Článek
A nejen ti, i obyvatelé Severní Ameriky s nohama na zemi pozorovali nad touto oblastí záhadná světla či chcete-li UFO nepochopitelným způsobem měnící svoji trajektorii. Jen na vysvětlenou: Pod tímto pojmem si často čtenáři představují létající objekty z jiných planetárních soustav, většinou v podobě talířů, zelené mužíky s velkýma očima nebo takzvané šediváky. Ale zkratka UFO znamená v překladu z angličtiny neidentifikovatelný létající objekt (Unidentified Flying Object), který nemusí nutně pocházet z jiných dimenzí.
Ale vraťme se zpět do amerického vzdušného prostoru. Je pondělní podvečer 17. listopadu 1986 a ve výšce 35 000 stop, tj. 10 668 metrů nad aljašskou pustinou přelétá nákladní Boeing 747-246F Japan Airlines a míří k hlavnímu městu Anchorage, kde má v plánu mezipřistání k dotankování paliva. Rutinnímu letu do Japonska severní cestou velí velice zkušený kapitán Kenji Terauchi s mnoha tisíci hodinami strávenými za kniplem Jumbo Jetu. Sekunduje mu druhý pilot Takanori Tamefuji a na místě palubního inženýra sedí Yoshio Tsukuba. Zkušenější posádku byste těžko hledali.
V tuto chvíli ani jeden z nich zdaleka netuší, že tento let rozhodně nebude rutinní, naopak se zapíše palcovými titulky do historie letectví a po dlouhá desetiletí nedá spát záhadologům, odborníkům na nevysvětlitelné jevy ani lovcům senzací. Ale nepředbíhejme.
Letoun s nákladem francouzského vína na trase z Paříže přes Keflavik (Island), Anchorage do Narity (Japonsko) si poklidně pluje v letové hladině tři pět nula a provázejí ho naprosto ideální povětrnostní podmínky. Jasné nebe, bezvětří, žádné turbulence a viditelnost desítky kilometrů. Co víc by si mohli piloti přát? Snad jen nějaké zpestření, třeba v podobě návštěvy z jiných planet. Ano, zní to jako vtip, ale pojďme dál.
Krátce po 17. hodině místního času spatří piloti nalevo od letounu dva záhadné objekty, které tvarem nepřipomínají žádný pozemský civilní ani vojenský letoun. Nejprve letí souběžně s Boeingem jakoby ho doprovázely. Posléze se začnou přibližovat, asi si chtějí tehdejší chloubu našeho letectví prohlédnou. Letí tak blízko, že si piloti všimnou neobvyklé zlatavé barvy plamenů, šlehajících z výfukových otvorů. Zdá se, že tyto záhadné stroje používají jiné palivo než kerosin a zcela odlišné motory, než naše letouny.
Po chvíli začne monotónní let vedle Boeingu neznámé návštěvníky zemského vzdušného prostoru asi nudit, tak se začnou věnovat letecké akrobacii. Ale ne takové, jakou známe z našich airshow nebo akrobatických leteckých soutěží, jejich sestava naprosto popírá jakékoliv fyzikální zákony. Létající stroje v setině vteřiny mění směr, výšku i rychlost.
Ale to zdaleka není vše, objekt, který vyvolá u posádky Boeingu naprosté zděšení, teprve přiletí.
17 minut po 17. hodině spatří posádka nalevo od svého letounu monstrózní objekt, mnohonásobně větší, než předchozí dvě vzdušná plavidla. Usoudí, že se jedná o mateřskou loď, z níž byly předchozí, pravděpodobně průzkumné stroje vypuštěny. Objekt připomínající svým tvarem vlašský ořech byl dle kapitána dvakrát tak velký než letadlová loď a nutno říci, že si na Boeing pěkně posvítil. Až tak intenzivně, že piloti cítili horko v obličeji. Tuto záhadnou vesmírnou loď zachytí i palubní radar a ukazuje ji ve vzdálenosti 13 kilometrů. Mužům v kokpitu je jasné, že jde do tuhého a musí začít hodně rychle jednat.
