Článek
Na první pohled manželé k sobě sice moc fyzicky nepasovali, avšak si velmi rozuměli. Ona byla emotivní, on intelektuálně zaměřený. Zprvu jim nevadil ani téměř 20 letý věkový rozdíl. Celkem spolu strávili 18 let, posledních 7 let prý ale už za nic nestálo. Rok 1973, kdy se natáčel muzikál Noc na Karlštejně, byl posledním, kdy to mezi nimi ještě fungovalo. Následující rok dle jejich dcery Terezy její maminka prožila vztah, o kterém ale nikdo z nich později mluvit nechtěl. Rozvedli se v roce 1981. Zprvu Brodský o rozluce nechtěl ani slyšet. Bylo mu 60, netoužil po velkých změnách. Brejchová ale změnu potřebovala.
Na vině byl jejich velký věkový rozdíl. „Když jsem ho poznala, bylo mu dvaačtyřicet a mně třiadvacet. Člověk je zamilovaný, spojuje ho s tím druhým práce, to je také inspirativní, ale potom vztah drobně chladne a najednou začne věkový rozdíl škodit. Bróďa byl na začátku velmi tolerantní, všechno mi chtěl dopřát, ale postupem doby po mně čím dál častěji žádal, abych žila jeho životem, jeho rytmem. Jenže mně bylo téměř o dvacet méně, já to cítila jinak,“ hodnotila po letech jejich manželství Brejchová.
Některé zdroje uvádějí, že během natáčení zmíněného muzikálu se Jana Brejchová zamilovala do hereckého kolegy a přítele jejího muže Jaromíra Hanzlíka, který byl o 8 let mladší, než ona. Brejchová ve svých vzpomínkách, které sepsala její dcera Tereza, uvádí, že jejich milenecký vztah začal až v roce 1980, kdy společně jezdili na zájezdová představení Žena v trysku století. Během zájezdové divadelní inscenace vypadl jeden herec a Hanzlík jej nahradil. Ti dva se ale znali již déle z předchozích natáčení, Hanzlík navíc sdílel šatnu s jejím mužem. V tomto osudném roce se to však nějak zvrtlo a pak to šlo dost rychle. Hanzlík byl tehdy také ženatý, nicméně Brejchová tvrdí, že mu manželství nenabourala. Prý již plánoval rozvod, a když si spolu začali, tak ho prostě dotáhl do konce. Pak se k němu Brejchová spolu s dcerou Terezou nastěhovala.
Hanzlík byl v jistém ohledu opakem jejího manžela. Byl téměř o 30 let mladší než on, byl akční, nadšeně cestoval a organizoval všem velké dobrodružné výlety. Oproti tomu Brodský na cestování nikdy moc nebyl. Nejraději byl na chalupě, kde něco kutil. Pro Brejchovou to byla změna, kterou potřebovala jako sůl. „Bavilo mě to, Jaromír ustavičně něco vymýšlel. Neměli jsme už chalupu, tak jsme koupili babety a jezdili na výlety. Pořád se něco dělo a já si to užívala. Vždyť do té doby jsem prakticky od mládí pořád pracovala. Nechodila jsem ani do tanečních. A pro Jaromíra nebyl nic problém. Jedeme do lesa, pod stan, budeme se živit sběrem a lovem, jindy nakoupil pruty, že budeme rybařit, prostě bylo to s ním zábavné.“
Dcera Brejchové, Tereza Brodská, s nimi žila v jedné domácnosti 5 let. Na tuto dobu nevzpomíná ráda. Dle jejich slov jí chtěl Hanzlík změnit a kvůli tomu přibývali konflikty mezi její mámou a jím. Podle něj byla rozmazlená. Snažil se ji převychovat, občas dost drsným způsobem. Byl přísný, občas s nimi přestal mluvit a ony nevěděly proč. Po třech dnech se dověděly, že to bylo například kvůli špatně uklizené věci. Pořád nějaké příkazy a zákazy. Brejchová pak pořád kontrolovala, zda má dcera uklizeno a to proto, aby se Hanzlík nezlobil. Nebo na sebe občas vzala některé povinnosti dcery, když byla unavená, jako např. venčení psa a pak Hanzlíkovi lhala, jen aby byl klid. Tereza z této „rodinné idylky“ měla žaludeční vředy. Nakonec se od nich odstěhovala. Do té doby svaloval jejich partnerské neshody na ni. Nicméně pak se ukázalo, že problém bude asi někde jinde.
Hanzlík byl přísný také k Brejchové, která měla pocit, že ji furt za něco kritizuje. Všimli si toho i jiní, například režisér Oldřich Daněk, který se náhodně přichomýtl k situaci, kdy Hanzlík udílel v šatně Brejchové své obvyklé obligátní připomínky. Tento jindy klidný a laskavý pán to už nevydřel a začal řvát: „Tak už tu holku proboha nech! Takhle s ní mluvit nemůžeš! Tobě snad vadí, že je dobrá? No prosím, to potvrzuju, je dobrá. Ale jestli s tím máš osobní problém, tak nehraj divadlo!“ Aniž by si to možná Hanzlík uvědomoval, postupně sešlapával Brejchové herecké sebevědomí.
Dalším faktorem, který měl možná vliv na úpadek jejich vztahu, byl fakt, že Brejchová s ním nechtěla mít dítě. „Jaromír byl jako všichni mužský, chtěl si mě vzít a mít se mnou dítě. Já nechtěla, chtěla jsem mít už pokoj. Vzal to, ale byl dotčený, že jsem mu to neřekla předem. To byla asi chyba, ale já byla rozhodnutá.“
Brejchová byla ve vztahu s Hanzlíkem 12 let. Z toho poslední 2 roky dle jejich slov bylo utrpením. V roce 1992 se rozhodli, že se pokusí svůj vztah zachránit tříměsíční dovolenou v Americe. Nicméně záchrana vztahu se nekonala. V Kanadě dala Brejchová jejich vztahu definitivní tečku. Stalo se tak během jednoho rána, když Brejchová po probuzení od Hanzlíka zaslechla: „Ježíš, Jano, ty se zase tváříš!“ To byla poslední kapka. Brejchová se k němu natočila a řekla: „Víš co, Jaromíre? Já s tebou končím“ Hanzlíka nechala jeho osudu a jela za svým prvním exmanželem a dobrým přítelem Milošem Formanem.
Hanzlík se pak ještě pokoušel o slepení jejich vztahu. Pozval na návštěvu dceru Brejchové a prosil jí, zda by svou mámu nepřemluvila k návratu. Ona se však do toho nechtěla plést. Byla to jejich věc. Měl to marný. Brejchová opět ve svém životě udělala radikální řez, na kterém nehodlala nic měnit. Nakonec přebrala své kamarádce, televizní hlasatelce Kamile Moučkové přítele, za kterého se i provdala. S dlouholetým kamarádem a nově i manželem Jiřím Zahajským zůstala až do jeho smrti, do roku 2007. Pak se postupně uzavřela světu. Od roku 2014 její zdravotní stav vyžaduje stálou péči lékařů.
Zdroj:
1) BRODSKKÁ, Tereza; PODSKALSKÁ, Jana. Moje máma Jana Brejchová. Praha: WWA photo, 2022. ISBN 978-80-242-8105-6.