Článek
První mediálně známé záhadné zmizení letounu se odehrálo již v roce 1927.
Jeho aktéři, pilot Charles Nungesser, stíhací eso z první světové války a navigátor Francois Coli se pokoušeli v letounu Levasseur P.L. 8 přeletět Atlantik z Paříže do New Yorku bez mezipřistání, ale nad mořem se ztratili, a to úplně. Přestože bylo okamžitě zahájeno pátrání, letadlo ani posádku nikdy nikdo nenašel.
My se však budeme věnovat jinému příběhu a přesuneme se o několik desetiletí vpřed a do jiného oceánu.
Je středa 14. března 1962, 5 hodin a 45 minut místního času a z americké Travisovy vojenské základny ve státě Kalifornie vzlétají dva vrtulové čtyřmotorové letouny Lockheed L-1049H Super Constellation společnosti Flying Tiger Flight Line. Nás bude zajímat pouze jeden z nich, a sice let 739. Na palubě letounu, který má namířeno na Clarkovu vojenskou leteckou základnu na Filipínách, se nachází 93 amerických vojáků, 3 jihovietnamští a 11 členů posádky.
Let na cílovou základnu na ostrově Luzon je naplánován s několika mezipřistáními za účelem tankování. Prvně přistává letadlo s vojáky v havajském hlavním městě Honolulu a po dočerpání paliva a technické obhlídce pokračuje směrem na korálový ostrov Wake v severní části Pacifiku. Vše probíhá naprosto normálně a piloti nehlásí žádné problémy. V další etapě čeká posádku a pasažéry 2 500 kilometrů na ostrov Guam v souostroví Mariany v Mikronésii.
Jen pro zajímavost, tenkrát byla na tomto ostrově pouze vojenská základna a běžný smrtelník se tam na dovolenou rozhodně nedostal. Dnes je tato exotická perla severozápadní části Tichého oceánu vyhledávaným potápěčským rájem a můžete tam pozorovat nejkrásnější západy slunce na planetě Zemi.
Ale vraťme se zpět do 15. března roku 1962, kdy na Guamu krátce po 11. hodině dopolední přistává Lockheed L-1049H se 107 lidmi na palubě. A po dotankování těsně před 13. hodinou pokračuje do cíle na filipínský ostrov Luzon. Tam však již nikdy nedoletí a po letounu, posádce i pasažérech jako by se slehla zem.
O tom, že letadlo skutečně na Guamu přistálo, existuje dodnes hmatatelný důkaz, neboť jeden z pasažérů odtamtud poslal pohlednici své ženě. A co se dělo dál?
Guamské řízení letového provozu ztratilo v 15 hodin 30 minut s letounem spojení. Veškeré pokusy o jeho navázání selhaly. Piloti nehlásili žádné potíže ani nevyslali signál nouze. Cesta z Guamu na Clarkovu základnu měla trvat kolem šesti hodin. Když ani ráno letoun v cíli nepřistál, bylo jasné, že došlo k nejhoršímu.
16. března 1962 byl letoun s 96 pasažéry a 11 členy posádky prohlášen za nezvěstný. Americká armáda okamžitě zahájila jednu z nejrozsáhlejších pátracích akcí v její historii. Celé dny a noci nepřetržitě prohledávaly záchranné a pátrací týmy doslova kousek po kousku 520 tisíc kilometrů čtverečních Tichého oceánu. Do pátrání se zapojila i pobřežní stráž, americké námořnictvo a letectvo ze všech základen v Tichomoří.
Havárie měla údajně i svědky. Několik námořníků z liberijského tankeru, plavícího se inkriminovaný den v západním Tichomoří, údajně vidělo na obloze obrovskou explozi a trosky, padající z nebe. Na základě těchto indicií se pátrači přesunuli do oblasti, kam mělo podle svědků hořící letadlo dopadnout. Ovšem ani tam nebyli úspěšní.
Zkrátka, nikde ani stopa, jako by se obrovský letoun s více jak 100 lidmi na palubě vypařil. Mimochodem, ani druhý letoun Lockheed L-1049H, který vzlétl ve stejnou dobu z Travisovy letecké základny, do svého cíle nedorazil. Havaroval 15. března na Aljašce, ale jeho trosky se našly.
Pokud byl opravdu příčinou zkázy výbuch na palubě, co ho způsobilo? Bomba nebo byl stroj sestřelen? Ostatně, druhá možnost by v době studené války nebyla zas až tak od věci. Či snad vezli vojáci nějaké výbušniny nebo zápalné látky, které se vznítily? A co když údajný výbuch vůbec nebyl onen letoun, ale třeba kulový blesk? O tom můžeme pouze spekulovat, neboť důkazy už asi nikdy nenajdeme.
A jak už to v podobných případech bývá, máme tu také fůru konspiračních teorií, počínaje tajným experimentem, který se zvrtl a únosem mimozemšťany konče.
Zkrátka, ani po 63 letech nebylo tajemství letu 739 společnosti Flying Tiger Flight Line odhaleno a tak to patrně zůstane na věky věků.
V článku jsou použity informace z těchto zdrojů:
https://www.czechairliners.net/index.php/zajimavosti/300-zahadne-zmizeni-letadel.html
https://www.idnes.cz/technet/technika/pred-52-lety-zmizelo-letadlo-flying-tiger-line-let-739-beze-stopy.A140314_154537_tec_technika_sit
https://youtu.be/bzat0j3JhJo?si=erglxCzoHHSNkFDl