. Najdete ji na Netflixu. Připomíná nám, že přes veškeré remcání, se ve skutečnosti máme pořád líp. Minimálně, co se životního stylu týká. Od doby, co jsem ho viděla, jsem vděčná za splachovací záchod.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz