Článek
Tak pojďme na to.
Je středa 26. ledna 1972, krátce po 16. hodině a na mezinárodním letišti v dánské Kodani se připravuje ke startu letoun DC-9 jugoslávské společnosti JAT. S 23 pasažéry a 5 členy posádky má let číslo 367, který započal svoji vzdušnou pouť ve Stockholmu, namířeno do Bělehradu, s mezipřistáním v Záhřebu. V 16 hodin 20 minut dostává povolení ke vzletu a odpoutá se od země.
Téměř nový stroj imatrikulace YU-AHT pod vedením velice zkušeného dvaačtyřicetiletého kapitána Ludvika Razdriha stoupá do cestovní hladiny tři tři nula, tedy 33 000 stop, což je 10 058 metrů a míří na jih. Let probíhá naprosto bez problémů a blíží se k naší státní hranici. V 16:51 se posádka loučí s německými dispečery a chystá se navázat spojení s řízením letového provozu v Praze. To už bohužel nestihne.
Těsně po přeletu našich hranic, v 17 hodin a 1 minutu se ozve obrovská rána, kterou má na svědomí výbuch v levém předním zavazadlovém prostoru. Letoun se okamžitě stává naprosto neovladatelným a přechází do pádu, neboť exploze poškodila hydrauliku a způsobila tak selhání řídících systémů. V trupu zeje ohromná díra, která se působením vnějších sil zvětšuje a během pádu dochází k totální destrukci stroje. Ten se rozpadá ještě ve vzduchu. V tomto okamžiku, 29 sekund po výbuchu končí záznam černých skříněk.
Pasažéři i členové posádky zahynuli s největší pravděpodobností ještě během pádu, a to v důsledku silné dekomprese a podchlazení. Tedy až na jednoho, respektive jednu, ale k tomu se dostaneme za chvíli. Svědkové později vypovídají, že slyšeli ohlušující ránu a vzápětí několik méně hlasitých, tupých úderů, jako kdyby padaly z nebe pytle zrní. Jenže to nebyly pytle, ale lidská těla.
Na místo dopadu trosek okamžitě spěchají dobrovolní hasiči ze Srbské Kamenice i okolních obcí, volají své kolegy profesionály a záchrannou službu. Nějakým zázrakem se stroj při explozi ani dopadu nevznítil, takže není, co hasit. A když otrlí chlapi vidí, co z letadla zbylo, obávají se, že nebude ani koho zachraňovat. Šplhají do stráně mezi polámanými stromy a dostávají se k části trupu, zapíchnuté do země. Chybí však kokpit. Ten najdou o kus dál i s těly obou pilotů.
Pokračují v pátrání po případných přeživších, když v tom uslyší nářek. Jdou za hlasem a objeví další část letounu, z níž se jim podaří vyprostit živou osobu, která záhy upadá do bezvědomí. Posléze si všimnou, že je to letuška. Poskytnou jí první pomoc a čekají na záchranku.
Ta ji přepraví do nejbližší nemocnice v České Kamenici a dvaadvacetiletá Vesna Vulovič dokonce cestou nabyde vědomí. Přesto je její stav velmi vážný, neboť utrpěla zlomeninu spodiny lebeční s otokem mozku, zlomeninu dvou obratlů, bérce, předloktí a několika žeber. K tomu připočtěme pohmoždění vnitřních orgánů a tržné rány. Po poskytnutí prvotní lékařské péče je převezena do Ústřední vojenské nemocnice v Praze.
Asi vás napadne, jak mohla Vesna pád z více jak desetikilometrové výšky přežít? V okamžiku výbuchu připravovala občerstvení v zadní části letounu. Ta se po dopadu zapíchla do země a ocas zůstal trčet ve vzduchu. Ale stejně mnozí hovoří o zázraku.
A co mohutnou explozi na palubě letounu DC-9 jugoslávské společnosti JAT způsobilo? Na to musí najít odpověď vyšetřovatelé, kteří přijíždějí na místo havárie druhý den ráno. Ti se nejprve zaměří na nalezení černých skříněk, to jest záznamníku hovorů v kokpitu a zapisovače letových údajů. A skutečně, obě velice důležitá záznamová zařízení brzy najdou a odesílají k dešifrování do Amsterdamu.
Mezitím, než budou mít k dispozici stažená data, vyslýchají svědky. Nestává se často, že by leteckou havárii opravdu někdo viděl na vlastní oči, ale v tomto případě tomu tak bylo. Přestože se již stmívalo, zahlédlo několik osob, pohybujících se v tu chvíli venku, letadlo, řítící se k zemi a rozpadající se ve vzduchu. Ohlušující ránu, která tomu předcházela, slyšeli i lidé doma ve svých příbytcích.
Na základě těchto výpovědí jsou si vyšetřovatelé téměř jisti, že příčinou havárie byla exploze na palubě. Stopy po výbušnině najdou i při ohledání trosek. Aby tuto příčinu mohli definitivně potvrdit, musí počkat na dešifrování záznamů z černých skříněk. Data skutečně zanedlouho dorazí. A příčina je jasná. Na záznamu hovorů v kokpitu je jasně slyšet detonace a zapisovač letových údajů potvrdí, že do tohoto okamžiku pracovaly všechny přístroje a řídící systémy letounu správně.
Tak příčinu bychom měli. A co viník? Kdo do letadla zavazadlo s výbušninou propašoval a proč? Nebudu vás napínat, odpověď na tuto otázku se podařilo expertům nalézt jen částečně. Zavazadlo s výbušným zařízením si nechal odbavit jeden cestující ve Stockholmu, na palubu však nenastoupil. Dnes by k takovéto situaci vůbec nemohlo dojít, jelikož žádné dopravní letadlo nevzlétne, dokud nejsou na palubě všichni cestující, kteří mají na ten konkrétní let odbavená zavazadla.
Až po mnoha letech vyšlo najevo, že oním teroristou byl člen chorvatské fašistické organizace Ustašovců, kteří teroristickými akcemi bojovali proti tehdejšímu režimu a vládě v Jugoslávii. Jeho jméno však není známo.
Letuška Vesna Vulovič se plně zotavila, ovšem ke své původní profesi se již nikdy nevrátila. Pracovala pro stejnou leteckou společnost, ale jako pozemní personál. Tento svět opustila 23. prosince 2016 ve věku 66 let. Její jméno však žije dál. Figuruje v Guinnessově knize rekordů jako jediná lidská bytost, která přežila volný pád z výšky 10 050 metrů.
Přestože od této havárie uplyne v lednu již 54 let, dodnes mně z ní běhá mráz po zádech. A víte proč? Kdyby k explozi došlo o chvilenku později, tento článek by možná ani nevznikl. Bydlela jsem totiž pouhých 25 kilometrů od místa katastrofy přímo v letovém koridoru. A ještě jedna osobní záležitost mě s ní pojí. Můj otec kpt. Miroslav Vaněk se podílel na jejím vyšetřování.
Od této doby již k žádnému teroristickému činu v našem vzdušném prostoru nedošlo a věřme, že tomu tak bude navždy!
V článku jsou použity informace z těchto zdrojů:
https://youtu.be/fLURWFBVw74?si=WeWuFajL1BCrZUTT
https://youtu.be/iWmZVqqpWJY?si=NTv92UctdWVUFoEP
https://youtu.be/5uKl-xY96Ig?si=r9eh3N4×MWlzwjyM
Letecká badatelna https://share.google/pMfppKCFCeVnjzFtv





