Hlavní obsah
Názory a úvahy

Soud Deppa a Heard měl ke spravedlnosti hodně daleko

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: jodiandbrett, Pixabay

Připomínal spíš zmanipulovaný proces, který soudila víc média a sociální sítě, než spravedlivý soud a porota.

Článek

Zase mám období, kdy mě přitahují dokumenty. Asi díky tomu, že Netflix nedávno přidal pár opravdu zajímavých a tento k nim patří. Nazvali ho Depp v. Heard (režie Emma Cooper, USA, 2023) a je o soudním sporu oblíbeného a uznávaného herce Johnnyho Deppa a jeho bývalé ženy herečky Amber Heard, který nedávno obletěl celý svět.

V kauze šlo o to, že se Amber někdy v roce 2018 v jednom článku pro The Washington Post prezentovala jako oběť domácího násilí. Přestože nezmínila žádné jméno, časově to sedělo na dobu, kdy žila s Johnnym. Žádný soud by ale nejspíš nebyl, kdyby se toto její vylití srdce neodrazilo na jeho kariéře. Začal přicházet o role a to ho zřejmě dovedlo až do stavu, kdy proti ní podal žalobu za pomluvu s požadovaným odškodným padesát milionů dolarů.

Člověk tomu rozumí, je dobré se bránit a i jsem s ním sympatizovala. Jako první mě napadlo, co si to ta ženská vůbec dovolila, ale způsob obrany, který zvolil, ve mně vyvolal rozpaky a dojem, že se ji snaží zničit. Ona reagovala protižalobou s odškodněním ve dvojnásobné výši za nařčení, že lhala.

Celou záležitost dost komplikoval fakt, že se soud konal ve Virginii, se kterou ani jeden z nich neměl nikdy nic společného. Záleželo teda na sympatii nebo antipatii zdejší veřejnosti a taky tzv. nestranné poroty. Za normálních okolností po celou dobu soudu žijí členové poroty v obytné části soudní budovy. Jenže soud Johnnyho a Amber trval šest týdnů, takže odcházeli domů. Ať si říká kdo chce co chce, nemohli uniknout názorům lidí v rodině a okolí, ani humbuku na sociálních sítích, které tento případ vyvolal.

Časté vsuvky z přenosů různých influencerů, mi v dokumentu přišly nepodstatné a rušivé, a kdyby tam nebyly, nemusel by mít tři části. Ale přežila jsem to a díky tomu jsem zjistila, že si kamery na přelíčeních přál sám Johnny. To mě zarazilo. Byl si svým vítězstvím až tak jistý?

Zřejmě spoléhal na média, která proces pitvala do posledního detailu, vytvářela spolu s influencery konspirační teorie a lila to do lidí od rána do večera. I tady u nás se řešily věci jakože je Amber u soudu přezíravá, nebo že příliš často brečí a snaží se hrát na city. Když se ale na dokument podíváte, sami uvidíte nebezpečí věcí vytržených z kontextu. Ano, bylo tam takových momentů několik a vždycky se nakonec udržela. Navíc to bylo v situacích, kdy popisovala silné momenty, což je u týraných lidí normální.

Jako dost zajímavý považuju od začátku fakt, že o násilí mezi nimi Amber poprvé veřejně promluvila až dva roky po jejich rozchodu. U soudu toto nikdo neřešil, ale kdyby mu chtěla ublížit, udělala by to dřív. Takový časový odstup opravdu může nasvědčovat tomu, že byla týraná a nějakou dobu jí trvalo než sesbírala síly, aby o tom dokázala mluvit.

Člověk, který nikdy domácí násilí nezažil, to asi nepochopí, ale já ho zažila. Stejně tak jsem zažila šikanu na sociálních sítích, takže jsem jí rozuměla i ve chvíli, kdy mluvila o tom, jak bezcitní lidé na internetu jsou. Měla prostě pravdu. Když vám někdo úplně cizí vyhrožuje smrtí nebo vašim dětem jen proto, že je schovaný za telefonem, člověka to vnitřně raní.

A že stále častěji kontaktovala porotu pohledem a obracela se k ní? Závisel na ní její další osud. Ke komu jinému se měla obracet, když většina světa podporovala Johnnyho a ona každý den přijížděla do nepřátelského prostředí, kde jí lidé nevěřili? Dokonce ani ti, kteří domácí násilí prožili. Já jsem naopak hodně zbystřila, protože jsem viděla chování z minulosti důvěrně známé.

