Hlavní obsah
Věda a historie

Rozluštíme díky obnovenému pátrání záhadu zmizelého Boeingu 777 Malaysia Airlines?

Foto: Věra Vaňková, vlastní foto

Ilustrační foto

Největší letecká záhada všech dob, zmizení Boeingu 777 Malajsijských aerolinií na letu MH 370 z Kuala Lumpur do Pekingu, čeká na své rozluštění již od roku 2014.

Článek

Mezinárodní pátrací týmy několik let bezúspěšně prohledávaly místa předpokládaného dopadu letounu. V roce 2018 bylo hledání „jehly v kupce sena“ ukončeno.

Před pár týdny se však pátrání po zmizelém letounu rozběhlo znovu. Proč? Protože byla upřesněna oblast, kam mohl letoun dopadnout, jakmile mu došlo palivo. A tak se nová mise zaměřila na jižní Indický oceán západně od pobřeží Austrálie.

Než budeme pokračovat, shrňme si to zásadní, co o záhadně zmizelém letu MH 370 Malaysia Airlines víme. 8. března 2014 krátce po půlnoci vzlétl Boeing 777 Malajsijských aerolinií s 239 osobami na palubě z letiště v Kuala Lumpur a jeho cílovou destinací byl čínský Peking, kam však nikdy nedoletěl. Letoun zamířil na severovýchod k navigačnímu bodu Igari. Zde opouštěl malajsijský vzdušný prostor a posádka se měla ohlásit vietnamskému řízení letového provozu. Podotýkám, že piloti nehlásili žádné problémy a komunikace do této doby probíhala naprosto standardně. Vietnamským dispečerům se však již neohlásili.

A dále následuje jedna záhada za druhou. Někdo v letadle vypnul odpovídač nebo-li transpondér, takže stroj zmizel z radarů řízení letového provozu. A rovněž kdosi na jeho palubě deaktivoval takzvaný SatCom, tedy satelitní spojení, takže se letoun stal pro většinu pozemních zařízení neviditelným.

Avšak vyšetřovatelé prokázali, že nadále pokračoval v letu ještě téměř 7,5 hodiny, tedy tak dlouho, než mu došlo palivo. Z dat mezinárodní družicové komunikační společnosti Inmarsat se podařilo zjistit, že let MH 370 změnil kurz. Letěl zpět nad území Malajsie, podél hranic s Thajskem, přeletěl Malajský průliv a mířil k ostrovu Sumatra.

Co se odehrávalo na palubě letounu a kudy přesně letěl poté, můžeme jen spekulovat. Žádné radary ho od této chvíle již nezaregistrovaly. Ale odborníci se různými vědeckými metodami přeci jen dopátrali pravděpodobné trajektorie letu a oblasti, kde svoji pouť nad oceánem skončil.

A tak americko-anglická společnost Ocean Infinity opět rozjela pátrání po letu MH 370 a troskách Boeingu 777 Malaysia Airlines. Na základě dohody mezi ní a malajsijskou vládou, obdrží společnost v případě nalezení vraku odměnu ve výši 70 milionů amerických dolarů. Pokud ho nenajde, nedostane ani cent. A má na to 18 měsíců.

Zajímavé je, že tato společnost, která se primárně zabývá podmořským výzkumem, započala s pátráním západně od australských břehů podstatně dříve, než byla uzavřena samotná dohoda. Plavidlo, jež nese označení Armada 78 06 začalo prohledávat mořské hlubiny pomocí autonomních ponorek již v únoru letošního roku, přičemž patřičná smlouva byla podepsána až koncem března.

Momentálně však průzkumné plavidlo ve vodách Indického oceánu nenajdete, neboť nepříznivé povětrnostní podmínky neumožňují použití robotických ponorek. Hledání v oblasti o rozloze přibližně 15 000 kilometrů čtverečních bude pokračovat, až se počasí umoudří.

Nová lokalita je dál než původní. A jak k ní odborníci dospěli? Letoun obvykle nespadne v místě, kde mu dojde palivo, ale změní se v největší kluzák na světě a může pokračovat v řízeném klesání ještě 42 až 67 mil.

Kromě plavidla společnosti Ocean Infinity se v inkriminované oblasti pohybovala i supermoderní čínská průzkumná loď. A několikrát po dobu své plavby v této lokalitě byla v režimu „restricted“. Tímto statusem dává plavidlo na vědomí ostatním lodím, že s ním momentálně není možné manévrovat a ostatní plavidla se mu musí vyhnout. Toto označení se používá zejména v případech, když loď slouží jako mateřská základna pro další lodě, například robotická plavidla a ponorky. Zda tato loď také pátrá po záhadně zmizelém letounu, nebylo oficiálně zveřejněno, ale je to velice pravděpodobné.

Aby těch otazníků v tomto zapeklitém případu nebylo málo, rýsují se nám další. A sice chybějící data od různých úřadů, vládních agentur či vojenských složek. Nejsou k dispozici ani záběry z klíčových bezpečnostních kamer na letišti a FBI dodnes neposkytla ani data z počítače kapitána posádky zmizelého Boeingu, který se jeví podezřelým z únosu letounu.

Samostatnou kapitolou jsou pak neexistující nebo nedostupná data od bezpečnostních a armádních složek monitorujících oceán a vzdušný prostor. Někteří odborníci z oblasti leteckého provozu se nechali slyšet, že jim připadá, jako by pro někoho nebylo objasnění záhady zmizelého letu žádoucí. Tomu nahrává i fakt, že pátrání po letadle bylo zahájeno velice pozdě a desítky minut vůbec nikomu nechybělo.

Proto držím palce pátračům z Ocean Infinity a přeji jim, aby trosky letounu našli. Jednak kvůli pozůstalým po obětech neštěstí a také proto, aby vzaly za své všechny konspirační teorie počínaje přistáním letadla kdesi na nepoužívané vojenské základně a konče únosem mimozemšťany.

A hlavně doufám, že takovéto příběhy již nebude psát život, ale budou se rodit pouze ve fantazii spisovatelů a scénáristů.

V článku použity informace z těchto zdrojů:

https://youtu.be/4qqOyr8-VtY?si=JHmDg270×cwTTkXn

https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/mh370-let-ztracene-letadlo-malaysia-airlines_2403081043_ako

https://youtu.be/-K0FfKSYQHY?si=Hetc7m_c1K-SE8F5

https://vtm.zive.cz/clanky/nova-nadeje-pro-leteckou-zahadu-desetileti-malajsie-obnovuje-patrani-po-zmizelem-letu-mh370/sc-870-a-232101/default.aspx

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz