Hlavní obsah
Lidé a společnost

Krutý osud největšího letounu světa a jeho budoucnost. Fakta versus mýty

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Foto zveřejněno se souhlasem kapitána Antonova

AN 225 Mrija se svojí posádkou v Praze v roce 2016

Jednou z prvních obětí ruské invaze na Ukrajinu v roce 2022 se stal největší letounu světa AN 225 Mrija. A my se dnes pokusíme vyvrátit mylné informace související s jeho zničením, které již více než dva roky kolují v online prostoru.

Článek

Nebeský koráb, který byl pro své gigantické rozměry, ladnost a krásu obdivován desítkami tisíc fanoušků všude, kde se objevil, ukončil svoji vzdušnou pouť 27. února 2022 na své mateřské základně v Hostomelu u Kyjeva. Již od počátku své existence byl tento sen všech milovníků letectví opředen mnoha mýty. A v souvislosti s jeho zničením se vyrojila spousta nepravdivých informací, které se teď pokusím uvést na pravou míru.

Nebudu na to sama, vezmu si na pomoc člověka nejpovolanějšího: Kapitána, instruktora, zkušebního pilota a šéfpilota společnosti Antonov v jedné osobě, pana Dmytra Antonova, který s největším letadlem světa létal dvacet let, nesmírně ho miloval a jak se svěřil v rozhovoru, bylo to nejkrásnější období jeho profesního života. Pro úplnost, shoda jeho příjmení s názvem firmy a letounů je čistě náhodná, ani není příbuzný s věhlasným leteckým konstruktérem Olegem Antonovem.

Než se dostaneme k rozkrývání pravdy, povíme si něco málo o historii a technických parametrech tohoto vzdušného kolosu.

Tento nebeský gigant se šesti motory a rozpětím křídel značně převyšujícím šířku fotbalového hřiště, byl zkonstruován během 80. let minulého století pro kosmický program bývalého Sovětského svazu pro přepravu komplexu raketoplánu Buran + nosné rakety Eněrgija. Na projektu, který vycházel z typu AN 124 Ruslan, se začalo pracovat v roce 1985, za 3 roky bylo letadlo sestrojeno a 21. 12. 1988 se uskutečnil první zkušební let. Po rozpadu Sovětského svazu a ukončení kosmického programu létalo do roku 1994 po různých výstavách a přehlídkách a na podzim téhož roku uskutečnilo poslední let. Od té doby byl letoun odstaven a odsouzen k postupnému zániku. Chvíli sloužil jako sklad leteckých náhradních dílů a nebýt hlavního konstruktéra ukrajinské firmy Antonov, skončil by v propadlišti dějin a na vrakovišti. Mrija, jako sovětská, tudíž přestala existovat v roce 1995. A díky houževnatosti jejího hlavního konstruktéra a celého jeho týmu, se v roce 2001 znovu zrodila jako čistě ukrajinská. Po absolvování příslušných certifikačních zkoušek začala opět létat v komerční přepravě nadrozměrných a těžkých nákladů u své mateřské firmy. Tímto jsme vyvrátili první mýtus, hovořící o ruském letounu.

AN 225 Mrija vytvořila 240 světových rekordů, zapsaných v Guinnessově knize, nejen z titulu své velikosti a hmotnosti. Například v roce 2001 se s nákladem pěti bojových tanků o hmotnosti 254 tuny vznesla do výšky 10 700 metrů. Pro představu: do nákladového prostoru se vejde trup Boeingu 737. I u nás v Čechách a na Moravě jsme měli tu čest ji několikrát přivítat, například v roce 2015 zavítala do Ostravy a o rok později do Prahy, odkud přepravovala obří generátor vážící 120 tun, do australského Perthu.

Během své dvacetileté působnosti v komerční přepravě se zúčastnila řady humanitárních misí do oblastí postižených válkou či přírodními katastrofami. V roce 2019 prošla modernizací přístrojového vybavení. A v následujících dvou letech sehrála významnou roli v boji proti pandemii covidu, kdy létala téměř nepřetržitě po celém světě s lékařským vybavením a zdravotnickým materiálem.

Pro představu o monstróznosti a obrovském výkonu letounu uvádím pár jeho technických parametrů:
Délka: 84 m
Rozpětí křídel: 88,4 m
Výška: 18,2 m
Hmotnost prázdného letadla (s vybavením) 293 tun
Maximální vzletová hmotnost: 640 tun
Maximální hmotnost nákladu: 250 tun
Objem nákladového prostoru: 1150 m3
Maximální rychlost: 850 km/hod.
Kapacita palivových nádrží: 350 tun
Maximální vertikální rychlost prázdného letadla 20 m/sec.
Motory: 6 x D-18t, každý o síle 229,85 kN
Posádka - 6 členů: kapitán, druhý pilot, dva palubní inženýři, navigátor a radista. Na delší trasy zesílená, tj. dva kapitáni a dva navigátoři, aby se mohli cestou střídat.

A nyní se vraťme zpět do historie, bohužel k té smutné kapitole. 5. února 2022 se Mrija vrátila z dánského Billundu a o několik dnů později bohužel ukončila svoji vzdušnou pouť. A to pouze kvůli hrubé nedbalosti a liknavosti bývalého zkorumpovaného vedení společnosti Antonov, které odmítlo nabídku na včasné přemístění všech svých letadel do bezpečí na jejich druhou základnu v německém Lipsku ještě před začátkem války.

Kolaboranti v čele firmy Antonov byli podle všeho připraveni předat všechny své letouny Rusku i s veškerým vybavením letiště. O tom svědčí i fakt, že odmítli vpustit dovnitř příslušníky Národní gardy, která měla posílit ochranu a obranu letiště ještě před vpádem okupačních vojsk.

A tím se dostáváme k další nepravdivé informaci, která již více než dva roky koluje internetem. A sice, že největší letoun světa nemohl včas vzlétnout a zachránit se, protože nebyl letuschopný, údajně díky absenci jednoho z motorů. Ano, po návratu z Dánska byl opravdu jeden jeho motor demontován, ale v předvečer ruské invaze 23. 2. 2022 byl již naprosto v pořádku a připraven k letu! (Mimochodem, prázdný letoun by mohl bez problémů vzlétnout i s pěti a dokonce pouze se čtyřmi funkčními motory.) Bohužel, tehdejší vedení firmy nedalo pokyn k jeho evakuaci a rovněž tak zůstala na letišti i další letadla společnosti Antonov, která byla zničena či značně poškozena: AN 124 Ruslan, AN 74, AN 26 a největší turbovrtulový letoun na světě AN 22. 

Nebýt odvahy čestného a nesmírně skromného kapitána Antonova, který se jako jediný nebál zveřejnit jména viníků zkázy největšího letounu světa přesto, že to byli jeho nadřízení, zůstali by patrně tito zkorumpovaní přívrženci proruského režimu nepotrestáni a škodili by dál.
Více podrobností včetně obrazového materiálu najdete na kapitánově youtube kanálu: https://youtube.com/@dantonov?si=CtOmGFBZeCmMCrRf

A na závěr se nabízí se otázka: Uvidíme ještě někdy tento majestátní vzdušný koráb na obloze? Následující odpovědí vyvrátíme další mylnou informaci. Mrija sice byla prezentována jako jediný funkční exemplář, ale existuje ještě jeden rozestavěný. O něm opět koluje fáma. A sice, že ho firma Antonov i s veškerou dokumentací prodala Číně. A jaká je pravda? Nikdy k ničemu takovému nedošlo. Druhý exemplář v podobě fuselage (automobilovou terminologií řečeno karosérie) existuje, což znamená, že letoun je hotový z cca 70 %. Dle slov pana Dmytra nyní probíhají přípravné práce v konstruktérských kancelářích, s vlastní dostavbou, to jest vnitřním vybavením, bude třeba počkat, až skončí válka.

My, fanouškové velké aviacie z celého světa, stejně tak jako můj dnešní průvodce, věříme, že bude za několik málo let ve spolupráci se světovými výrobci letadel druhý exemplář dobudován a vzlétne nový moderní letoun ještě lepší než ten předchozí, nová Mrija jako symbol míru a svobodné Ukrajiny. Protože Mrija znamená v překladu Sen a sny nelze zničit!

Zpracováno na základě rozhovoru s kapitánem Dmytrem Antonovem.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz