Hlavní obsah

100let výročí Osvobozeného divadla

Foto: Wikimedia commons / Public domain

Osvobozené divadlo

Přesně před sto lety bylo v Praze otevřeno Osvobozené divadlo. Rychle se stalo jedním z nejvýznamnějších center české divadelní avantgardy 20. a 30. let 20. století.

Článek

Osvobozené divadlo vzniklo jako reakce na tehdejší konvenční divadelní produkci. Jeho cílem bylo vytvořit prostor pro experimentální a moderní divadlo, které by reflektovalo aktuální společenské a politické dění. Divadlo bylo silně ovlivněno dadaismem, futurismem a později i poetismem.

V roce 1927 se k divadlu připojili Jiří Voskovec a Jan Werich, kteří spolu s hudebním skladatelem Jaroslavem Ježkem vytvořili legendární trio. Jejich první společná hra „Vest Pocket Revue“ zaznamenala obrovský úspěch a stala se symbolem nového směru v českém divadle.

Osvobozené divadlo si rychle získalo popularitu díky svému inovativnímu přístupu a schopnosti oslovit široké publikum. Jeho představení kombinovala satiru, humor, hudbu a politickou kritiku, což diváky nejen bavilo, ale také podněcovalo k zamyšlení nad aktuálními tématy.

Divadlo se stalo místem, kde se prolínala umělecká tvorba s politickým aktivismem. Jeho inscenace často reflektovaly společenské problémy a kritizovaly autoritářské tendence, což vedlo k častým konfliktům s cenzurou.

Osvobozené divadlo během okupace

S nástupem nacistické okupace v roce 1939 se situace pro Osvobozené divadlo dramaticky změnila. Jeho činnost byla ukončena již v roce 1938, tedy ještě před samotnou okupací, a to rozhodnutím československých úřadů pod tlakem německé strany.

Voskovec, Werich a Ježek emigrovali do Spojených států, kde pokračovali ve své umělecké činnosti a podíleli se na protinacistické propagandě. Jejich exilová tvorba byla zaměřena na podporu československého odboje a informování zahraniční veřejnosti o situaci v okupované Evropě.

Po válce a období komunismu

Po skončení druhé světové války se Voskovec a Werich vrátili do Československa a pokusili se obnovit činnost Osvobozeného divadla pod názvem Divadlo V+W. Nicméně politická situace po únoru 1948 a nástup komunistického režimu vedly k dalšímu omezení jejich činnosti. Voskovec emigroval do USA, zatímco Werich pokračoval v umělecké činnosti v rámci Divadla satiry.

Komunistický režim se snažil využít popularity Wericha pro své propagandistické účely, což vedlo k jeho podpisu pod tzv. Antichartu, která sama o sobě byla kontroverzní. Sami podepsaní totiž nevěděli, že ji podepisují. Byla zamaskována jako prezenční listina, která byla na shromážděních běžná. Sám Werich se s tímto krokem nikdy nesmířil.

Odkaz Osvobozeného divadla

Osvobozené divadlo zanechalo nesmazatelnou stopu v české kultuře. Jeho inovativní přístup k divadelní tvorbě, kombinace humoru, hudby a politické satiry, ovlivnily celé generace umělců. Díky své odvaze a originalitě se stalo symbolem svobodného a angažovaného umění, které dokázalo oslovit široké publikum a reflektovat společenské dění své doby.

Zdroje:

  • Osvobozené divadlo – Wikipedie
  • Osvobozené divadlo – Česká divadelní encyklopedie (Česká divadelní encyklopedie)
  • Osvobozené divadlo vzniklo jako divadelní sekce skupiny Devětsil – Český rozhlas (Střední Čechy)
  • Osvobozené divadlo Voskovce a Wericha nezavřeli Němci, nýbrž české úřady druhé republiky – Seznam Medium (Médium.cz)
  • Jiří Voskovec a Jan Werich – Městská divadla pražská (Městská divadla pražská)
  • Jan Werich se nikdy nesmířil se svým podpisem pod Antichartou – Seznam Medium (Médium.cz)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz