Článek
Ještě nedávno jsem měla oba dva dědečky. Bylo jim přes osmdesát let a stále vlastnili řidičské průkazy. Jeden z nich dokonce pořád řídil a to i přesto, že prodělal mozkovou mrtvici. Celá rodina ho žádala, aby už přestal, ale jeho známý doktor mu potřebné dokumenty vždycky znovu podepsal. A zatímco my měli starost, doktor měl zažít rozum a předcházet případným nehodám a ohrožení lidských životů, bez ohledu na známost. Bohužel, to se ale často neděje.
Se stářím přichází spousta zdravotních změn a omezení od zraku po nervové vzruchy, které se zpomalují. Reakce nejsou, jaké by měly být a hlava už mívá problém s předvídáním a orientací. Přesto ale nezabrání samotné jízdě a umožní tak fatální nehody.
Můj druhý děda potřeboval naštěstí řidičák jen kvůli egu a vědomí, že ho prostě pořád ještě má, přestože už by se za volant neodvážil. K lékaři nechodil, aby mu ho náhodou nevzal. Oba tyto příklady jsou extrémy a ani v jednom neměl řidičák na nic vliv, ale mohl mít, a to je, oč tu běží. Co kdyby druhý děda sebral odvahu a chopil se nějaké příležitosti? Raději nedomýšlet.
Nejčastěji způsobují staří lidé za volantem nehody v důsledku:
nepřizpůsobení rychlosti technickým parametrům vozovky
nepřizpůsobení jízdy stavu vozovky
nevěnování se plně řízení
najetí do protisměru
nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla či nákladu a nezvládnutí řízení
nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu
ohrožení protijedoucího řidiče při odbočování vlevo
nepřizpůsobení rychlosti viditelnosti
nepřizpůsobení rychlosti hustotě provozu
nedání přednosti jízdy na základě příkazu značky „Stůj, dej přednost v jízdě“
předjíždění bez dostatečného bočního odstupu
předjíždění přes podélnou čáru souvislou
nedodržení bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla
Prostě už ztrácí reakce, orientaci, odhad i pozornost.
Řidiči senioři nejsou nebezpeční jen svému okolí, ale i sami sobě. S narůstajícím věkem se snižuje schopnost těla odolat nárazu při nehodě a tím pádem se vystavují stále většímu riziku smrti. Od 65 let se toto riziko zvyšuje dvojnásobně a po 74 letech už víc jak 16×.
Nabízí se otázka Proč nejsou seniorům odebírány řidičské průkazy dřív?
Možná by jí ale měla předcházet ještě jiná otázka a to sice Proč jsou často ponechávány lidem s nemocemi, které můžou výrazně ovlivnit jejich schopnost řídit?
Lékaři specialisté, mezi něž se počítají hlavně kardiologové, neurologové a diabetologové, by měli ohlašovat osoby s vážnými nemocemi jako jsou poruchy zraku nebo Parkinsonova choroba, pacienty s nemocemi oběhové soustavy, kardiaky, osoby po transplantaci, mentálně postižené, s duševními nemocemi, alkoholiky či drogově závislé a taky pacienty s diabetem, u kterých hrozí diabetické kóma. Závažné problémy způsobuje taky epilepsie. Celý výčet těchto nemocí je v příloze č. 3 vyhlášky č. 277/2004 Sb..
Jsou to právě lékaři, kdo rozhodují o tom, jestli naše babičky a dědové budou řídit, nebo ne. Jestli budou nebezpeční jiným, ale taky sami sobě. Jen oni rozhodují o návrhu na odebrání řidičského průkazu a zdá se, že to nedělají úplně zodpovědně.
V praxi musí ke svému lékaři na kontrolu přijít každý senior řidič nejpozději v 65 letech. Pak za tři roky a následně přicházet co dva roky, pokud není potřeba častěji. U lékaře by měl absolvovat celkové vyšetření, což znamená nejen fyzické, ale i psychologické testování. Na základě toho by pak měl lékař posoudit způsobilost a rozhodnout ve prospěch společnosti, jelikož odebrání řidičského průkazu seniorům, je součástí bezpečnostní prevence.
Zákon říká, že: „Posouzení zdravotní způsobilosti provádí posuzující lékař na žádost žadatele o řidičské oprávnění nebo držitele řidičského oprávnění. Náklady na posouzení zdravotní způsobilosti hradí žadatel.“
Nemůže se sice stát, že by senioři řidiči zdravotní prohlídku neabsolvovali, protože na rozdíl od řidičáku, který při cestě autem u sebe mít nemusí, musí mít bez výjimky lékařské potvrzení o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel. Pokud ho zapomenou, hrozí pokuta až 2 500 Kč. Pakliže ho nemají vůbec nebo je propadlé, může se pokuta vyšplhat až na 10 000 Kč. Může se ale stát, že dostanou potvrzení bez důkladné prohlídky. Některým lidem může dělat problém platba, proto na ni zdravotní pojišťovny přispívají
Osobně znám několik lidí, co jsou vážně nemocní a stále řídí. Mí dědové už zemřeli, ale jiné seniory vídám v autech opravdu často. Jezdí pomaleji a opatrněji, takže jsou i snadno k poznání. Bohužel právě touto svou opatrností jsou nebezpeční.
Měli bychom si uvědomit, že doba je rychlá, všechno se stále zrychluje, jen naši staří se zpomalují. A když si to neuvědomují oni, měli by za ně rozhodnout jejich lékaři. Jsou tady přece od toho, aby jim pomáhali ke zdraví a chránili jejich životy. Nebo ne?
--------------
Zdroje:
https://www.portalridice.cz/clanek/odebrani-ridicskeho-prukazu-ze-zdravotnich-duvodu
https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/567192-vazna-nehoda-na-nachodsku-duchodce-srazil-ctyri-lidi-jeden-z-nich-zemrel#utm_content=freshnews&utm_term=d%C5%AFchodce%20srazil&utm_medium=hint&utm_source=search.seznam.cz
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/senior-ridic-nehoda.A230120_184418_automoto_fdv
https://seniorbeznehod.cz/bezpecnostarizika/statistiky-nehodovnosti/
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/senior-ridic-nehoda.A230120_184418_automoto_fdv