Článek
A jak se později ukázalo, nebyli na vině jen piloti.
Ale vezměme to od začátku a pojďme si připomenout sled událostí onoho osudného dne.
Je krásné, téměř letní odpoledne 7. září 2011 a na letišti v Jaroslavli, ruském půlmilionovém městě asi 250 kilometrů od Moskvy, se chystá k odletu JAK-42D společnosti Jak Servis, imatrikulace RA-42434. Na jeho palubě je místní hokejový tým Lokomotiv Jaroslavl, mířící na první zápas nové sezóny KHL do běloruského Minska.
V tu chvíli nikdo z 37 pasažérů, mezi nimiž je i řada hráčů z ciziny, absolutně netuší, že do cíle nikdy nedoletí a právě prožívají poslední chvíle svého pozemského bytí. Osmičlenné posádce velí kapitán Andrej Solomencev a na postu druhého pilota mu sekunduje Igor Ževelov. Oba jsou velice zkušenými piloty s tisíci hodinami za kniplem, ovšem na předchozím typu letounu JAK-40. Na tomto novém létají velice krátce.
Oba tyto letouny jsou si značně podobné, ale v několika zdánlivých maličkostech se přeci jen odlišují. A právě to sehraje klíčovou roli v dalším vývoji situace.
Podívejme se nyní na ranvej letiště Tunošina, kde se právě JAK-42 s 45 lidmi na palubě rozjíždí ke vzletu. A nějak se mu nechce. Posádka nastaví motory na maximální vzletový výkon, ale odlepit letoun od země se jim stále nedaří a konec dráhy se nezadržitelně blíží. V takovýchto situacích mají piloti přerušit vzlet. Ovšem tak mohou učinit pouze do doby, než dosáhnou rychlosti V1, takzvané rychlosti rozhodnutí.
V tomto případě se tak nestalo, piloti doufají, že se jim přeci jen podaří vzlétnout. Bohužel, ranvej končí a letadlo pokračuje ve zběsilé jízdě po trávě.
Nakonec se přeci jen zadaří a letoun se ocitá ve vzduchu. Jenže letí příliš pomalu a nízko. Podvozkem narazí do stožáru na letišti, což ho ještě více zpomalí. Tím ztratí vztlak, překročí maximální úhel náklonu a zřítí se do řeky Volhy dva kilometry od konce ranveje. Nárazem o hladinu se roztříští a tuny vylitého paliva způsobí ničivý požár.
Na místě zahynulo 36 pasažérů a 7 členů posádky. Náraz a následný požár přežil hokejista Alexandr Galimov, který bohužel zemřel o několik dnů později na následky těžkých zranění. Jediným přeživším zůstal palubní mechanik Alexandr Sezov. Kromě tří českých hokejistů zahynul i Slovák Pavol Demitra.
Tragická havárie doslova šokuje celý nejen hokejový svět. Zdrcení pozůstalí a hokejoví fanoušci chtějí co nejdříve znát příčiny této katastrofy. Vyšetřovací komise se však od samého začátku potýká s řadou problémů. Trosky letadla značně poškozené požárem, je nutno hledat a vyzvednout z řeky.
Po prozkoumání motorů, respektive jejich pozůstatků vyšetřovatelé konstatují, že až do nárazu pracovaly správně, takže první příčinu mohou vyloučit. Rovněž laboratorní zkoušky vzorků paliva nevykázaly žádné anomálie.
A co jim poví takzvané černé skříňky, to jest zapisovač letových údajů a záznamník hovorů v kokpitu? Přestože jsou poškozeny, data se podaří dešifrovat.
Mezitím odborníci zkoumají další možnou příčinu, a sice nevysunuté klapky a sloty, tedy zařízení, která zvětšují plochu křídel a tím zvyšují vztlak, potřebný při nízké rychlosti, to znamená při vzletu a přistání. Přestože byly trosky letounu značně poškozené, ukázala se i tato potenciální možnost slepou uličkou, klapky i sloty byly vysunuty správně.
Vyšetřovatelé stále tápou, ani záznamy černých skříněk příliš světla do případu nevnesly. A tak přichází na řadu lidský faktor, tedy pochybení pilotů. Ale jaké?
Ještě, než se zaměří na minulost, praxi a dění pilotů v osudnou chvíli, zkoumají, zda nebyl letoun přetížen. Přeci jen hokejisté jsou pořádní chlapi a jejich výstroj taky něco váží. Ale ani v tomto případě nedošlo k pochybení a stejně tak byla správně vypočítána i vzletová rychlost. Příčina této tragické nehody se jevila čím dál tím záhadněji.
Aby se bezradní vyšetřovatelé dobrali nějakého výsledku, rozhodli se provést rekonstrukci letu na simulátoru. A zjistili, že správnému zvýšení rychlosti při rozjezdu bránila jakási brzdná síla, kterou mohla generovat porucha brzdného systému, přesněji jeho samovolná aktivace. Ohledáním trosek však tuto možnost vyloučili.
A další překvapující fakt, který je zaskočil? Úměrně s rostoucí rychlostí rostla i ona brzdná síla. Ale nebylo to způsobeno žádnou závadou, nýbrž zásahem pilotů.
Oba měli na tomto typu letounu minimální praxi, zato mnoho hodin nalétaných na předchozím typu JAK-40. Jak jsem již předeslala, nový typ se od předchozího v několika detailech lišil a jedním z nich bylo i ovládání brzdových pedálů. U staršího typu letounu měli piloti stále celou plochu chodidla položenou na pedálu, kdežto u nového sešlápli pedál pouze v případě, pokud opravdu brzdili nebo ovládali směrové kormidlo, jinak měli mít nohy na zemi.
Stačilo si splést typy a na katastrofu bylo zaděláno. Jakmile pilot přitáhl knipl, opřel se nohama do pedálů a brzdil tak, že tragédii už nešlo zabránit. Dalším vyšetřováním vyšlo najevo, že hlavním viníkem nejsou piloti, ale letecká společnost, pro kterou pracovali. Nebyli totiž dostatečně vycvičeni na nový typ letounu a létali na obou typech zároveň.
Oba piloti zahynuli, takže nemohli být potrestáni. A co jejich mateřská společnost, která nedbala na řádný výcvik a přeškolení na nový typ značně odflákla? Haha! Jak už to v Rusku chodí, ve výsledku nebyl za smrt 44 lidí potrestán nikdo.
Náměstek generálního ředitele společnosti Jak Servis, který odpovídal za výcvik a kvalifikaci pilotů, byl sice odsouzen k nepodmíněnému trestu odnětí svobody v trvání pěti let. Jenže mezitím přišla prezidentská amnestie a viník si neodseděl ani jeden den.
Jistě, žádný trest pasažérům životy nevrátí, ale jak se potom mají pozůstalí vyrovnat se ztrátou svých blízkých, když vidí, že je na viníky pohlíženo jako na bezúhonné občany?
Rusko bylo a je zemí s nejvyšším počtem leteckých nehod, z nichž mnohé se nikdy nedostaly na světlo světa. Kdyby v tomto případě nebyli na palubě členové známého hokejového klubu včetně hráčů ze zahraničí, zůstala by tato tragická nehoda patrně také navždy utajena.
V článku jsou použity informace z těchto zdrojů:
https://youtu.be/ZCfOlKTQjOA?si=pzYVXpbRs1DmhvG
https://youtu.be/1jD7sYHsqIk?si=EMHC2vzFIpT9UpPd
https://www.lidovky.cz/sport/obzalovany-z-padu-letadla-v-jaroslavli-dostal-pet-let-osvobodila-ho-amnestie.A150923_105904_ln-sport-hokej_ELE