Hlavní obsah
Názory a úvahy

Kam se poděla mezinárodní prestiž a sláva ČSA?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Věra Vaňková

V loňském roce oslavily České aerolinie (do roku 1995 Československé) sto let své existence. I když slovo slavit není v tomto případě na místě. Na jejich slávu totiž můžeme jen s nostalgií vzpomínat. A kam se poděla?

Článek

Tam… Ano, tam, kam spousta světoznámých českých firem. A proč se tak stalo? Na to se teď pokusíme najít odpověď.

Nejprve však nahlédněme do těch lepších časů, to jest do dávné historie a přenesme se zpět do dvacátých let minulého století, kdy byly 6. října 1923 založeny Československé státní aerolinie. Jejich domovskou základnou se stalo letiště Praha – Kbely. Ještě týž měsíc, konkrétně 29. října uskutečnily první dálkový let z Prahy do Bratislavy. Tehdejší šéfpilot Karel Brabenec překonal vzdálenost 320 km s upraveným vojenským letounem tuzemské výroby Aero A-14 a jedním pasažérem – redaktorem Lidových novin. Od následujícího roku byla trasa prodloužena až do Košic.

Dalším významným mezníkem v historii společnosti byl rok 1929, kdy se ČSA staly členem Mezinárodního sdružení leteckých dopravců (předchůdce dnešní organizace IATA). Od té doby také nesou naše letadla poznávací značku, tzv. imatrikulaci OK. O rok později byla zavedena první mezinárodní linka z Bratislavy do Záhřebu a postupně přibývaly další: do Dubrovníku, Bukurešti a Moskvy. V roce 1937 bylo otevřeno Ruzyňské letiště a flotila ČSA přemístěna tam. Tento rok byl zajímavý ještě něčím: v letadlech se poprvé objevily stevardky. Ještě do počátku 2. světové války přibyly další pravidelné mezinárodní linky, například do Paříže, Říma, Budapešti či Bruselu. Během německé okupace byla civilní doprava ČSA pozastavena.

V roce 1947 začaly aerolinie provozovat mezikontinentalní lety do Káhiry a Ankary. V prvních poválečných letech využívaly hojně americké letouny Douglas DC-3 s kapacitou 21 cestujících. V roce 1957 přistálo na Ruzyni první proudové letadlo v barvách ČSA TU-104. Po pár letech k nim přibyly ještě Iljušiny, například IL-62 obsluhující dálkové lety na blízký, střední i dálný východ, do Afriky, Kanady a USA. Pro zajímavost, v roce 1967 přepravily naše aerolinky více než 1 milion cestujících, což byl na tu dobu úctyhodný výkon. Zaujímaly 29. příčku světového a 10. evropského žebříčku a ve flotile měly 75 letadel! Toto období můžeme směle nazvat zlatou érou ČSA.

V 70. letech ještě rozšířily flotilu o letouny JAK-40 pro vnitrostátní přepravu. Do konce devadesátých let stále vzrůstal počet nových destinací. Po revoluci došlo k obměně letadlového parku. V roce 1991 zakoupily ČSA první Airbus A310. V následujícím roce k němu přibyly Boeingy 737-500 a turbovrtulová ATR 72 pro vnitrostátní trasy. S rozpadem Československa se ČSA rozdělily na dvě společnosti: Československé aerolinie (od roku 1995 České) a Slov-air a staly se akciovou společností. Do roku 2000 byla z pravidelných linek vyřazena poslední sovětská letadla, nahrazena Boeingy 737-500 a přibyly další nové trasy, například do Osla, Nice a Bologne. Během následujících deseti let ČSA rozšířily svoji flotilu o Airbusy A321 a A319. 

Domníváte-li se, že ekonomické problémy v naší letecké společnosti způsobila pandemie Covidu, hluboce se mýlíte. Ty začaly již v roce 2008, kdy se její vlastní kapitál snížil o 1,1 miliardy korun na pouhých 102 milionů. Bylo vypsáno i výběrové řízení na její prodej, ale vláda od něho nakonec po dohodě s odbory ustoupila. V roce 2009 dosahovala ztráta firmy již 3,5 miliardy korun. Údajně byla způsobena vysokými platy pilotů? Ke konci tohoto roku vlastnily ČSA 51 letadel. V roce 2014 došlo k prvnímu propouštění pilotů, stevardů a dalších zaměstnanců. Po 75 letech provozu ukončila společnost pravidelnou linku do Velké Británie, z důvodu úsporných opatření prodala řadu dceřiných společností a všechny Boeingy. A pak už to šlo jen a jen z kopce: Každý rok končil mnohamilionovou ztrátou, flotilu tvořily již jen letouny Airbus a ATR. Část státního podílu odkoupil Korean air a tuzemský Travel servise. Kvůli neúnosné ekonomické situaci ČSA prodala i všechny Airbusy A320, takže jí zůstalo pouze 17 letadel, z toho 9 Airbusů A319, 1 A330 a 7 ATR. V roce 2018 se stal majoritním vlastníkem společnosti Smartwings (tehdy Travel service) a došlo ke zrušení výnosných linek, např. do Petrohradu nebo Kazaně, které převzal právě nový majitel. A opět došlo k redukci počtu letounů.

Totální zkázu završila epidemie Covidu, kdy ČSA zrušila řadu pravidelných linek a mnoho dalších omezila. Podle mého názoru by ke zkáze došlo stejně a Covid byl jen zastírací manévr! Co následovalo? Propouštění zaměstnanců a zeštíhlení flotily na pouhý jeden jediný letoun Airbus A319. Na jaře 2021 na sebe ČSA podaly insolvenční návrh a 230 tisícům věřitelů dlužily přes 1,8 miliardy korun!

Od roku 2022 je realizován jakýsi reorganizační plán a vloni na jaře se flotila firmy rozrostla z jednoho na dva letouny. Přibyl pronajatý Airbus A320. Mám obavy, že tuto kdysi věhlasnou leteckou společnost už nikdo nevzkřísí, viníky úpadku nenajde a nepotrestá. Takže my starší můžeme jen s nostalgií vzpomínat na zlatou éru ČSA a vy mladší litovat, že jste ji nezažili.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz