Hlavní obsah
Názory a úvahy

Jak vznikají dezinformace: Vybombardovaná nemocnice, Ukrajina v NATO a Češka uvězněná v Mexiku

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: StockSnap, Pixabay

Toto jsou jen některé z aktuálních titulků článků, které nakonec neobsahují stejná fakta. Proč?

Článek

Zavádějící titulky jsou moderní, nicméně nahrávají obavám a také dezinformovanosti našeho národa. Ono by to tak nebylo, kdyby lidé nečetli jen nadpisy, ale i články, jenomže to se často neděje. Doba je moc rychlá. To by si autoři měli uvědomit. Velmi často i pod svými články vidím reakce, které prozrazují, že jejich majitelé vůbec neví, o čem článek je. Promiňte, ale vážně se to pozná. Proto mi v určitých případech vadí zavádějící titulky.

Když jsem četla třeba o vybombardování největší dětské nemocnice v Kyjevě a nakonec našla informaci o 7 mrtvých, napadlo mě, že byla asi prázdná. Samozřejmě nebyla, jinak by z toho nebyl takový rozruch, jen byla trefená jakoby spíš omylem. Nebo to tak na mě působilo. Rozhodně to nechci zlehčovat. Úplně se mě to netýkalo, tak jsem si jen řekla, že je to hrozné a šla dál.

Pak jsem ale uviděla titulek o přijetí Ukrajiny do NATO a zbystřila jsem. Toto už jsou věci, které se mě a mé rodiny mohou týkat, protože je naše země součástí. Že jde jen o radikální názor nějakého hlavouna, mě překvapilo. Proč takto autoři plaší lidi?

A korunu tomu nasadil dnešní článek o české mamince, kterou museli hospitalizovat po tom, co jí při hurikánu v Mexiku dveře amputovaly prsty. Zraněná maminka uvězněná v takové zemi je hrůza. Jenomže z článku vyplynulo, že vlastně vůbec neví, co a jak bude, a z reportáže navíc, že neměla zřízené cestovní pojištění. Ano, její situace není dobrá, ale proč bychom si měli myslet, že je kvůli tomu Mexiko špatné, když se momentálně vlastně vůbec neví, jak se k jejímu případu postaví?

Není potřeba v tom ale hledat velkou vědu. Autoři článků se zavádějícími nadpisy se tak jen snaží získat pozornost a víc čtenářů. Občas to vyzkoušíme všichni. V konečném důsledku se ale snaha získat víc čtenářů stane kontraproduktivní. Čtenáře nezískají a národ mluví o věcech, co nejsou pravda, jako o faktech. A strach a panika se šíří.

Když se to týká nepodstatných témat, jako je výchova dětí nebo dávná historie, může to být jedno, ale když je to o soudobé politice, cestování, potravinách atd. mohli bychom být opatrnější, protože to může vážně uškodit.

Osobně se nepřikláním na žádnou stranu, pokud neznám postoj obou, a i tak vím prd, pokud jsem u toho nebyla osobně. Názor může mít kdokoliv na cokoliv, jaký chce, a může to i veřejně prezentovat, což ale neznamená, že má pravdu. Znám ale spoustu lidí, kteří věří tomu, co všude píšou, a to vnímám jako společenský problém, který bychom neměli podceňovat.

Co si o tom myslíte vy?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz