Článek
Je pravda, že nejsem tak důsledná, abych zkoumala každý produkt, jestli byl vyroben za etických podmínek, jestli je jeho výroba ekologická, jestli nezanechává příliš velkou uhlíkovou stopu a podobně. Považuji se za průměrného spotřebitele, snažím se příliš neplýtvat, využívat hlavně lokální produkty, ale na druhou stranu zakoupím občas i něco, co by se za produkt moderní „ekologické“ doby označit nedalo.
I přes tuto nedůslednost, mnohdy způsobenou jen pohodlností něco zjišťovat a hledat alternativy, k čemuž se otevřeně přiznávám, nejsem netečná k zásadním problémům a aférám, které se mohou některých značek, produktů nebo celých společností týkat.
Vyhýbám se kosmetickým značkám, které se i při dnešních možnostech stále testují na zvířatech. Zajímá mě, jestli byl tuňák uloven způsobem, při němž nedochází ke zbytečným úlovkům a úhynům „nechtěných“ druhů. Jestli palmový olej pochází z plantáží s BIO certifikací (ano, vím, že to není dostatečné), jestli kakao má také certifikaci apod. Problémových položek bych našla v repertoáru více než dost. Některým je možné se vyhnout zcela, jiné je možné do značné míry omezit, některým se člověk nevyhne, pokud nechce žít v jeskyni jako asketa.
Co však v poslední době vnímám jako velký problém, to jsou čínské e-shopy a tržiště typu Aliexpress, Temu, Shein, Wish. Chápu, že pro mnoho lidí jsou to obchody, které nabízí nepřebernou paletu zboží a za leckdy neuvěřitelně nízké ceny. V době, kdy nás pořád ještě drtí inflace, kdy mají lidé hluboko do kapsy a snaží se ušetřit, kde se dá, naprosto chápu jejich fascinaci těmito obchody a jejich časté využívání. Na druhou stranu mě ale děsí, jak se tyto obchody dokázaly v krátkém čase rychle rozrůst a stále se držet na výsluní, i když už víme, že ne vše je u nich zalité sluncem.
Také ráda ušetřím, ale mnohem praktičtější je nekoupit nic, co není nutně potřeba, než nakoupit zbytečnosti, i když jsou levné. A pokud něco potřebuji, pak si radši našetřím o trochu víc a zaplatím místnímu výrobci nebo pěstiteli (samozřejmě za předpokladu, že se tomu tady někdo věnuje, ne vždy je to možné).
Proč si tedy nenakoupím u čínských obchodů?
- dlouhá cesta od výrobce ke spotřebiteli
Mnoho lidí nakupuje v těchto obchodech drobné věci. Poštovné je často dotováno, a tak si lidé objednávají klidně drobnosti a klidně i několikrát do týdne. Z Číny sem do Evropy putují tuny a tuny zbytečností, které sice nepotřebujeme, ale chceme je mít. Nikomu nechci upírat možnost pořídit si něco, co se mu líbí, ale je nutné tak činit v takovéhle míře? Vím, že i když si zajdu do obchodu tady, tak mnoho produktů je čínského původu. Bohužel, tomu se moc vyhnout nedá. A tyto produkty sem také putovaly celou tu cestu. Je ale nutné k tomu přidávat další?
- podpora čínských (ale obecně zahraničních) producentů na úkor našich českých
Často čtu nebo slýchávám, jak jsou naši výrobci, obchodníci a další lidé zabývající se produkcí a prodejem, lační peněz a nevědí, kolik si za svoji práci/služby říct. Nepopírám, že někteří se určitě snaží využít různých situací a zvýšit si díky nim zisk. Na druhou stranu tu ale máme plno šikovných a schopných lidí, kteří prostě jen chtějí férovou cenu za čas a práci, kterou věnovali výrobě nebo poskytnutí služby. Jejich cena bude vyšší než od čínského producenta, protože si jsou vědomi hodnoty své práce. Ani my bychom nechtěli něco vytvářet za pár haléřů…
- nesmyslný trend ultrarychlé módy
Levné oblečení, které je jednou z domén některých zmíněných e-shopů, je díky své nízké ceně často vyhledávané. Když si k tomu přidáme rychlou rotaci nových a nových kolekcí, současně však poměrně nízkou kvalitu (ne ve všech případech, ale často), pak nám z této rovnice vyjdou tuny oblečení, jehož výroba byla pro životní prostředí velmi zatěžující (o pracovních podmínkách ani nemluvě), ale užitek je z toho v podstatě minimální. Například ve Francii chystají zákon, který se bude ultrarychlé módě věnovat. Cílem by mělo být omezení tohoto trendu. S největší pravděpodobností tak dojde k finančnímu zatížení levných oděvů z čínských továren, aby nebylo cenově tolik atraktivní. Dá se očekávat, že k podobným krokům postupně sáhnou i vlády dalších zemí. Zcela určitě to bude mít vliv na tržiště Shein, které se na tento typ rychlé módy specializuje, ale do určité míry to nejspíš postihne i obchody typu Zara či HM.
- rafinovanost (nejen) Temu
Snad bych se i odvážila napsat, že už tu není nikdo, kdo by o Temu neslyšel nebo nečetl. Protože ať už si jen chcete přečíst zprávy nebo něco hledáte, všude na vás vyskakuje reklama Temu. Tento agresivní marketing byl jistě jedním z kroků, které pomohly Temu vyšvihnout se na vrchol mezi online tržišti. A to nejen u nás, ale například i vedle u našich sousedů v Německu. Nedávno proběhla v médiích i zpráva, že naši obchodníci jsou z Temu nešťastní a také velmi naštvaní, protože Temu nedodržuje zdejší pravidla, čímž má nad našimi obchodníky navrch. A také skoupilo většinu reklamního prostoru, čímž došlo k nárůstu cen zbývajících reklamních prostor.
