Článek
Aby ji vlaky mohly vůbec zdolat, pomáhají jim v pohybu ozubená kola, proto se jí lidově říká zubačka. A my se jí právě teď projedeme.
Dolní stanice nejstrmější železnice světa se nachází v městečku Alpnachstadt kousíček od Lucernu. Po přibližně 30 minutách jízdy a zdolání 4,6 kilometru se ocitneme ve výšce 2313 metrů na hoře Pilatus. Vláček při tom překoná převýšení 1629 metrů a v některých úsecích dosahuje sklon trati úctyhodných 48 %. Jen pro srovnání, u lanovky na Petřín je to maximálně 29,5 % a to se pohybuje na laně, nikoliv vlastní silou.
Už samotná jízda vláčkem je úžasný zážitek, sice nic pro výletníky trpící závratí, ale zato ta panoramata! Dechberoucí výhledy cestou nahoru i z vrcholové stezky na alpské velikány, do údolí, na Lucern, jezera a téměř tři čtvrtiny celého Švýcarska, se nedají popsat, to se zkrátka musí zažít.
Jedná se opravdu o vyhlídkovou jízdu, kterou si maximálně užijete. Vláček nahoru jede rychlostí pouhých 15 km v hodině, dolů dokonce jen mezi 9 – 12 kilometry za hodinu v závislosti na sklonu trati. Soupravy jezdí v třicetiminutových intervalech, vždy dvě za sebou, ale na přesnost švýcarských hodinek v tomto případě zapomeňte. Mohou se opozdit, pokud je potřeba mezi pravidelnými osobními vláčky vypravit zvláštní s nákladem pro hotely a restaurace na hřebeni. Ale nám, kteří jsme zvyklí na České dráhy, pár minut čekání jistě nebude dělat problém, zvlášť, když je na co koukat.
Mezitím se můžeme seznámit s historií této unikátní trati. Její stavba započala v dubnu 1886 a materiál na ni se dovážel po právě dokončených úsecích, takže zároveň s výstavbou prodělala zatěžkávací zkoušku. Kvůli abnormálnímu sklonu trati nebylo možné použít parní lokomotivy s kotlem umístěným ve směru jízdy, neboť by se v trubkách přelévala voda a z topeniště padalo žhavé uhlí. Proto byly vyrobeny speciální lokomotivy s kotlem napříč. Trať Pilatusbahn, jak se zubačka oficiálně jmenuje, byla slavnostně otevřena 4. června 1889.
Až do roku 1937 byly vláčky taženy parní lokomotivou, poté byla trať elektrifikována. V roce 2022 prošla kompletní rekonstrukcí a modernizací. Dostala nové bezpečnostní prvky a byla vybavena novými vagóny.
Cestu dolů můžete absolvovat buď také vláčkem, nebo pro změnu kabinkovou lanovkou. Ale za mě je lepší vláček, protože ten je svými parametry unikátní, kdežto lanovka je taková normální. Z Lucernu do Alpnachstadtu se dostanete buď také vlakem, tentokrát zcela běžným, nebo lodí.
Nejstrmější ozubnicovou železnicí na světě se můžete svézt od 12. května do 16. listopadu. Data platí pro letošní rok.
Výlet tímto unikátním vláčkem mohou bez problémů absolvovat i imobilní cestovatelé na vozíku. Jsou jim k dispozici bezbariérové restaurace, toalety, výtahy i vyhlídkové terasy. A s nástupem do vagónu i lanovky pomůže velmi ochotný personál.
Pokud se vám zdá Švýcarsko poněkud z ruky, můžete vyrazit na naši jedinou českou zubačku a svézt se legendárním motoráčkem mezi Tanvaldem a Kořenovem v Jizerských horách. Ale pospěšte si! Od dubna totiž budou dráhu rekonstruovat. Pokud to nestihnete, zprovozní ji opět v listopadu. Termíny historických jízd najdete na webu.
Ať už se vypravíte do Lucernu nebo do Kořenova, přeji vám šťastnou cestu a příjemné zážitky!
Zpracováno na základě osobní návštěvy a těchto informací:
Webové stránky Pilatus: The steepest cogwheel railway in the world at Mount Pilatus
Webové stránky Dovolená v Alpách: Nejstrmější zubačkou světa na horu Pilatus
https://www.kudyznudy.cz/akce/jizdy-historickeho-motoracku-na-zubacce