Hlavní obsah
Lidé a společnost

Brejchovou a Jiráskovou sblížila láska k Miloši Formanovi a Brodskému

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Alinoe, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Pro Janu Brejchovou byla Jiřina Jirásková nejbližší kamarádkou. Měly podobné rysy, podobný smysl pro humor, vzájemně se respektovaly. Pojili je dokonce dva muži – Vlastimil Brodský a Miloš Forman.

Článek

Poprvé se tyto dvě herečky potkaly v roce 1957 po divadelním představení hry Anna Franková. Ale až v roce 1969 se sblížily. To už Byla Brejchová vdaná za Vlastimila Brodského, expřítele Jiráskové. Byl prvním mužem, kterého si Jirásková chtěla vzít. On však na poslední chvíli se svatby vycouval, vymluvil se na nemocnou babičku. Přesto zůstali přáteli.

Brejchová měla z Jiráskové velký respekt. Jejich seznámení v roce 1958 neprobíhalo zrovna idylicky.V knize své dcery Terezy Brodské na tento den ale vzpomínala s úsměvem. „S Jiřinou jsem se seznámila mnohem dřív, už při natáčení Krejčíkovy Morálky paní Dulské, dělala tenkrát zkoušky na sestru Hešu. Když jsem se to dozvěděla, úplně jsem se roztřásla, protože bylo jasné, že tu roli jí pan Krejčík dá a že budeme ve stejném filmu. Taky že dal. Pak jsem v kýžený den vešla do maskérny, ona tam seděla a pravila: ,Tady ta Brejchová v župánku, to je prej talent od přírody. No, ale já jsem herečka z vinohradského divadla. To jsem zvědavá, jak tohle bude fungovat…´ A já si v tom župánku klekla a začala plakat: ,Paní Jirásková, já jsem tak šťastná, že tu hrajete.´ Jiřina si pak prý se svou pověstnou ironií v duchu říkala – nó, tak ta je fakt geniální, to je herečka…“ Nakonec z toho bylo přátelství na celý život.

Foto: No machine-readable author provided. Egg assumed (based on copyright claims)., CC BY-SA 2.5 , via Wikimedia Commons

Jiřina Jirásková

V době, kdy se Jirásková ocitla na černé listině komunistů a nemohla natáčet, dokonce Brejchová riskovala svou kariéru a šla se bez vědomí Jiráskové přeptat na Ústřední výbor KSČ, proč Jiřině zakazují pracovat. Naivně si myslela, že se za ni přimluví, nicméně ji tehdy nechali dlouho čekat, ke schůzce nakonec nedošlo.

Na zesnulou Jiráskovou Brejchová vzpomíná v knize své dcery s láskou: „Já měla Jiřinu moc ráda. Zvlášť teď, když už jsem stará a nemám tolik přátel, nejspíš proto, že jsem moc pracovala, si uvědomuji, jak pro mě byla důležitá. Měly jsme pro sebe slabost, podobný smysl pro humor, byly jsme perfekcionistky, které se vzájemně respektují. Nevzpomínám si na žádný problém, který by naše přátelství poškodil. Ani když jsem nechtěla hrát Noc na Karlštejně. Neviděla jsem v nabídce Zdeňka Podskalského herecky nic podnětného.“ Brejchová si myslela, že by hlavní roli měla hrát Helena Vondráčková, která nazpívala pro onu roli i píseň. Jirásková, která tou dobou již byla přítelkyní režiséra Podskalského, ji přemluvila, aby roli přijala. Sama měla v muzikálu účinkovat v roli paní Otky, ale komunisté jí to nedovolili.

Se Zdeňkem Podskalským navštěvovala Jirásková Brejchovou a Brodského poměrně často. Byli spolu dokonce společně na dovolené ve Francii. Oba byli jejich společní přátelé ještě dříve, než se dali dohromady. Když jejich vztah začínal, téměř rok jej tajili. Brejchová s Brodským se je snažili dát dohromady a netušili, že si k sobě cestičku již dávno našli. Nakonec se vše provalilo, když Jiráskovou před nimi začal Podskalský důvěrněji osahávat, čehož se lekli. Skončilo to záchvatem smíchu. V tom roce 1969 se z Brejchové a Jiráskové staly opravdové kamarádky. A to i přes to, že Jirásková dříve chodila s Brejchové manželem Brodským a dokonce i s jejím prvním ex-manželem Milošem Formanem.

Brejchová vztah Jiráskové s Formanem popisovala tak, že pro Formana byla Jirásková perfektní ženská. „Žili spolu skoro rok, Jiřina mu pak ale dala kufry za dveře. Ne kvůli jiné ženské, jako jsem to udělala já. Neunesla jeho ego. Miloš měl představu, že Jiřina mu podřídí svůj život, což ona ovšem neměla ani trochu v úmyslu.“

Kopačky Formanovy dala i Brejchová. Brali se v roce 1958 a jejich manželství vydrželo pouhé tři roky. Bylo jí pouhých 18 let a byla bezhlavě zamilovaná. Když jí podváděl s jednou baletkou a vymlouval se, že je to jen sexuální záležitost, že ho to přejde, zprvu mu uvěřila. Vše se ale vyhrotilo v okamžiku, kdy se s ním loučila na Hlavním nádraží. „Miloš odjížděl s Laternou magikou na zájezd do Anglie. A jela taky jedna baletka, se kterou se Miloš zapletl, věděla jsem o tom a strašně mě to štvalo. On mi říkal: Prosím tě, vydrž, mě to přejde, už teď vím, že mě to přejde, je to jako choroba, ze které se vyléčím… Říkejte něco takového zamilované holce! Šla jsem se s ním rozloučit na to nádraží, dávám mu pusu, otevřu oči a vidím, že se mi Miloš dívá přes rameno. Otočím se a za zády stála baletka. V tu chvíli byl konec. Do Londýna jsem mu zavolala, že se rozvádím a vdávám. Byla jsem jedna velká shakespearovská msta: Tys mně ublížil a já ti ukážu. Chtěla jsem rychle a všechno znovu. Muže, rodinu, dítě. Rychle. Pánbůh mě za ten špatný úmysl potrestal.“ Na truc si našla jiného muže, německého kolegu Uliho. Otěhotněla a byla svatba. Dítě se ale v 7. měsíci narodilo mrtvé, mělo kolem sebe omotanou pupeční šňůru. Jejich manželství se po dvou letech rozpadlo. Zamilovala se totiž do Vlastimila Brodského.

Miloš Forman měl pro Brejchovou celý život slabost. Pravidelně se vídali, nikdy nezapomněl na její narozeniny, ke kterým jí posílal dárky. Stali se z nich celoživotní přátelé. Podle její dcery Terezy byl jejím osudovým mužem. Jejich vztah vydržel i přes velkou vzdálenost, kdy on byl v Americe. Podle Terezy Brodské byl vztah její maminky s Formanem nejintenzivnějším vztahem, jaký žila. I ji prý bral trochu jako svou dceru. Kdykoliv přiletěl do Prahy, trávil u její mámy dlouhý čas. Když byl v ČR, s ní mu bylo nejlépe. Na začátku 80. let zařídil, aby za ním Brejchová s Jiráskovou mohly vycestovat do USA. Záminkou bylo jejich obsazení do filmu Regtime. Ve filmu si sice nezahrály, měly však úžasnou dovolenou v New Yorku.

Soukromá peripetie Jiráskové s mužem, kterého kdysi Brejchová milovala a z něhož se stal její celoživotní přítel, Brejchovou s Jiráskovou sblížila. Nejvíce se přátelily v době, kdy se Brejchové narodila dcera Tereza. „Jiřina děti neměla. Byla jiná než já, cílevědomější. Když potom přišly politické zákazy, čas běžel a ona byla starší, myslím, že toho litovala. Jenže už se jí otěhotnět nepodařilo.“

Zdroje:

2) BRODSKÁ, Tereza; PODSKALSKÁ, Jana. Moje máma Jana Brejchová. Praha: WWA photo, 2022. ISBN 978-80-242-8105-6.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz