Článek
Ten bude hrát v dnešním příběhu hlavní a bohužel tragickou roli.
Tato stavba socialismu, uvedená do provozu v roce 1959, skrývala od samého začátku řadu konstrukčních nedostatků. A je s podivem, že most spojující břehy řeky Ostravice, vydržel bez větších problémů celých 17 let až do onoho osudného dne, který si nyní popíšeme podrobněji.
Krátce před šestou hodinou ranní je na mostě na tehdejší dobu poměrně čilý ruch. Lidé, kteří se pohybují v jeho blízkosti, cítí velice silný zápach plynu. Někteří se domnívají, že nepříjemný odér vane z vody, ale ti, kteří vědí, že v mostovce vede plynové potrubí, mají jasno. Někde je porušené a plyn uniká do ovzduší.
Na most právě vjíždí trolejbus narvaný k prasknutí, jak už to v ranní dopravní špičce bývá. V tom se ozve ohlušující rána a nastane silný výbuch. Osobní auto, které se ocitá ve špatný čas na špatném místě, vymrští tlaková vlna šířící se od výbuchu vysoko do vzduchu. To se otočí a dopadá na střechu. A aby smůly nebylo málo, spadne na něj ještě železná traverza, která se utrhla z mostní konstrukce. Zní to neuvěřitelně, ale řidič, který jel ve vozidle sám, dokáže z vraku vylézt a není nijak vážně zraněn.
To cestující v trolejbusu o takovém štěstí mluvit nemohou. Tlaková vlna vyráží kryty na podlaze vozu a pasažéři doslova létají vzduchem. Okamžitě nastává panika, cestující lezou jeden přes druhého, rozbíjejí okna a snaží se za každou cenu dostat ven, jelikož se obávají dalšího výbuchu. Policisté, kteří přispěchali na místo, jsou zprvu v šoku a vůbec nevědí, co mají dělat. Na takovéto situace totiž nejsou cvičeni.
Zranění, kteří nemají sílu dostat se ven, čekají dlouhou dobu na pomoc uvnitř zničeného trolejbusu. Záchranáři se totiž na místo dostávají oklikou, neboť nemohou použít značně poškozený most, z něhož zbyla pouze ocelová konstrukce, a musí tak objet kus města.
Lidé, kteří jdou v nešťastný okamžik po mostě pěšky, padají dolů, jeden z nich utrpí devastující poranění nohy a musí podstoupit amputaci.
A celková bilance? 18 těžce zraněných, z nichž 1 žena po pár dnech v nemocnici zemřela a 17 osob zraněných lehce.
Z vyšetřovacího spisu vyplynulo, že na plynovodu, který byl v provozu již od roku 1945, docházelo k poruchám velice často. Ale co způsobilo výbuch? Plynové potrubí bylo umístěno v uzavřeném prostoru uvnitř mostovky bez jakékoliv možnosti ventilace. Trhlinami ve starých trubkách unikal plyn, který se hromadil uvnitř mostu a na katastrofu bylo zaděláno. Pak už stačila jen jiskra od trolejbusového sběrače a neštěstí bylo dokonáno.
Teď se asi ptáte, kolik si za to kdo odseděl. Nikdo nic, jak už bývalo v dobách totalitních zvykem. Přitom lidé již dávno před výbuchem upozorňovali na silný zápach plynu, značící jeho únik. Ale nikdo z kompetentních pracovníků nebral toto nebezpečí v potaz. A co je opravdu nepochopitelné, kousíček od mostu měli svoji služebnu policisté a každý den přes něj chodili. Že by měli problémy s čichem? Ne, nejspíš si nechtěli pálit prsty.
Smutné je, že se této tragédii dalo jednoduše předejít dodržením bezpečnostních předpisů, to jest správným odvětráváním prostoru, v němž vedlo plynové potrubí.
Jelikož se nenašel viník, respektive ho nikdo nehledal, tak nikdo z poškozených nedostal žádné odškodnění, přestože řada z nich skončila v důsledku vážných poranění v invalidním důchodu bez možnosti pracovat a žít plnohodnotným životem.
Dnes by takováto zpráva plnila titulní stránky všech médií, tenkrát jste o ní nenašli ani zmínku. A jelikož chybělo oficiální vyjádření, vyrojila se mezi obyvateli Ostravy spousta konspiračních teorií. Podle jedné z nich způsobil destrukci mostu výbuch munice z 2. světové války. Jenže její šiřitelé jaksi pozapomněli, že most byl uveden do provozu až 14 let po válce a před jeho výstavbou se prováděl geologický průzkum, který by nevybuchlou munici objevil. Podle jiné „zaručeně pravdivé“ informace mělo dojít k výbuchu munice, ukryté v mostě pro případ 3. světové války.
Skutečná příčina však byla před veřejností dokonale utajena a zbytek republiky neměl o žádném výbuchu a desítkách zraněných nejmenší tušení. Tak už to zkrátka za starých časů chodívalo. Doufejme, že už se nikdy nevrátí.
V článku jsou použity informace z těchto zdrojů:
https://youtu.be/ovdnCQ5h2UA?si=vLRGvRb4XaUrfzBZ
Výbuch mostu Pionýrů v roce 1976 https://share.google/oFsXbWFLCrajRXxsv
40 let od neštěstí. Explozi Mostu Pionýrů v Ostravě se vláda snažila utajit - Moravskoslezský deník https://share.google/nqAPjtJuvDMa8mJ0p