Článek
Jeden z nejoblíbenějších muzikálů z doby vlády Karla IV., který nechal vybudovat hrad Karlštejn, dává nahlédnout do vztahu císaře a jeho žárlivé manželky Elišky, která se i přes manželův zákaz pobytu žen na hradě, vydá na hrad v přestrojení. Muzikál vznikl podle stejnojmenné divadelní hry, kterou v roce 1884 napsal Jaroslav Vrchlický a u diváků slavil velký úspěch.
Zdeněk Podskalský v oblíbeném muzikálu ukázal, že prostě umí. Nádherné kostýmy, skvělé písně, vtipný scénář a plejáda skvělých herců. Na muzikál byl pyšný i skladatel Karel Svoboda, který Noc na Karlštejně považoval za svůj nejlepší hudební film. Pyšný by byl nejspíš také textař Jiří Štaidl, který zemřel krátce po natáčení při autonehodě. Premiéry se bohužel nedožil ani Jaroslav Marvan, který ztvárnil postavu purkrabího Ješka z Vartenberka. Pár měsíců po natáčení podlehl rakovině.
Hlavní role hráli přátelé Zdeňka Podskalského, Vlastimil Brodský s Janou Brejchovou. S populárními herci jej pojilo přátelství, se svou partnerkou Jiřinou Jiráskovou je celkem často navštěvovali na jejich chalupě ve Slunečné. Měl s nimi i pracovní zkušenosti, v minulosti je obsadil do svých filmů: Ženu ani květinou neuhodíš a Ďábelské líbánky. Věděl tedy, že jejich obsazení je sázkou na jistotu.
Brodský byl za roli Karla IV. rád, pečlivě se na ni připravoval. „Copak scénář, ten jsem měl hned v rukávě. Já ale týdny před natáčením chodil do knihovny a studoval v bichlích všechno o Karlu IV. Chtěl jsem znát prostě všechno – jeho zvyky, jak držel pohár vína, jak mluvil, tvářil se, jak chodil, jak jedl. Vzal jsem tu roli strašně vážně a chtěl jsem být přesvědčivý a ten nejlepší Karel IV,“ vzpomínal po letech na své chalupě.
Jeho manželka Jana Brejchová zprvu roli Elišky přijmout nechtěla. Musela ji přemluvit Jiřina Jirásková, která byla režisérovou životní partnerkou a kamarádkou jak Brodského tak Jany Brejchové. Také Jirásková si v muzikálu měla zahrát, Podskalský pro ni připravil roli paní Otky, ale komunisté jí to nedovolili.
„Měly jsme pro sebe slabost, podobný smysl pro humor, byly jsme perfekcionistky, které se vzájemně respektují. Nevzpomínám si na žádný problém, který by naše přátelství poškodil. Ani když jsem nechtěla hrát Noc na Karlštejně. Neviděla jsem v nabídce Zdeňka Podskalského herecky nic podnětného,“ vzpomínala v knize své dcery Terezy Brodské. Tehdy Brejchové přišlo vhodnější, aby roli Elišky hrála Helena Vondráčková. Ta nazpívala pro onu roli píseň Lásko má já stůňu, a také o tuto roli stála. „Mrzí mě, že jsem si ve filmu nemohla zahrát, že jsem v něm pouze zpívala, ale zato jsem ráda, že jsem propůjčila hlas takové krásné a úžasné herečce. Když mám čas, ráda se na to vždycky dívám. Skvělé herecké výkony a nadčasová hudba,“uvedla Vondráčková.
Zkrátka Brejchová se původně na roli necítila, dokonce se bála koní. „Strašně se jich bála. Utíkala před nimi a vymínila si, že na koni nebude cválat, a že na něho vleze jedině tehdy, když ho někdo povede. Jenom ji dostat do sedla byla hrůza. Bála se, že ten kůň čeká jen na to, aby ji nakopnul a potom shodil. Pak se konečně rozjela kamera, Janu na koni vedli a ona najednou zakřičela: ,Ten kůň cválá!´ A Podskalský jí říká: ,Jano, ten kůň je živej, musí taky dýchat,´“ pronesl s úsměvem Brodský.