Samo Temu využívá chytrých praktik a marketingových triků, aby zaujalo a hlavně udrželo pozornost spotřebitele a neustále ho motivovalo k dalším a dalším nákupům. Obvykle zcela zbytečných a nepotřebných cetek pochybné kvality, chybějících certifikátů a podobně. Neustálé minisoutěže, slevové kuponky, více než široká nabídka, to vše člověka neustále vybízí k dalším nákupům. Musím uznat, že v tomhle je Temu opravdu špička.
- tragické pracovní podmínky čínských dělníků
Už to zní trochu jako klišé a je pravda, že v poslední době se jejich pracovní podmínky asi trochu zlepšily, přesto čínští dělníci mají nezáviděníhodné postavení. Jednak čínské právo straní spíše zaměstnavatelům, kteří tak mají více možností a zaměstnanec naopak nemá moc šancí se něčeho dovolat, ale jednak také proto, že bezpečnost práce a dodržování přiměřené pracovní doby je doslova tristní.
Jak jsem zmínila, jedním z problémů je bezpečnost práce. Nejedná se jen o to, aby měli zaměstnanci potřebné ochranné vybavení a aby věděli, na co si mají dávat pozor. Často musí pracovat s látkami, které jsou třeba v Evropské Unii (a i jinde) zakázané, protože byla prokázána jejich karcinogenita. Nejčastěji se s takovými látkami setkávají lidé z textilního průmyslu. A produkty s obsahem těchto látek pak putují přes půlku zeměkoule, jen aby si je na sebe oblékl někdo, kdo je vlastně ani nepotřebuje.
Druhým závažným problémem je pracovní doba čínských dělníků. Řada z nich pracuje od nevidím do nevidím. Výjimkou není celodenní pracovní doba šest, ale i sedm dní v týdnu. Volno má dělník třeba jen jednou nebo dvakrát do měsíce a ještě může být rád. Občas se někdo zhroutí, ale fabrika jede dál…
Nejčerstvější zpráva pochází od skupiny Public Eye, jak uvedla BBC. Zaměstnanci, kteří pracují pro továrny vyrábějící pro Shein, pracují mnohdy kolem 75 hodin týdně. To máte skoro sedm dvanáctihodinových směn týdně. Opravdu to chceme podporovat?
- Čína a bezpečnost
Jednou z hrozeb, kterou si ale my spotřebitelé příliš neuvědomujeme, je i velká provázanost firem a vlády. Čínské e-shopy a tržiště mají často svoji vlastní aplikaci, která o nás sbírá řadu dat. Údajně kvůli lepšímu prožitku při používání aplikace. Bezpečnostní služby však varují, že aplikace mohou sbírat mnoho dalších, ne tak bezpečných informací.
Kromě nízké ceny mě nenapadá asi nic, co by mě na čínských produktech lákalo. A nízká cena je bohužel vykoupena ještě nižší kvalitou nabízených produktů. Je tak na místě si rozmyslet, zda chci ušetřit a nakoupit z daleké Číny (s rizikem, že kvalita bude tak nízká, že půjde o vyhozené peníze), nebo radši podpořím někoho místního.
Připouštím, že někdy nejsem spokojena ani s místními výrobci nebo obchodníky. Ale to je normální, nikdy si nemůžeme s každým plně porozumět. Ale v žádném případě nehodlám dobrovolně podporovat čínské zbohatlíky, kteří zneužívají ostatní obyvatele, zaměstnávají je v naprosto nevyhovujících podmínkách, za směšnou mzdu a pak expandují na naše trhy, aniž by dodržovali pravidla, která tu jsou nastavena a kterými se všichni řídí. Je to nefér hra.
Anketa
Článek je můj názor a dále jsem informace čerpala z:
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-od-rana-do-noci-pro-textilni-gigant-shein-siji-75-hodin-tydne-40471423
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-zakaz-inzerce-a-prirazka-az-10-eur-za-kus-obleceni-francie-vytahla-do-boje-proti-ultrarychle-mode
https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/fastfashion-temu-shein-zaloba-tiktok-influencer.A230310_095838_ekonomika_rie
https://www.denik.cz/ekonomika/temu-drazdi-obchodniky-mluvi-o-nekale-konkurenci-20250313.html
https://www.chip.cz/fanousci-levnych-nakupu-pozor-temu-shein-maji-i-nebezpecne-dvojniky
https://www.chip.cz/cinska-hrozba-temu-je-v-nemecku-uz-jednim-z-nejpouzivanejsich-online-trzist
https://smartmania.cz/temu-zaluje-konkurencni-obchod-shein-pry-vyuzivaji-mafianskych-taktik/?
https://www.euro.cz/clanky/zamestnavani-v-cine-nelehky-vyber-velke-naroky-a-nestalost-1288275/
https://www.penize.cz/svetova-ekonomika/226831-vic-nez-sto-hodin-tydne-pracuje-cinsky-delnik-i-kvuli-vasim-vanocum
https://www.hrot24.cz/clanek/bida-v-kvalite-zbozi-i-chovani-temu-zamestnanci-pracovni-podminky