Článek
Proč tolik variant spořicích účtů?
Jednotlivé banky u spořicích účtů sází na dvě odlišné strategie, můžeme je nazvat trvalá a dočasná. Startegie trvalá je pro klienty přehledná. Banka nabízí jeden (případně pouze několik) spořicích účtů. Všichni její klienti tak mají stejný produkt a stejné podmínky. Typickým příkladem je třeba AirBank.
Strategie dočasná spočívá v nabídce spořicícho účtu, který je po čase ukončen a nahrazen jiným produktem pro nové klienty. Různí klienti banky tak mají různé podmínky. Po čase banka úrok na starších účtech sníží a nejvyšší úrok mají zajištěni pouze noví klienti nebo ti, kteří přejdou na nové podmínky. Typickým představitelem této strategie je Moneta Money Bank.
Dosud publikované žebříčky se soustředí pouze na produkty pro nové klienty, kterých je samozřejmě méně. Kompletní žebříček ti ale pomůže odhalit, zda tvoje peníze nezůstaly ležet v již „nepodporovaném“ druhu spořicího účtu. Druhým důvodem, proč se tvoje peníze dost nezhodnocují, může být nesplnění podmínek tzv. aktivity. Vše lze ukázat na příkladu AirBank. Pokud 5× v měsíci zaplatíš platební kartou (aktivita), získáš úrok 5 %. Pokud ale podmínku nesplníš, nepřipíše ti banka žádný úrok.
Horní polovina žebříčku spořicích účtů
Nejvyšší úrok 6,15 % v současnosti nabízí VÚB Banka. Jedná se o slovenskou banku a aby bylo zabráněno dvojímu zdanění úroku, je třeba bance dodat potvrzení o daňovém domicilu. Na druhém místě se umístila Max banka s úrokem 6,01 %. Třetí místo potřebuje komentář: UniCredit Bank patří do skupiny bank se strategií dočasnou. Pouze novým klientům nyní nabízí úrok až 6 % (při 3 platbách kartou). Úrok může každý měsíc upravit a od 1. ledna 2024 klesne na 0 %. Jedná se tak spíše o marketingovou akci než nabídku skutečného spořicího účtu.
Tabulka ukazuje dalších 38 míst a podle zeleného nebo oranžového kolečka je vidět, který produkt je nabízen a který již ne. Úrok je spočítán pro 4 výše vkladů a v posledním sloupci jsou uvedeny podmínky pro dosažení úroku.
K žebříčku spořicích účtů je třeba dodat následující vysvětlení:
- Nejsou v něm obsaženy produkty, které vyžadují kromě založení běžného účtu ještě navíc pravidelné nebo jednorázové investování. Ty najdeš u ČSOB, ČS, KB a MMB.
- Pokud u mBank vklad převýší stanovenou hodnotu, dojde k poklesu úroku na 0,01 %. Produkt mSpoření si ale můžeš založit až 8x.
- V přehledu není uvedena J&T banka. Minimální výše prvního vkladu je 1 milión Kč, což je více, než hodnoty se kterými tabulka počítá.
Dolní polovina žebříčku spořicích účtů
Nižší úrok u produktů v druhé části žebříčku je způsoben buď nesplněním podmínek „aktivity“ nebo již nepodporovaným produktem, u kterého banka snížila zhodnocení na minimum. Protože i tyto varianty spořicího účtu banka uvádí v úrokovém lístku, stále existují klienti, kteří produkt využívají.
Pravidelná kontrola nutná
Z kompletního žebříčku spořicích účtů je vidět, že je třeba být na pozoru. V reklamě se banky vždy budou chlubit pouze nejvyšším možným úrokem, ve skutečnosti ale polovina spořicích účtů a jejich variant nepřináší svým majitelům úrok ani 1 %.
A jaký je tvůj recept na nejvyšší úrok na spořicím účtu? Znáš ještě jiný spořicí účet, který v přehledu není? Preferuješ banku se strategií trvalou nebo dočasnou? Diskuze je tu pro tebe.