Ve vztahu k tomuto muzikálu se často uvádí, že během jeho natáčení se Jana Brejchová zamilovala do svého hereckého kolegy Jaromíra Hanzlíka. Pravdou je, že v té době vztah Brejchové a Brodského opravdu provázela krize a že se pár let po natáčení rozvedli. Nicméně dle Jany Brejchové k milostnému vzplanutí došlo až v roce 1980, tedy 7 let po natáčení slavného muzikálu. Jiskra přeskočila v době, kdy společně jezdili na zájezdová představení Žena v trysku století. Ti dva se sice už nějaký ten pátek znali z předchozích natáčení, Hanzlík sdílel šatnu s jejím mužem, nicméně chemie zaúřadovala až později.
Ačkoliv byla Brejchová považována za sexsymbol, byla to ona, kdo byl v manželství žárlivý. Několikrát Brodského podezřívala z nevěry a to i v době, kdy natáčeli slavný muzikál. „Já nevím, co bláznila. Copak se dá na mě žárlit? Vždyť se na mě podívejte!“vtipkoval herec. Na svého muže žárlila i během natáčení filmu Hodíme se k sobě, miláčku?. Brodský se snažil být tehdy nad věcí a čas mezi záběry raději trávil se svým kamarádem Josefem Bláhou. Před kamerou ale byli oba profíci.
Brodský sice nebyl typickým playboyem, ale se ženami to uměl a měl pro ně slabost. Po rozvodu za ním obdivovatelky jezdily i na jeho chalupu. Ty, které jej dobře znaly, mu upekly kachnu nebo nasmažily bramboráky. Na svůj šarm balil i prodavačky. Nosil jim květiny, zval je k sobě na kávičku.
Flirtovat zkoušel i s herečkou Veronikou Žilkovou, se kterou se seznámil během natáčení filmu Naděje má hluboké dno v roce 1988. „Jeho balení holek bylo známé - balil je na soucit. I mně říkal: ‚Holčičko, teď ještě dýchám, ale zavolej mi večer po představení, jestli jsem ještě živý.‘ A já jsem jako idiot běhala k telefonní budce a čtrnáct dnů ho třikrát denně kontrolovala, jestli je naživu. Po čtrnácti dnech mi řekl, že nemá co jíst a jestli umím bramboráky, ať mu je přivezu domů. Přijela jsem k němu, otevřel dveře, měl na sobě župánek a zvláštní výraz v očích. Strčila jsem mu bramboráky a utekla jsem. A tím moje pečovatelské telefonáty skončily,“ prozradila Žilková ve své knize Dělte dvěma.
Také Brodského syn Marek potvrdil, že jeho tatínek měl slabost pro ženy: „Řadu let měl jistou Táňu. Ale měl i spoustu jiných. To se s ním táhlo celý život. On ženské potřeboval a uměl to s nimi. Až do konce.“ Táňa, půvabná překladatelka z italštiny, byla jeho přítelkyní poměrně dlouho. Rád s ní chodil do společnosti, nicméně s ní nikdy nežil. Do dalšího manželství se nehrnul. To Brejchová se po rozchodu s o 8 let mladším Hanzlíkem opět vdala. Jejím vyvoleným se stal dlouholetý kamarád, herec Jiří Zahajský, se kterým žila až do jeho smrti v roce 2007.
Jak se zdá, stejně jako císařovna Eliška v populárním muzikálu, tak i Jana Brejchová toužila, aby byla pro svého chotě tou jedinou a zápasila se svou žárlivostí. Oba protagonisti vlastně hráli sami sebe. Charismatický Hanzlík přišel na scénu až poté, co si manželé zevšednili.
Zdroje:
1) REMEŠOVÁ, Michaela a SCHUSTER, Roman. Herecká manželství. [Praha]: Fany, 2013. ISBN 978-80-905355-2-7.
2) BRODSKKÁ, Tereza; PODSKALSKÁ, Jana. Moje máma Jana Brejchová. Praha: WWA photo, 2022. ISBN 978-80-242-8105-6.