Sebevědomý muž, který ženou pohrdá natolik, že se směje, když ona řeší, co jí udělal a ani se při tom na ni nepodívá, jak si je jistý svým právem. Muž, kterých jsou na světě tisíce a mají psychologickou diagnózu. Na první pohled to na nich není poznat. Jsou přátelští, kontaktní, ve společnosti zábavní a okouzlující. Na začátku partnerského vztahu jsou velmi pozorní a je snadné se do nich bláznivě zamilovat.

Ale až získají jistotu, začnou se projevovat. První jen zlehka, ale s časem se to stupňuje. Nakonec se to dostane až do stavu, kdy dochází nejen k fyzickému, ale i k sexuálnímu násilí. V minulosti paradoxně žili ve zdánlivě šťastných dlouhodobých vztazích, protože si své ženy násilím podmanili natolik, že se od nich bály odejít. Kdyby někomu řekly, že jim ubližuje, nikdo by jim to nevěřil. Až tak dokonale umí navenek působit.

Dívala jsem se na Johnnyho a říkala jsem si, že to na něj dost sedí. Dokážu ale uvěřit i tomu, že jsou si s Amber podobní, a že něco takového dokázala i ona. Možná ze zoufalství nebo z naštvání, kdo ví. I ženy dokážou týrat své muže.

Přesto si podle mě Amber nezasloužila pohrdání. Ani Johnnyho a ani veřejnosti. Ubližovali si vzájemně a ona to měla o dost těžší v tom, že on navíc pil a bral opiáty, což ji časem muselo vnitřně neskutečně ubíjet. Je těžké vidět člověka, kterého milujete, jak se jednak ničí a taky jak to mění jeho chování k vám. Ještě těžší je, takového člověka milovat. A že se milovali, o tom nebylo pochyb.

Můžete tam vidět a slyšet i mnoho videí a zvukových záznamů, které Amber pořizovala a lidi si ťukali na čelo proč, ale i jejich telefony budou podobných videí plné. Často přece fotíme nebo točíme anomálie ze svých životů. Někdy pro pobavení, jindy jako důkaz pro člověka, který je mimo, aby věděl, jak se choval. Někdy jsou taky zachyceny mimoděk, když natáčíme něco úplně jiného. Všechno toto tam bylo k vidění.

Samozřejmě i výpovědi svědků. Dvě z nich mi přišly jako úplné fiasko. První byla Kate Moss, bývalka Johnnyho Deppa, která sice popřela, že by jejímu pádu ze schodů v době jejich vztahu Johnny nějak pomohl, ale tím, že svou výpověď upřesnila, jakoby řekla, že ji z těch schodů skopl dolů. Působilo to přinejmenším zvláštně.

Druhá byla pana Wyatta, který měl být při útoku Johnnyho na Amber v soukromém letadle. Nejsem si jistá, jestli si dospělý člověk může být nejistý tím, jestli někdo někoho napadl nebo ne. U našeho soudu by mu jeho vyhýbavé odpovědi doufám neprošly.

Všichni nejspíš ví, že tento soud pro Amber nedopadl dobře, ale když se na dokument podíváte, bude vám jasné, že to ani jinak dopadnout nemohlo. Na konci dokonce zaznívají i podezření, že všechno bylo zmanipulované ve prospěch Johnnyho Deppa, což mně osobně přišlo evidentní.

Zvláštní byl i rozsudek, který dal za pravdu Johnnymu ve všech bodech obžaloby, čímž řekl, že ho Amber pomluvila, tedy o věcech lhala. Jenže zároveň dal za pravdu Amber, že byla pomluvena ze strany Johnnyho, když tvrdili, že lhala. Znamená to teda, že nelhala?

Třeba i vy nakonec uvidíte, co jsem viděla já. Že se jen potkali dva lidé, kteří si byli podobní a ublížili si stejnou měrou. Že tento soud se měl raději odehrát za zavřenými dveřmi, protože měl Amber poškodit a znehodnotit, možná podobně, jak se cítil Johnny. Jenomže tak jak jsem před jeho shlédnutím byla přesvědčená, že je v právu, dnes už si tím vůbec jistá nejsem.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz