Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Před 35 lety se poprvé vzneslo do vzduchu největší letadlo světa

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Věra Vaňková Foto AN 225 s vlastnoručním podpisem kapitána letounu D. Antonova mi daroval autor snímku Andrej Korčagin

AN 225 Mrija, což v překladu znamená sen, největší a nejtěžší letoun, jaký byl kdy vyroben, poprvé vzlétl 21. prosince 1988 z letiště Svjatošino v Kyjevě. Unikátní Antonov má na svém kontě 240 světových rekordů, zapsaných v Guinnessově knize.

Článek

Pojďme si o tomto jedinečném vzdušném gigantu povědět něco víc. Veškeré informace mi poskytl kapitán AN 225 Mrija, instruktor, zkušební pilot a šéfpilot společnosti Antonov Airlines v jedné osobě pan Dmytro Antonov. Jsou tedy na rozdíl od některých jiných internetových zdrojů naprosto přesné.


Tento nebeský gigant se šesti motory a rozpětím křídel značně převyšujícím šířku fotbalového hřiště, byl zkonstruován během 80. let minulého století pro kosmický program bývalého Sovětského svazu pro přepravu komplexu raketoplánu Buran + nosné rakety Eněrgija. Na projektu, který vycházel z typu AN 124 Ruslan, se začalo pracovat v roce 1985, za 3 roky bylo letadlo sestrojeno a jak už jsem se zmínila v úvodu, 21. 12. 1988 se uskutečnil první zkušební let. V červnu 1989 zavítala Mrija s Buranem na zádech na věhlasný pařížský aerosalon a na zpáteční cestě se zastavila i na pražském Ruzyňském letišti. Po rozpadu Sovětského svazu a ukončení kosmického programu létala do roku 1994 po různých výstavách a přehlídkách a na podzim téhož roku uskutečnila poslední let. Od té doby byla odstavena a odsouzena k postupnému zániku. Roku 2001 díky generálnímu konstruktérovi ukrajinské společnosti Antonov došlo k jejímu znovuzrození. Byla dokončena certifikace a začala létat v komerční přepravě nadrozměrných a těžkých nákladů. Od roku 2001 je jediný dohotovený exemplář čistě ukrajinský.
Posádku tvoří 6 členů: kapitán, druhý pilot, dva palubní inženýři, navigátor a radista. Na delší trasy létá zesílená posádka, tj. dva kapitáni a dva navigátoři, aby se mohli cestou střídat.


Technické údaje:
Délka: 84 m
Rozpětí křídel: 88,4 m
Výška: 18,2 m
Hmotnost prázdného letadla (s vybavením) 293 tun
Maximální vzletová hmotnost: 640 tun
Maximální hmotnost nákladu: 250 tun
Objem nákladového prostoru: 1150 m3
Maximální rychlost: 850 km/hod.
Kapacita palivových nádrží: 350 tun
Maximální vertikální rychlost prázdného letadla 20 m/sec.
Motory: 6 x D-18t, každý o síle 229,85 kN
Pilotům pomáhá 34 palubních počítačů.


Letoun AN 225 je držitelem 240 světových rekordů, zapsaných v Guinnessově knize, nejen z titulu své velikosti a hmotnosti. Například v roce 2001 se s nákladem pěti bojových tanků o hmotnosti 254 tuny vznesl do výšky 10 700 metrů. Další rekordy vytvořil při své práci, to jest přepravě nadrozměrných a těžkých nákladů: lokomotiv, vagónů, generátorů, transformátorů, kolové techniky či třeba vrtulníků. Pro představu: do nákladového prostoru se vejde trup Boeingu 737. I u nás v Čechách a na Moravě jsme měli tu čest Mriju několikrát přivítat. Kromě již zmiňované zastávky cestou z francouzského aerosalonu zavítala například v roce 2015 do Ostravy a o rok později do Prahy, odkud přepravovala obří generátor vážící 120 tun do australského Perthu.


Během své dvacetileté působnosti v komerční přepravě se zúčastnila řady humanitárních misí do oblastí postižených válkou či přírodními katastrofami. V roce 2019 prošla modernizací přístrojového vybavení. A v následujících dvou letech sehrála významnou roli v boji proti pandemii Covidu, kdy létala téměř nepřetržitě po celém světě s lékařským vybavením a zdravotnickým materiálem.


6. února 2022 se vrátila z dánského Billundu a o několik dnů později bohužel ukončila svoji vzdušnou pouť. 27. února 2022 byla zničena na své mateřské základně v Hostomelu u Kyjeva, okupované ruskou armádou. A to pouze kvůli hrubé nedbalosti a liknavosti bývalého zkorumpovaného vedení společnosti Antonov, které odmítlo nabídku na včasné přemístění všech svých letadel do bezpečí na jejich druhou základnu v německém Lipsku ještě před začátkem války.


My, fanouškové velké aviacie z celého světa věříme, že bude za několik málo let dobudován druhý, rozestavěný exemplář (hotovo cca 70 %) a vzlétne nová moderní Mrija ještě lepší než ta předchozí. Protože Mrija znamená v překladu Sen a sny nelze zničit! A kdybychom nesnili, žili bychom dodnes v korunách stromů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz