Článek
My se dnes podíváme podrobněji na tragickou havárii letounu české výroby L-410 Turbolet v Kongu, kterou způsobil krokodýl. Ne, opravdu si nedělám legraci.
Je středa 25. srpna 2010 a v západokonžské provincii Bandundu se připravuje na přistání ve stejnojmenném městě posádka dvoumotorového turbovrtulového letounu L-410 letícího na vnitrostátní lince z hlavního města Kinshasa. Toto letadlo je velice oblíbené i v řadě dalších afrických států, především pro úsporný provoz, krátký vzlet a přistání.
V kokpitu velí britský kapitán Chris Wilson a na místě druhého pilota mu sekunduje Danny Philemott. Právě Chris se již dříve svěřil svému bratrovi, že na konžských vnitrostátních linkách létá nerad a vůbec se v letadle necítí bezpečně, neboť zdejší pasažéři absolutně nedodržují pokyny palubního personálu, například při vzletu a přistání vstávají a narušují tak stabilitu letounu. A co víc, přepravují celý domácí zvěřinec jako kdyby cestovali koňským povozem.
Teď si možná řeknete, proč vlastně britský pilot letá v Africe, copak doma nemá dostatek pracovních příležitostí? Což o to, příležitosti by byly, ale mladý muž míří vysoko, přímo k British Airways. A k tomu, aby si mohl splnit svůj životní sen, musí nejprve nalétat potřebný počet hodin. A to umožňují mladým absolventům leteckých škol právě takovéto malé soukromé společnosti v rozvojových zemích, která mívají nedostatek kvalifikovaných pilotů a benevolentnější podmínky pro přijetí.
Nyní se vraťme zpět do onoho osudného srpnového dne před 15 lety a pojďme se podívat, jak k tragédi, při níž zahynulo 19 lidí, vlastně došlo.
Letoun L-410 klesá k ranveji a palubní personál připravuje kabinu na přistání. Letušky procházejí uličkou a kontrolují, zda jsou všichni pasažéři připoutaní, když v tom se pod jejich nohama objeví krokodýl. Zvíře, které nemá na palubě co dělat, okamžitě vyvolá mezi cestujícími i palubním personálem paniku. Stewardky místo aby pasažéry uklidnily, peláší do kokpitu oznámit nález nebezpečného zvířete pilotům.
A jak myslíte, že se zachovají cestující? Aniž by dostali jakékoliv pokyny, zvednou se ze sedadel a následují palubní personál do přední části letounu. Tím předek stroje přetíží, ten se sklopí dolů, letoun ztrácí vztlak, ve spirále se řítí k zemi a dopadá na obytnou budovu, v níž naštěstí v tento okamžik nikdo není.
Oficiální vyšetřovací spis uvádí nejprve jako příčinu pádu velice spolehlivého letadla, vyrobeného v moravských Kunovicích, nedostatek paliva. Ovšem podle pozdější výpovědi svědka - jediného přeživšího pasažéra, byla tato letecká katastrofa jednoznačně zapříčiněna ztrátou stability stroje v důsledku přetížení jeho přední části a hlavním viníkem byl černý pasažér v podobě pašovaného krokodýla. Ten mimochodem havárii přežil, ale pozůstalí po obětech této kuriózní letecké katastrofy ho umlátili k smrti.
Od této doby již k žádné letecké havárii způsobené zástupcem živočišné říše na palubě nedošlo a věřme, že již nikdy nedojde, neboť bezpečnostní kontroly a letecké předpisy jsou čím dál tím přísnější a do letadla neproklouzne ani myš. Tak vzhůru do oblak!
V článku jsou použity informace z těchto zdrojů:
Nehoda konžského Turboletu L-410 | Airways.cz https://share.google/cz79ULQUk5RYGtKEP
Krokodýl způsobil leteckou nehodu - Kabinet Kuriozit https://share.google/6GB6lwejRQXHhk3NA
Havárie letadel L-410 | Airways.cz https://share.google/oZuoatAzpuzfOqlj0