Hlavní obsah
Umění a zábava

Malá mořská víla je v kinech! Opravdu je takový problém, že je tmavá?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Walt Disney Studios

Halle Bailey je v roli Ariel kouzelná

Popkorn větší než ona, velká šťáva s brčkem a hurá do sálu multikina s mou malou vílou na pohádku. Jak se líbila tmavá Ariel a jaká je Malá mořská víla celkově?

Článek

Nevím, jestli jiní rodičové museli do kina z donucení nebo si to tam šli taky užít, ale já se na Malou mořskou vílu (režie Rob Marshall, USA, 2023) moc těšila. Lístky jsem koupila den předem, do nevyšší řady na dvojsedák, abychom se mohly tulit jako doma, a naše cácorka se nemohla dočkat.

Velká šťáva s brčkem a obří popkorn zajistili, že tam vydržela až do konce, protože pro menší děti je to ještě dlouhé. Reklamy a upoutávky na začátku už chtěla mít za sebou, ale když jsem ji uklidnila, že za chvilku skončí, uvelebila se vedle mě, strčila ruku do krabice s kukuřicí a už si užívala první záběry filmu.

Příběh, který všichni známe. Malá mořská víla se zamiluje do prince, zachrání mu život a pak začarovaná zlou olihní Uršulou bojuje o jeho lásku. Je to andersenovská klasika, co by jí mohl kdo vytknout? Možná právě proto se tvůrci rozhodli obsadit do role Ariel dívku s tmavší pletí Halle Bailey. Ať si říká kdo chce, co chce, byla v této roli překrásná a Ariel v jejím podání byla přesně taková, jaká má být. Něžná a křehká a mládí z ní tryskalo plným proudem. Já vím, předloha je jiná, s tím souhlasím, ale víte co? Menší děti si toho vůbec nevšimly.

Záměrně jsem na to svou holčičku neupozornila a ona to vůbec neřešila. Pro ni bylo důležité, že je Ariel krásná, a to opravdu byla. Jediné, co by na ní změnila, byly vlasy. Měla sice zrzavé, ale do hněda a jí se líbí ty červené. Jinak nic. Pro ni to prostě byla Ariel, protože ona vidí věci ještě jinak. Netrpí předsudky a není k nim vychovávaná. Přestože náš táta s tmavou Ariel jakýsi drobný problém měl, protože předloha… nikdy by to s ní neřešil. Proč brát dítěti kouzlo?

Další postavy podmořského království byly naopak úplně přesné. Javier Bardem jako by byl pro roli vládce Tritona zrozený a Melissa McCarthy pro Uršulu taky. Byla jsem ráda, že nevybrali do role Tritona Jasona Momou, který se o ni taky ucházel. Přestože se mi jako chlap líbí a vládce moří už hrál, mám ho spojeného právě s Aquamanem a scénou, jak pod vlivem kráčí s flaškou kořalky po molu, až se ztratí v rozbouřeném oceánu. Takže v pohádce raději ne-e.

Děti ale vůbec neřešily věrnost postav, řešily zpracování celé pohádky. Kinem se ozývalo To v kreslené nebylo a naše malá mi zase řekla Uršula přece nesvítila. Nejvíc ale padala otázka, jestli existují mořské panny. To je pro rodiče otázka nad otázky. Kdybyste si s ní ani vy nevěděli rady a nechtěli svého miláčka zklamat, prostě jen přiznejte, že nevíte, protože jste nikdy žádnou neviděli. Opravdu jim nemusíme brát jejich kouzla, protože to, že něco neznáme, neznamená, že to neexistuje. Dětská fantazie je úchvatná, podporujte ji a užívejte si ji, dokud můžete.

Samostatnou kapitolou byl krab Sebastian. Ten děti bavil neskutečně a byly momenty, kdy se řehtalo celé kino včetně nás rodičů. Jan Dolanský ho nadaboval parádně a jeho písně měly skvělé, zábavné texty. Prostě ty naše prcky nezklamal. Byl to přesně ten Sebastian, jakého znali, a možná ještě lepší.

Co se týká pozemských postav, měla jsem už z upoutávek trošku obavu z prince Erika v podání Jonaha Hauera-Kinga. Nepřišel mi nijak atraktivní, ale nakonec byl fajn. Dívalo se na něj hezky a naší princezně se líbil. To bylo důležité.

No a z čeho jsem byla nadšená já? Z grafického zpracování podmořského světa, ze scén na moři a hlavně z českého dabingu Ariel. Její nový hlas jsem neznala a naprosto mě okouzlil. Hlasový projev Natálie Grossové byl v písních skvělý. Naléhavost, síla hlasu a práce s ním přesně souzněla s mistrovským hereckým výkonem Halle Bailey. Bylo to prostě a jednoduše pohádkové.

Osobně si jako rodič uvědomuji hlavně to, že pohádky jsou točené pro děti a ty vidí věci úplně jinak. Když mají možnost říct svůj vlastní názor, jsou pro ně důležité úplně jiné věci než pro nás dospělé. Pro ně je to skutečný příběh, a tak by to mělo být. Tak nelpěte na předloze a vemte je do kina, ať si to pořádně užijí. My půjdeme ještě jednou. Třeba se tam potkáme.

Napište mi do komentářů, jestli jste film viděli a jak působil na vás. Co si o něm myslíte? A pokud si rádi povídáte o filmech a necháte si i nějaký doporučit, sledujte mě. Těším se.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz