Hlavní obsah
Názory a úvahy

Rádio nemám, přesto poctivě platím poplatek. Teď mi napsali, že dlužím

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: manfredrichter, Pixabay

Rozhlasový a televizní poplatek jsou taková zajímavá záležitost. Nikoho úplně nezajímá, že nevlastníte ani televizi ani rádio. Když odebíráte elektřinu, jste podezřelí, že vlastníte obojí.

Článek

Osobně jsem se s povinností platit koncesionářské poplatky setkala až jsem se nastěhovala do současného bytu. Vždycky jsem žila v pronájmu a vždycky měli majitelé všechny energie registrované na sebe, tudíž se o mě nikdo nezajímal. S nastěhováním sem se to ale změnilo a prakticky okamžitě, po tom co jsem si přihlásila odběr elektrické energie, mě kontaktovala Česká televize a následně i rozhlas.

Bylo mi už skoro 40 let a evidovaný dluh na poplatcích dělal přes 6 000 Kč. Z mých pronajímatelů za mě evidentně nikdo poplatky neplatil, přestože mi tvrdili, že je v nájmu všechno. Bohužel neznalost zákona neomlouvá a já se měla informovat.

§ 3 zákona 348/2005 Sb. o rozhlasových a televizních poplatcích totiž říká, že „poplatníkem rozhlasového poplatku je fyzická osoba nebo právnická osoba, která vlastní rozhlasový přijímač“ a „poplatníkem televizního poplatku je fyzická osoba nebo právnická osoba, která vlastní televizní přijímač.“ Aha.

A pozor! Dokonce, i když je televize nebo rozhlas součástí pronajímaného vybavení bytu, přechází po měsíci užívání povinnost platit poplatky na nájemníka. Zjednodušeně řečeno, majitel bytu vůči nájemníkům žádnou povinnost platit koncesionářské poplatky ze zákona nemá.

Dobře. Jsem člověk, který, než by něco udělal blbě, raději zaplatí. Takže jsem doplatila, co bylo potřeba a nastavila si měsíční platby. Jsou to menší položky - 135 Kč televize a 45 Kč rozhlas. Trvalý příkaz se o všechno postará. Ani si nevšimnu, že mi z účtu odešly. Čeho si ale všimnu určitě, je, když mi přijde upomínka, že nemám zaplaceno, jako se to stalo dneska. Jako fakt?

V datovce na mě září zpráva s předmětem Upomínka rozhlasové poplatky a já vidím jen tu ztrátu času, který nad tím budu muset strávit. Udělám to raději hned. Otevřu banku, vyfiltruju Rozhlas a co nevidím. Polovina tohoto roku zaplacená, celý minulý rok taky. Tak kde je problém?

Problém je v tom, že ani ve zprávě a ani ve svém uživatelském účtu na jejich webu nikde nevidím rozpis uhrazených (natož neuhrazených) plateb. Hledám, hledám, ale nic nenacházím. Chtějí doplatit 135 korun, poplatek za 3 měsíce, ale proč je platit, když nevidím chybu?

Skutečnost je taková, že pokud televizní ani rádiový přijímač nevlastníte, je jedno, že odebíráte energii. Stačí vyplnit příslušné dokumenty (čestné prohlášení o nevlastnictví přijímače a evidenční list pro odhlášení), odeslat je na místa k tomu určená, a ani jeden z těchto poplatků platit nemusíte.

Zákon o tom říká že „jestliže je fyzická osoba nebo právnická osoba, která není přihlášena v evidenci poplatníků rozhlasového poplatku nebo v evidenci poplatníků televizního poplatku, odběratelem elektřiny připojeným k distribuční soustavě, považuje se za poplatníka rozhlasového a televizního poplatku s povinností platit, pokud Českému rozhlasu nebo České televizi po jejich písemné výzvě neoznámí písemným čestným prohlášením opak..“

Pokud poplatky ale platit máte a neplatíte, můžete dostat poměrně vysokou pokutu. Za neplacení koncesionářského poplatku za televizi mluvíme o 10 000 Kč, u rozhlasu o polovině. A pokuty nikdo nepotřebuje.

Takže jsem vyfotila seznam plateb odchozích na jejich účet a s žádostí o upřesnění neuhrazených poplatků jsem jim ho poslala. Ať má práci zase někdo jiný. Někdo, kdo je za ni placený. Jsem zvědavá v kterém tisíciletí mi ty platby chybí.

Jak to máte vy? Platíte poplatky a jsou podle vás v pohodě nebo vysoké?

-------------

Zdroj: https://www.e15.cz/finexpert/setrime/staci-vam-k-zivotu-internet-poradime-jak-neplatit-koncesionarske-poplatky-1352663

https://www.jakpronajimatbyty.cz/ma-platit-za-televizi-a-rozhlas-najemce-nebo-pronajimatel/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz