Článek
Srovnávače pojištění jsou webové stránky, které lidem usnadňují výběr pojištění. Nejčastěji srovnávaným produktem je povinné ručení, kde pro mnoho majitelů vozidel je cena na prvním místě. Postup je u všech srovnávačů podobný. V prvním kroku zadáš informace o vozidle a o sobě, v druhém kroku získáš přehled nabídek a ve třetím doplníš zbývající potřebné údaje pro uzavření smlouvy. Do e-mailu ti přijde návrh smlouvy a pokud ho v požadovaném termínu zaplatíš, je pojištění uzavřeno.
Vidlák zjistil, že se srovnávače liší v pěti základních vlastnostech.
1) Počet pojišťoven v přehledu
Srovnávačů je 15 a pojišťoven nabízejících povinné ručení je 11. Tabulka z počátku března ukazuje, kolik pojišťoven najdeš v každém srovnávači. Situace se průběžně mění a srovnávač může do srovnání přidat další pojišťovnu nebo ji naopak vyřadit. A stejně tak některé pojišťovny nemusí chtít s některými srovnávači spolupracovat, jedna pojišťovna dokonce nespolupracuje s žádným.
Pokud na internetu narazíš na jiné srovnávače, jedná se pouze o klony či „lákadla“ na výše uvedené weby. Mezi takové stránky patří třeba 123ruceni.cz, Bahal.cz, Bezvapojisteni.cz, Epojisteni.cz, Epojistka.cz, Expresnipojisteni.cz, Hyperfinance.cz, Chcipojistitauto.cz, Jirkovapujcka.cz, Kalkulackapojisteni.com, Kalkulackaruceni.cz, Kurzy.cz/pojisteni, Levny.cz, Mpojisteni.cz, Pojisteni.heureka.cz, Pojistit.se, Povin.cz, Povinne-ruceni.com, Povinne-ruceni.tv, Povinneruceni.biz, Prodej.finance.cz, Prodej.mesec.cz, Srovnavac24.cz, Suri.cz, Usetreno.cz, Usetri.penize.cz atd.
2) (Ne)uvedení kontaktu
Některé srovnávače se tě před zobrazením přehledu nabídek zeptají na telefon nebo e-mail. Důvodem je, aby ti operátoři srovnávače mohli obratem zavolat a uzavřít s tebou pojištění po telefonu. Pokud nechceš na potkání rozdávat své kontaktní údaje, zadej vymyšlené hodnoty. Situace se již začala zlepšovat a moderní srovnávače po tobě osobní údaje nechtějí. Vidlák spočítal, že:
- 5 srovnávačů nechce e-mail ani telefon
- 9 srovnávačů požaduje telefon (a 7 z nich i email)
- 1 srovnávač chce telefon a ukáže ti nabídku pouze pokud správnost telefonního čísla ověří přes zaslanou SMSku
3) Konečná cena hned napoprvé
Asi čekáváš, že po zadání všech požadovaných údajů o autě a jeho způsobu užívání, se zobrazí konečná cena povinného ručení přímo pro tebe. U 12 srovnávačů tak tomu skutečně je. Tři srovnávače se ale nezeptají na všechny potřebné údaje a zobrazí pouze přibližnou cenu a finální sdělí až v dalších krocích. Poznáš je jednoduše – pokud se tě srovnávač nezeptá na odhadovaný roční nájezd auta, není cena finální.
4) Cena včetně bonusů a malusů
Cena povinného ručení závisí na tom, jak dlouho už řídíš a kolik nehod jsi s autem měl. Nic z toho si nemusíš pamatovat, vše se dotáhne automaticky z databáze České kanceláře pojistitelů. Aby se to mohlo stát, musí se tě srovnávač zeptat na křestní jméno a rodné číslo. Pokud se tě na tyto údaje před zobrazením nabídek nezeptá, pak je jasné, že cena nabídek je špatně. Vidlák opět spočítal, že:
- 9 srovnávačů se tě zeptá na křestní jméno a rodné číslo povinně a díky tomu máš jistotu finální ceny.
- 5 srovnávačů ti nabídne vyplnění těchto údajů volitelně. Určitě je vyplň, jinak nezískáš skutečnou cenu.
- 1 srovnávač se před zobrazením přehledu cen na jméno a rodné číslo nezeptá vůbec a v přehledu jsou tak zobrazeny nesprávné ceny. Doplnit zbylé údaje lze až v dalším kroku.
Vidlák tě musí varovat. U některých srovnávačů najdeš zcela zbytečné dotazy na počet škod a celkovou dobu předešlých pojištění. Tyto údaje nejsou vůbec k ničemu dobré a nemohou nahradit zjištění skutečných bonusů z databáze ČKP pomocí křestního jména a rodného čísla. Před 10 lety se z nich dalo něco vypočítat, dnes už ne a moderní srovnávače už nic podobného po klientech ani nechtějí.
A ještě jeden tip: pokud se tě srovnávač kromě křestního jména ptá i na příjmení, klidně vyplň něco nesmyslného. Pro správné zjištění bonusů z databáze ČKP je třeba křestní jméno (Petr, Alena, …), ale příjmení (Novák, Novotná, …) už ne.
5) Konfigurace dalších pojištění
Poslední bod ukazuje, jak se bude trh srovnávačů dál vyvíjet. Povinné ručení je základní pojištění, které po tobě chce zákon. Existuje ale plno dalších užitečných doplnění: pojištění skel, rozšířené asistenční služby, pojištění střetu se zvířetem, pojištění krádeže vozidla nebo přírodních událostí. Srovnávače postupně přidávají možnost jednoduše si nakonfigurovat další části pojištění. V současnosti:
- 8 srovnávačů má konfigurátor přímo na stránce s přehled nabídek. Jakmile si zvolíš, co chceš, vše se přepočítá. Tato možnost je z pohledu uživatelského komfortu nejlepší.
- 4 srovnávače mají konfiguraci před zobrazením nabídek. Pokud chceš změnit svou volbu, musíš se vrátit o krok zpátky. To už není tak sexy jako předchozí možnost.
- 3 srovnávače zatím konfiguraci nenabízí.
Mezi srovnávači s konfigurací jsou velké rozdíly v rozsahu nabídky. Některé mají na výběr jen ze dvou druhů doplňků, jiné z pěti i více. Základem je doplňkové pojištění všech skel a možnost zvolit si asistenci dle toho, zda jezdíš jen v Česku nebo i do zahraničí.
Kdo nesrovnává, není Čech
Srovnání pojištění od více pojišťoven je hlavní způsob, jak si udržet co nejnižší cenu za povinné ručení. Vidlák sepsal několik pravidel pro co největší úsporu peněz.
- Vyzkoušej nejméně 3 srovnávače, abys měl nabídku alespoň od 8 pojišťoven
- Vyhni se srovnávačům, které nechtějí všechny nutné údaje hned na začátku
- Zadej všechny údaje poctivě a získej přesnou cenu včetně bonusů
- Chraň své soukromí a nezadávej e-mail a telefon, dokud si nevybereš
- Najdi srovnávač, který porovná cenu i s pojištěním skel a dalšími doplňky
Anketa
Pokud máš vlastní tipy, jak ušetřit se srovnávači, poděl se o ně s ostatními v diskuzi.