Hlavní obsah
Internet a technologie

Digitální technický průkaz je v aplikaci i na webu. Schází kilometry a nehody

Foto: Unsplash, Justin Main, upraveno

U nových vozidel není od počátku roku vydáván velký technický průkaz, u starších vozidel bude odebrán v okamžiku některého úkonu v registru silničních vozidel. Co technický průkaz nahradilo?

Článek

Jeden doklad místo dvou

Od 1. ledna 2024 došlo ke zrušení technických průkazů. Místo stávajících dvou dokladů (Osvědčení o registraci část I. a II., lidově „malý a velký techničák“) je k vozidlům vydáván pouze jediný doklad, a to nové Osvědčení o registraci vozidla (ORV). Osvědčení vydaná do konce roku 2023 zůstávají v platnosti a budou vyměněny při některém z budoucích úkonů v registru jako je třeba přepis vozidla na nového majitele, odevzdání značek do depozitu atd. V takovém okamžiku budou současné doklady odebrány, velký technický průkaz se naskenuje a údaje v něm zapsané, které nejsou v registru, se do něj přepíší.

Nové Osvědčení o registraci vozidla je podobné současnému „malému techničáku“. Na zadní straně jsou podobné údaje, na přední straně je něco málo navíc. Kromě provozovatele je zde uveden i vlastník vozidla. Součástí je i QR kód, který v sobě obsahuje číslo ORV (3 písmena a 6 číslic).

Foto: Vzor nového osvědčení o registraci (mdcr.cz)

Osvědčení o registraci vozidla platné od 1. 1. 2024

V některých situacích mohou být potřeba informace, které jsou nyní uvedeny ve velkém technickém průkazu. Nejčastěji se bude jednat o nákup vozidla, kdy kupující chce znát kompletní informace o vozidle. Údaje lze získat následujícími způsoby:

  • Informace o libovolném vozidle: mobilní aplikace eTechničák nebo web dataovozidlech.cz
  • Informace o vlastním vozidle: Portál dopravy nebo Portál občana

Aplikace eTechničák a web dataovozidlech.cz

Mobilní aplikace eTechničák je v současnosti dostupná pro platformu iOS v obchodě App Store, pro Android je teprve dokončována. Po spuštění aplikace lze vyhledat informace o libovolném vozidle pomocí jednoho ze tří údajů: číslo ORV, VIN vozidla nebo číslo TP. Aplikace také umí načíst číslo ORV ve formě QR kódu uvedeného na novém osvědčení. Po zadání některého z údajů se zobrazí informace z registru vozidel. Aplikace si pamatuje poslední vyhledávané vozidlo k výsledkům se tak lze vrátit. Nemožnost zobrazit i delší historii hledání je zbytečnou chybou aplikace.

Foto: Aplikace eTechničák

Mobilní aplikace eTechničák

Web dataovozidlech.cz umožňuje získat stejné informace o vozidlech jako mobilní aplikace. Odkaz na vyhledání vozidla není (zatím) uveden na hlavní stránce webu, je třeba kliknout na volbu „Data ke stažení“ a na zobrazené stránce najít část „Vyhledání vozidla“. I zde lze hledat vozidlo dle tří hodnot (ORV, VIN, TP). Uživateli se následně zobrazí výpis dat o vozidle ihned pod zadanou hodnotou.

Foto: www.dataovozidlech.cz

Ukázka výpisu informací o vozidle na webu dataovozidlech.cz

Portál občana nebo Portál dopravy

Náhled do registru vozidel lze získat přihlášením do Portálu občana (obcan.portal.gov.cz) či dopravy (portaldopravy.cz). K přihlášení stačí bankovní identita. V portálech se uživateli zobrazí pouze vozidla, u kterých v minulosti figuroval nebo stále figuruje v roli majitele nebo provozovatele. Zajímavostí je, že portály mají různé grafické rozhraní. Stát by neměl platit za jednu věc dvakrát a vytvářet různý design pro obsahově stejné weby. Stát má mít jednu grafickou identitu, přes všechny portály, to ví každý UX specialista.

Výhodou portálů je rozdělení zobrazovaných informací do logických sekcí, které umožňují snadnou orientaci v údajích o vozidlech. Otázkou tak je, proč podobně funkční design nebyl použit i na webu dataovozidlech.cz nebo v mobilní aplikaci.

Foto: Portál dopravy a Portál občana

Zobrazení informací o stejném vozidle v Portálu dopravy a v Portálu občana

Jak zlepšit digitální techničák?

Nejčastější užití technického průkazu je při koupi vozidla. Pokud by si Vidlák kupoval vozidlo, chtěl by ihned vedle technických parametrů vozidla najít i další dva druhy údajů.

  1. Hodnota najetých kilometrů
    Stát eviduje stav tachometru díky pravidelným STK kontrolám. K dispozici je na webu kontrolatachometru.cz (Vidlák o něm psal zde). Není žádný důvod, proč tyto hodnoty nezobrazit jako součást digitálního technického průkazu. Vozidel se stočenými kilometry je hodně a rozšíření techničáku o časovou řadu odečtených stavů najetých kilometrů by podobná vozidla ihned prozradilo.
  2. Informace o dopravních nehodách
    Skrývání informací o bouračkách vozidla je další problém. Většinu dopravních nehod mají ve svých databázích pojišťovny. Pokud jedno vozidlo nabourá druhé, při výplatě škody z povinného ručení zná pojišťovna informace o vozidle viníka i poškozeného. Informace jsou k dispozici a stačilo by je přidat k údajům v elektronickém technickém průkazu. Stát by mohl jednoduše pojišťovnám (ale a také servisům) tuto povinnost nařídit zákonem a každý kupující zánovního auta by na kliknutí ihned věděl, zda bylo vozidlo před koupí bouráno.

Podobné údaje jsou nyní dostupné za peníze, občané by jistě ocenili, že by je měli k dispozici od státu zadarmo. Na pár kliknutí.

Anketa

Jak dále rozšířit digitální techničák?
Informace o historii najetých kilometrů (odečet při STK a evidenční kontrole)
74,3 %
Informace o historických změnách vlastníků/provozovatelů (anonymizovaně, jen datumy)
9,5 %
Informace o nehodách (od pojišťoven a servisů)
15,2 %
Něco jiného (lze konkrétně uvést v diskuzi)
1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 105 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Osvědčení o registraci vozidla

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz