Hlavní obsah

Když se dal kostel na pochod aneb Unikátní stěhovací operace před 50 lety

Foto: Věra Vaňková, vlastní foto

Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Mostě

Gotický kostel Nanebevzetí Panny Marie v Mostě je jediným českým svatostánkem zapsaným v Guinessově knize rekordů. A čím je výjimečný, že se dostal do této slovutné knihy? Tím, že se vydal na cestu.

Článek

A ne ledajakou, po kolejích. My si nyní jeho unikátní putování popíšeme krok za krokem.

A ještě, než se vydáme na cestu, povíme si něco málo o historii tohoto gotického chrámu páně, který naštěstí nepadl za oběť těžbě uhlí tak, jako mnoho jiných historických staveb.

Mostecký chrám zasvěcený Panně Marii byl vystavěn po ničivém požáru města, k němuž došlo v roce 1515. Základní kámen trojlodního kostela byl položen v roce 1517 a výstavba probíhala až do počátku 17. století. O sto let později byl do chrámu instalován monumentální oltář se sochami světců v nadživotní velikosti. Interiér kostela byl postupem let upravován až do konečné pozdně gotické a renesanční podoby.

Bohužel, v 60. letech minulého století měl namále. Tehdejší potentáti ho chtěli zbourat, neboť se pod ním nacházela uhelná sloj. A nějaký svatostánek přeci nemůže bránit těžbě uhlí, to bychom ty socialistické závazky nikdy nesplnili, že? Takto asi uvažovali soudruzi za hluboké totality. Zbourat kostel či jinou kulturní památku, bylo tenkrát docela běžné. Dokonce i v samotném Mostě muselo mnoho historických staveb ustoupit těžbě uhlí.

Tento chrám se jakoby zázrakem podařilo památkářům uchránit. No jo, ale jak to udělat, aby se vlk nažral a koza zůstala celá, v našem případě, aby se mohlo vytěžit uhlí a kostel se podařilo zachovat?

Odborná komise sestavená pro tento účel při ministerstvu kultury se rozhodovala mezi jedenácti variantami. Jedna spočívala v rozebrání kostela a přemístění po částech, jiná v ponechání na původním místě na pilotách či železobetonovém rámu. Další zvažovanou možností bylo například ponechání stavby na uhelném pilíři. Nakonec se komise odborníků rozhodla pro přesun kostela jako celku o několik set metrů dál po speciálních kolejnicích.

Přípravné práce, jako například geologický průzkum, zpracování projektové dokumentace, testování přesuvného mechanismu a rozebrání části kostelní věže, trvaly pět let.

Celý 60 metrů dlouhý, 31 metrů široký a 30 metrů vysoký objekt byl před započetím přepravy vyztužen ocelovou konstrukcí. Samotná stavba vážila 9 600 tun, spolu s betonovým věncem, který jistil obvodové zdi kostela a všemi výztužemi se celková hmotnost přepravovaného kolosu vyšplhala na 12 000 tun.

Tento obří náklad musela unést transportní dráha, to znamená kolejiště. Nebylo však postaveno po celé přepravní trase, měřilo pouhých 160 metrů. To znamená, že po posunutí kostela ho bylo nutno za ním rozmontovat a sestavit vpředu. Tento proces bylo třeba opakovat pětkrát, než se svatostánek dostal na své nové místo.

Ale hezky popořádku. V polovině září 1975 bylo započato s nakládáním objektu a poslední zářijový den téhož roku se kostel poprvé pohnul. A aby to nebylo tak jednoduché, dráha pro přepravu nevedla přímo ani po rovině. Zatáčela do oblouku a její sklon byl 12,3 promile. Unikátní náklad v podobě gotického chrámu ujel trasu 841,1 metru po čtyřech speciálních kolejích za 27 dnů, přesně 646 hodin. Pohyboval se nepřetržitě průměrnou rychlostí 2,16 cm za minutu. Zezadu byl tlačen a zepředu brzděn hydraulickými válci. Celý proces byl řízen počítačem a elektronická čidla sledovala veškeré pohyby tohoto kolosu.

Po přesunu byl kostel postaven na nové základy a zrekonstruován. Veřejnosti se znovu otevřel 4. listopadu 1988 a slavnostně vysvěcen byl v roce 1993.

Tento unikátní přesun stavby je zapsán ve zlaté knize Guinessových rekordů tisíciletí jako nejtěžší náklad přepravovaný po kolejích.

A kolik celá tahle monstrózní akce stála? Na tehdejší dobu neuvěřitelných 150 milionů korun. Ale rozhodně stála za to, neboť škoda každé památky, která padla za oběť těžbě surovin, stavbě přehrad či dálnic. Mimochodem, jen kvůli těžbě uhlí bylo v naší republice srovnáno se zemí více jak 70 vesnic včetně celého starého Mostu, který by podle památkářů měl dnes nevyčíslitelnou historickou hodnotu.

Zbývá si jen přát, ať všechny naše kulturní a historické památky zůstanou zachovány pro příští generace, neboť dnes již takové skvosty nikdo nepostaví.

V článku jsou použity informace z těchto zdrojů:

https://www.kostel-most.cz/cs

https://www.irozhlas.cz/veda-technologie/historie/most-kostel-stehovani-guinnessova-kniha-rekordu_2110271023_pj

https://dvojka.rozhlas.cz/stehovani-kostela-v-moste-unikatni-akce-nad-niz-se-dodnes-taji-dech-8585611

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz