Článek
Nebyla to však jediná letecká nehoda, která vzala životy nejlepším sportovcům. My si nyní připomeneme téměř neznámou havárii Boeingu 707, při níž zahynula celá americká krasobruslařská reprezentace mířící na mistrovství světa.
Je úterý 14. února 1961 a z letiště Idlewild (nyní JFK) v New Yorku startuje téměř nový Boeing 707 imatrikulace OO-SJB belgické letecké společnosti Sabena, který obsluhuje let číslo 548 do Bruselu. Na jeho palubě se nachází 61 pasažérů, z nichž 34 tvoří americkou krasobruslařskou reprezentaci. 18 sportovců, trenéři, lékaři, maséři a rozhodčí letí s přestupem v Bruselu do Prahy na mistrovství světa.
Boeing 707 je vůbec první americký proudový letoun a vyznačuje se vysokou spolehlivostí. O cestující se stará 7 členů palubního personálu a v kokpitu kraluje čtyřčlenná posádka. Té velí velice zkušený třiačtyřicetiletý kapitán Ludovic Lambrechts, který je pro tento let zároveň pilotem řídícím, sekunduje mu první důstojník Jean Roy. Na postu palubního inženýra sedí Lucien Eduwaere a pozici navigátora zastává Jean Kint, všichni zkušení matadoři s dlouholetou praxí.
Vzlet proběhl naprosto bez problémů a cestující si užívají klidný ničím nerušený let přes Atlantik za ideální povětrnostní situace. Do hlavního města Belgie mají dorazit 15. února kolem 10. hodiny dopolední místního času.
Přibližně 20 minut před plánovaným přistáním kontaktují posádku dispečeři na věži bruselského letiště a poskytují jí aktuální informace o počasí a směru větru. Je krásný, naprosto jasný zimní den s maximální dohledností, zkrátka, naprosto dokonalé podmínky. Piloti začínají klesat a konfigurují letoun na přistání, vysunují klapky, podvozek a procházejí kontrolní seznam. Bruselské letiště disponuje čtyřmi ranvejemi, let číslo 548 dostává povolení k přistání na dráhu číslo 20.
Až na drobné problémy s radiokomunikací, probíhá přiblížení zcela standardně. Piloti mají ranvej v dohledu, stroj letící ve výšce 274 metrů nakonfigurovaný na přistání, srovnaný s dráhou, ale před nimi sedá menší letoun a ne a ne opustit ranvej. Tudíž posádka Boeingu 707 musí provést průlet a vystoupat na druhý okruh. Zatahují podvozek, kapitán přitahuje knipl, přidává plyn, stoupá do 460 metrů a obkrouží letiště. Mezitím se uvolní ranvej a letoun přistane. Ano, tak by to mělo být, jenže než se tak stane, něco se zvrtne. Boeing se dostavá do nebezpečného náklonu, stává se neovladatelným a stále zvedá příď. Když překročí maximální úhel, ztrácí vztlak a řítí se k zemi.
V 10 hodin a 4 minuty se zapíchne přídí do pole asi 3 kilometry od letiště, rozlomí se a výbuch paliva způsobí požár. Přestože jsou záchranné složky na místě téměř okamžitě, nikomu již není pomoci. Všech 72 lidí na palubě včetně americké krasobruslařské reprezentace umírá. O život přijde i jeden z farmářů, kteří v tu chvíli pracují na poli a druhého dopadající trosky těžce zraní.
Vyšetřovatele z Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě Spojených států amerických společně s jejich belgickými kolegy čeká velice náročný úkol, stanovit příčiny této tragické havárie.
Očití svědkové vypovídají, že dopad letounu provázela ohromná rána a exploze. Experti však možnost teroristického útoku záhy vyloučí, neboť nenajdou žádné stopy po výbuchu na palubě ani po použití zbraní. A podle rozmístění trosek docházejí k závěru, že letoun se rozlomil až při nárazu do země.
Někteří pozorovatelé si všimli, že stroj letěl v šíleném náklonu 90°. Pro představu, to znamená, že měl křídla vertikálně. Pilotům se náklon podařilo částečně zkorigovat, ale pro změnu se začala abnormálně zvedat příď a katastrofu již nebylo možné odvrátit, jelikož bez potřebného vztlaku se letadlo ve vzduchu prostě neudrží.
Členové mezinárodní krasobruslařské asociace a pozůstalí po obětech chtějí znát pravdu. Proč museli špičkoví sportovci i obyčejní cestující zemřít? Zjistí odborníci, co se stalo? Prohledávají místo dopadu centimetr po centimetru a zkoumají hromady úlomků, aby jim nic neuniklo. První přicházejí na řadu motory a z jejich ohledání je zřejmé, že pracovaly do poslední chvíle. Odborníci tudíž mohou vyloučit další příčinu.
Více světla do vyšetřování by mohl vnést zaseklý horizontální stabilizátor, kterým se ovládá sklon letadla. Ten zůstal viset v maximální poloze 10,5°. To by vysvětlovalo abnormální sklon stroje přídí vzhůru a jeho neovladatelnost, které si všimli i dispečeři na věži. Ti rovněž informovali vyšetřovatele, že posádka nehlásila při přiblížení žádné problémy ani nevyslala signál nouze.
V žádných materiálech o nehodě se nehovoří o analýze záznamů z černých skříněk, tedy ze zapisovače letových údajů a záznamníku hovorů v kokpitu. Přestože v roce 1961 ještě nebyly povinné, Boeing 707 jimi vybaven byl. Ale je dost dobře možné, že se záznamy, které se tenkrát ukládaly na magnetickou pásku, nedochovaly. Toto záznamové médium bylo náchylné na vysoké teploty a při požáru často docházelo k jeho poškození.
Poruchu horizontálního stabilizátoru se nepodařilo expertům stoprocentně prokázat. Verdikt vyšetřovací komise tedy zní: Ztráta kontroly nad řízením letounu z nespecifikovaných příčin. Ono je to vlastně jedno, protože životy 72 lidem žádná vyšetřovací zpráva nevrátí.
Nutno dodat, že žádný další Boeing 707 obdobná porucha horizontálního stabilizátoru již nepotkala a tento typ se řadí k nejbezpečnějším dopravním letounům minulého století.
Kvůli této tragédii bylo mistrovství světa v krasobruslení v Praze v roce 1961 zrušeno a konalo se tamtéž o rok později.
A abychom nekončili tak smutně, jedna perlička na závěr. Na palubě tohoto osudného letu měli být i Otto a Marie Jelínkovi, sportovní dvojice reprezentující Kanadu. Sourozenci emigrovali z Československa za velkou louži jako malé děti společně se svými rodiči a ti záhy rozpoznali jejich krasobruslařský talent. A od jisté smrti je zachránila šťastná náhoda. Jejich trenérovi se ten den narodil potomek a oni nechtěli cestovat bez něj, tak si přebukovali letenky na následující den. A o rok později získali na pražském světovém šampionátu zlaté medaile.
V článku jsou použity informace z těchto zdrojů:
https://youtu.be/5cz10IEUNE4?si=dyj6iXqPQWzUw5_o
https://youtu.be/_8FgtSrPNUQ?si=gVQFJertEfJjNBv6
https://magazin.aktualne.cz/mirili-na-mistrovstvi-sveta-americky-tym-ale-do-prahy-nedole/r~5d6d4c84eb7811ef9af20cc47ab5f122/





