Článek
Černý primát drží železniční neštěstí ve Francii z roku 1917, které si vyžádalo 700 obětí. Následky této ruské havárie byly rovněž tragické, ale nepředbíhejme, hezky popořádku.
Právě uplynula první hodina nového dne 4. června 1989 a v Sovětském svazu poblíž linie, kde si Evropa podává ruku s Asií, se schyluje ke katasfrofě. Na Transsibiřské magistrále, nejdelší železniční trati světa, se mezi stanicemi Aša a Ulu Teljak za okamžik potkají dva plně obsazené vlaky s více jak tisícovkou cestujících. To by samo o sobě žádnou havárii nezpůsobilo, neboť každý jede po své koleji.
Jenže právě v okamžiku, kdy se míjejí, dojde k obrovské explozi, jejíž síla si v ničem nezadá s ničivým výbuchem atomové bomby, svržené na japonskou Hirošimu. Nepředstavitelně mohutná tlaková vlna rozbíjí okna až v 10 kilometrů vzdáleném městečku Aša a vagóny z kolejí doslova smete. 11 jich vykolejí a 7 z nich je totálně zničeno, stejně jako 350 metrů dvoukolejné železniční trati.
V obou vlacích dohromady, to jest v 38 vagónech se v době katasfrofy nacházelo celkem 1284 cestujících a 86 členů posádky. Ovšem počet pasažérů byl odvozen od množství prodaných jízdenek. A jelikož děti do pěti let cestovaly zdarma, byl skutečný počet ještě vyšší. Platících dětí jelo více jak 300. Pro 575 pasažérů, z toho dobrou čtvrtinu dětí, se stal tento výlet cestou na onen svět. A více jak 600 lidí vyvázlo z katasfrofy s těžkým zraněním a doživotními následky. Hrůzná bilance, že?
A co onen smrtící výbuch způsobilo? Jiskra a unikající plyn z prasklého plynovodu, který vedl asi 1 kilometr od trati. Ten byl zprovozněn pouhé 4 roky před katastrofou a od samého počátku jeho provoz provázely závady a havárie.
Únik plynu, respektive jeho zápach hlásili obyvatelé okolních vesnic již několik hodin před tragickou nehodou. Bohužel, nebyli vyslyšeni. Kompetentní pracovníci také zaznamenali pokles tlaku v potrubí, ale nijak se s tím neznepokojovali, jednoduše ho zvýšili. Jak se později ukázalo, plynovod na stejném místě praskl již dříve, tak ho prostě nějak zalátali a jelo se dál.
Zkrátka klasika, jak už to u podobných tragických havárií a zejména v Rusku bývá, ani k této nemuselo dojít. Mimochodem, záchranáři měli v této odlehlé oblasti k dispozici pouze dvě staré sanitky, takže stovky těžce zraněných transportovali nákladním vlakem! Pokud by měli potřebné vybavení, mohla být konečná bilance přeci jen trošku příznivější.
A co viníci, byli náležitě potrestáni? Haha! Soudní řízení se táhlo dlouhých 6 let a nakonec padlo 9 poměrně mírných trestů odnětí svobody. V jejich výši se různé prameny rozcházejí, některé uvádějí maximální výši 2 roky, jiné 5. Co je však jisté, potrestáni nebyli žádní vedoucí pracovníci, nýbrž obyčejní dělníci a technici. Tak už to v zemi neomezených pravomocí chodívalo a chodí.
Myslím, že v současné době se nikdo z vás do Ruska nechystá, ale kdyby přeci jen ano, železniční doprava je tam dnes kupodivu bezpečnější než letecká. Tu bych přirovnala k ruské ruletě, ale o tom třeba někdy příště.
V článku jsou použity informace z těchto zdrojů:
https://www.railtarget.cz/technologie-a-infrastruktura/nejvetsi-zeleznicni-nehody-temer-600-mrtvych-na-transsibirske-magistrale-9887.html
https://www.poznatsvet.cz/clanek/zeleznicni-nehoda-1989-rusko.html
https://youtu.be/DGpWHZuzFSk?si=wTmPzNk8lZgzOmQI