Článek
Posádce velí velice zkušený kapitán Benjamin S. Briggs, mimochodem zapřísáhlý abstinent. K ruce má neméně zkušeného prvního důstojníka A. Richardsona. Kapitána na této plavbě doprovází manželka Sarah s dvouletou dcerkou Sophií. A posádku tvoří ještě sedm mužů.
Další osud lodi a její posádky není zmapován. Až po měsíci, přesně 4. prosince 1872 spatří kymácející se loď východně od Azorských ostrovů posádka kanadského plavidla Dei Gratia. Jelikož se kapitánovi zdá chování objevené lodi podivné, vysílá k ní člun se svými muži včetně prvního důstojníka. Ten vstupuje na palubu, volá, ale nikdo se mu neozývá.
Na lodi není ani živáčka. V kapitánově kajutě a několika předních je sice voda, ale loď není ani zčásti potopená, pluje na hladině.
A co je ještě podivnější? V kapitánově kajutě jsou všechny jeho věci, na lodi spousta jídla a pití, naloženého masa, dokonce nedojedené snídaně a neustlané postele. A náklad vypadá také netknutý. Takže piráti posádku asi neunesli, protože těm by šlo hlavně o cennosti a náklad, zvlášť když je to alkohol.
Za své vzala i verze, že mužstvo se opilo, námořníci zabili kapitána, jeho ženu i dcerku a zmizeli neznámo kam pomocí záchranného člunu. Na lodi však nebyly nalezeny žádné stopy po boji ani krev.
Další teorie, s níž přišla v roce 1931 sestra prvního důstojníka, tvrdí, že posádka Mary Celeste byla zavražděna právě námořníky z plachetnice Dei Gratia. Tato verze však není ničím podložena, tito lidé neměli žádný motiv a z paluby Mary Celeste se neztratily žádné cennosti ani náklad. Nehledě na to, že kapitán ztroskotané lodi a kapitán objevitel, se znali a dokonce byli přátelé.
Tato skutečnost nahrává další variantě, a sice pojišťovacímu podvodu. Ovšem opět nejsou k dispozici žádné důkazy. Ale riskovaly by posádky životy kvůli 1700 librám? To taky nesedí.
Nebo námořníky vylekalo nějaké nebezpečí? Z vybavení lodi totiž chyběl záchranný člun, navigační přístroj takzvaný sextant a navigační kniha. Ale co to mohlo být?
Německý badatel Lars A. Fischinger přišel s verzí nebezpečí výbuchu alkoholových výparů, neboť dle namořníků, kteří první vstoupili na palubu opuštěné lodi, prý sudy netěsnily a vzduch byl výpary vysokoprocentního alkoholu doslova prosycen. Kapitán si mohl být vědom nebezpečí a proto se posádka uchýlila dočasně do člunu, než se vzduch vyčistí a nebezpečí pomine.
Tahle teorie má také trhliny, ale zdá se nejpravděpodobnější ze všech. Proč se však nevrátili zpět do lodě, když nebezpečí pominulo? Mohlo se jim přetrhnout lano, kterým byli k mateřské lodi připoutáni a doplout vlastními silami v rozbouřeném Atlantiku ke své lodi prostě nezvládli. I když opět narážíme na další záhadu: Proč by si do člunu, s nímž nechtějí nikam plout, brali navigační přístroje a navigační knihu.
Jak už to v takovýchto případech bývá, tato záhadná událost dala vzniknout řadě konspiračních teorií. Podle jedné smetla členy posádky z lodi obrovská vlna, velryba, dle jiné je unesli mimozemšťané nebo se loď ocitla v jiné dimenzi. Vlna by se dala brát jako potenciální možnost, ovšem proti hovoří fakt, že na lodi zůstalo vše nepoškozené a na svém místě. Takže zase nic.
A jedna z nejnovějších teorií hovoří o infrazvuku, který mohl zapříčinit kolektivní šílenství. Infrazvukové vlnění vzniká třením zemských tektonických desek podobně jako zemětřesení a má extrémně negativní vliv na lidskou mysl. Člověka může dovést opravdu až k šílenství. Ve snaze mu uniknout, mohli námořníci naskákat do vody. Ale jako všechny předchozí teorie, má i tato háček. Infrazvuk o takové síle, aby měl tragický účinek na lidskou mysl, ještě nikdo na moři nezaznamenal.
Zkrátka tato největší záhada v historii námořní plavby zůstane patrně navždy zahalena tajemstvím.
V článku jsou použity informace z těchto zdrojů:
https://www.stoplusjednicka.cz/nejvetsi-mysterium-v-dejinach-moreplavby-proc-zmizela-posadka-lodi-mary-celeste
https://www.abicko.cz/clanek/precti-si-zabava-historie/25088/zahada-mary-celeste-kam-zmizela-posadka.html
https://youtu.be/dew4ZrTnMeE?si=2foT7cKtzI4ssfo1