Kapitán okamžitě kontaktuje řízení letového provozu v Anchorage a žádá o změnu, respektive odchýlení se od kurzu z důvodu provozu v jejich letové hladině. Dispečeři jeho žádosti vyhovují, i když vůbec netuší, co se nahoře děje. Piloti snižují letovou hladinu na tři jedna nula, tedy 31 000 stop, provedou otočku, ale neznámé pronásledovatele nejsou schopni setřást. Mateřská loď i její dvě dětičky je stále sledují a právě ta menší plavidla se přiblíží k Boeingu až na vzdálenost 150 metrů, což je značně nebezpečné.
Mimochodem, minimální vzdálenost, kterou musí letadla ve vzduchu dodržet, je vertikálně 1 000 stop, což je 304,8 metru a horizontálně ještě mnohem víc. Jenže záhadným plavidlům jsou nějaké letecké předpisy z planety Země naprosto ukradené. Brázdí nebe cik cak a s Boeingem si pohrávají jako kočka s myší.
Teď vás možná napadne, že se celý tento incident odehrál jen v bujné fantazii posádky, která se takto chtěla zviditelnit. Jenže radar nelže. A pohyb neznámých létajících strojů v blízkosti Boeingu 747 zaznamenal nejen palubní radar, ale i civilní radary řízení letového provozu v Anchorage a vojenský radar na základně Elmendorf, což jsou naprosto samostatné na sobě nezávislé systémy. Tudíž je jasné, že si posádka setkání s UFO nevymyslela.
Nebudu vás dlouho napínat, pilotům se nakonec v 18 hodin a 20 minut podaří bezpečně přistát v Anchorage a Federální úřad pro letectví okamžitě zahajuje výslechy posádky i řídících letového provozu. Všichni tři členové posádky se podrobují zkoušce na alkohol a drogy s negativním výsledkem. Stejně tak nevykazují žádné známky psychické choroby, ale na jejich chování je znát, že právě prožili silný stres. Každý je vyslýchán zvlášt a jejich výpovědi se do detailů shodují.
Toto patrně nejpodrobněji zdokumentované setkání s UFO nezůstalo dlouho v tajnosti. Brzy zaplnilo titulní strany předních světových médií a kapitán Terauchi byl doslova na roztrhání, neboť reportéři se předháněli, kdo s ním dříve udělá rozhovor.
Bohužel, vedení Japan Airlines mělo na celou záležitost jiný názor. Za poskytování rozhovorů pro média kapitána na několik měsíců suspendovalo.
A co vyšetřovatelé? Zjistili vůbec něco? Přestože měli k dispozici kompletní záznam komunikace mezi piloty a řízením letového provozu, radarové záznamy i nákresy záhadných plavidel, k žádnému jednoznačnému závěru nedospěli. A to se vyšetřování táhlo řadu měsíců. Někteří odborníci dokonce zpochybnili i radarové záznamy. Údajně se k vyšetřování připojila také CIA, ovšem výsledky jejího šetření jsou stále vedeny jako tajné.
Zkrátka, nadpozemské jevy a události, které si lidstvo neumí vysvětlit, jako by neexistovaly. A tak tomu bude asi ještě hodně dlouho.
V článku jsou použity informace z těchto zdrojů:
https://www.matrix-2001.cz/clanek/je-17-listopad-1986-v-oblasti-nad-aljaskou-se-rozjizdi-serie-nejmysterioznejsich-leteckych-incidentu-s-objekty-ufos-zcela-nova-komplexni-analyza-vcetne-obrazove-dokumentace-exkluzivne-zde-na-matrixu-2001-1-4748
https://youtu.be/bNat0zEu5Gk?si=5KIfHI_n57HJJZ_3
https://youtu.be/PgDrHJ2IJ3M?si=vjPEa0OZxMcXdc2s