Hlavní obsah
Lidé a společnost

Fakta versus mýty o Baťově dálnici

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Věra Vaňková, vlastní foto

Jméno prvorepublikového továrníka Jana Antonína Bati bývá spojováno s projektem první československé dálnice. Ta měla vést z nejzápadnějšího výběžku tehdejšího Československa až na samý východ, tedy Zakarpatskou Ukrajinu, která nám tehdy patřila.

Článek

Ovšem žádný takový projekt ve skutečnosti nikdy neexistoval. Byla to jen Baťova vize zobrazená na mapě republiky v jeho knize „Budujeme stát pro 40 milionů lidí.“ Přesto nakonec výstavbu dálnice prosadil, ovšem podstatně kratší a úplně jinde. Ale hezky popořádku.

Ve 30. letech minulého století dochází v Evropě k rozvoji automobilismu a tehdejší silnice, uzpůsobené většinou pro koňské povozy, motorovým vozidlům nevyhovují. Jsou úzké, často i prašné a jejich systém vychází ještě z dob Rakousko-Uherska, tudíž obrazně řečeno, všechny cesty vedou do Vídně. A tak se v tehdejším Československu, stejně tak jako v celé západní Evropě, počínají rýsovat plány na výstavbu nové silniční sítě. Ovšem s jedním podstatným rozdílem.

V Německu se již na počátku 30. let staví opravdové dálnice, téměř takové, po jakých jezdíme dnes u nás, to jest dva jízdní pruhy v každém směru, oddělené travnatým pásem. (Na rozdíl od současných německých, které mají pruhy tři.) A první dálniční úsek, z Kolína nad Rýnem do Bonnu, Němci otevírají již v roce 1932. 

Ani Československo nechce zůstat pozadu, a tak je roku 1934 předložen tehdejší vládě rovněž návrh na výstavbu dálnice. Bohužel se zamítavým stanoviskem. Proč? Důvod je velice prostý, finanční. Západní Evropa v čele s Německem začíná zbrojit a Československu nezbývá nic jiného, než také investovat do zbrojení a výstavby opevnění. A tak moderní víceproudé autostrády nejsou prioritou. Podstatně bohatší Německo zvládá bez problémů jak zbrojení, tak výstavbu dálnic.

U nás se místo nich začínají projektovat a posléze i stavět takzvané dálkové silnice, které ovšem s dálnicemi nemají pranic společného. Představme si je jako dnešní běžné silnice první třídy: Šířka 11 metrů, jeden pruh tam, druhý zpátky. První trasa má vést z Plzně do Ostravy a druhá z Prahy přes Jihlavu do Slavkova u Brna. Jen pro zajímavost, průzkumné a geologické práce na tomto úseku, které probíhaly v letech 1936–1938 a jejich výsledky, byly později skutečně využity při výstavbě dálnice D1. 

Jan Antonín Baťa se přesto svého snu o skutečné dálnici nevzdává a opravdu se mu ho u tehdejší vlády podaří prosadit. Ta v roce 1938 schvaluje projekt předložený Baťovou projekční kanceláří a výstavba komunikace ze Slavkova u Brna do Zlína přes pohoří Chřiby, jejíž parametry naprosto odpovídají dnešní dálnici, může začít. A později má být prodloužena až do Žiliny.

Paradoxně, urychlenému zahájení stavby napomůže obsazení našeho pohraničí nacistickým Německem na podzim 1938. Válka visí ve vzduchu a je třeba kvapem řešit logistiku. A tak se na jaře 1939 skutečně začíná s výstavbou prvního úseku a do roku 1940 je rozestavěno přibližně 16 km.

Stavba se od samého počátku potýká s řadou problémů. Ano, tato tradice u nás zůstala zachována dosud. A co trápilo stavaře tenkrát? Především nekvalitně provedený geologický průzkum, kvůli němuž docházelo k častým sesuvům půdy. Výstavba byla několikrát přerušena, vždy se ji však podařilo znovu rozjet a probíhala až do roku 1942. 

Dokonce byla obnovena ještě po válce, bohužel po komunistickém převratu v roce 1948 byly stavební práce na první československé dálnici definitivně zastaveny.

A tak se rozplynul sen Jana Antonína Bati o československé dálniční síti. Tento pokrokový podnikatel odešel v roce 1939 do exilu a zemřel v roce 1965 v Brazílii, kde založil několik firem na výrobu obuvi. A my si na první dálnici s označením D1 museli ještě mnoho let počkat. S její výstavbou bylo započato v roce 1967 a první úsek v délce 21 km z Prahy do Mirošovic byl zprovozněn v roce 1971.

Zpracováno na základě těchto materiálů: https://zlin.rozhlas.cz/batova-dalnice-mela-spojit-oba-konce-nekdejsiho-ceskoslovenska-zbyla-jen-7893936 https://www.poznatsvet.cz/historie/batova-dalnice-2/ https://www.ceskatelevize.cz/porady/10150778447-historie-cs/324291310120002/ https://youtu.be/nKGpl_DAbeA?si=U3fUSpls6SQqleik

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz