Článek
Tak si pojďme povědět, jak to bylo doopravdy.
Je pátek 11. července 2025, krátce po poledni místního času a z letiště firmy Antonov v kyjevské čtvrti Svjatošino startuje největší sériově vyráběný nákladní letoun na světě AN 124 Ruslan společnosti Antonov Airlines s imatrikulací UR-82073. Ano, vzdušný prostor nad Ukrajinou je pro civilní aviacii od časných ranních hodin 24. února 2022 uzavřen. Ale v tomto případě se jedná o takzvaný evakuační let, který byl připravován v součinnosti s ukrajinskými bezpečnostními složkami dlouho dopředu. A jak vidíte, proběhl přes den, nikoliv v noci, jak uvádějí některé zdroje.
A teď k samotnému letounu. AN 124 Ruslan UR-82073 se od roku 2021 nacházel v procesu rozsáhlé modernizace, což mu pravděpodobně zachránilo život. Pokud by na počátku rusko-ukrajinské války stál na letišti v Hostomelu, které ruští okupanti totálně zničili včetně letadel a veškerého vybavení, o žádném evakuačním letu bychom dnes nepsali. Dopadl by stejně jako největší letoun světa AN 225 Mrija, který se stal jednou z prvních obětí ruské invaze nebo sedmý AN 124 Ruslan, který byl v letištním hangáru velice silně poškozen. A jak se zachránilo zbylých 5 Ruslanů? Jednoduše, létaly zrovna po světě.
Ale zpět k našemu modernizovanému. V čem jeho modernizace spočívala? Hlavně ve výměně motorů a záměně analogových přístrojů za přístroje digitální. V letecké terminologii se tomu říká skleněný kokpit. V některých článcích bylo uvedeno, že modernizace byla nutná proto, aby letoun odpovídal mezinárodním předpisům a mohl dál létat. To není pravda, ve světě dodnes létá spousta, zejména nákladních letadel s analogovými přístroji (například Lockheed C-5 Galaxy) a žádným předpisům to neodporuje. Vedení společnosti Antonov se zkrátka rozhodlo pro modernizaci všech Ruslanů a nahrazení starých sovětských komponentů moderními přístroji tuzemské nebo západní výroby.
Vraťme se nyní na trasu inkriminovaného letu z Kyjeva do Lipska. Jakmile piloti dosáhli ukrajinsko-polské hranice, zapnuli takzvaný odpovídač, letoun se stal viditelným a jeho trasu přes Polsko na letiště Lipsko-Halle jste mohli sledovat i v oblíbené aplikaci Flightradar.
Evakuační let proběhl úspěšně a letoun se ve 12 hodin 33 minut UTC (13:33 našeho času) dotknul ranveje na cílovém letišti.
Nyní uvedu na pravou míru další nepřesné informace, které se objevily v našich v médiích. Společnost Antonov začala používat svoji druhou základnu na letišti v německém Lipsku již před mnoha lety, nikoliv až na počátku války. Letouny AN 124 Ruslan této ukrajinské společnosti jsou totiž hezkou řádku let využívány v aliančním programu NATO Strategic Airlift International Solution (SALIS), který zajišťuje rychlou strategickou leteckou přepravu těžkých a nadrozměrných nákladů pro zúčastněné členské státy. Ke stejnému účelu byla využívána i Mrija.
A s nápisem na boku letounu „Be brave like Irpin“ také mediální tvůrci, jak se říká, objevili Ameriku. Tyto slogany „Buď statečný jako… “ + název jednoho z ukrajinských měst-hrdinů, mají totiž na svém trupu všechny Ruslany inkriminované letecké společnosti již více než dva roky.
Pro někoho jsou to možná nepodstatné informace, ale fanouškové letectví a pedanti, kteří si potrpí na přesnost, je jistě ocení. I když nejdůležitější je, že se celá značně složitá operace podařila a letoun je v bezpečí.
Mimochodem, tento evakuační let zdaleka nebyl jediný. Od počátku války bylo z Ukrajiny úspěšně evakuováno několik dalších dopravních letounů, například maďarské či turecké letecké společnosti.
A co bude s modernizovaným Ruslanem dál? Po nezbytných zkušebních letech, které z bezpečnostních důvodů nebylo možné provést na území Ukrajiny, bude zařazen zpět do flotily, aby mohl pomáhat lidem na celém světě.
V článku jsou použity informace publikované přímo společností Antonov:
https://www.facebook.com/share/v/167q2kvViR/
https://youtu.be/Qh13rmX7PvQ?si=0Rk7EAbkQXfrcsry
«Руслан» над Киевом: «Антонов» раскрыл детали недавнего «загадочного» полёта