Článek
Před nedávnem jsem viděl nové pokračování superhrdinské cesty Billyho Batsona a jeho nevlastních sourozenců. Předem upozorňuji, že se v tomto článku objeví hodně spoilerů. Celkově byl film o něco slabší než první díl, jelikož jeho protagonisté dospívají a jejich superhrdinské schopnosti většinu z nich moc netáhnou. I tak v něm máme možnost vidět spoustu komických scén, hlavně v podání vynikajícího Zacharyho Leviho, jenž hraje hlavní postavu jménem Shazam. Bez chemie mezi Billym Batsonem/Shazamem a jeho nevlastním bratrem Freddym, na kterou jsme zvyklí již od prvního snímku, by byl nový počin z dílny Warner Bros úplným propadákem. Já bych ho tak kriticky neviděl, tedy až na jeden podstatný detail, který si teď rozebereme.
Product placement je v dnešní kinematografii běžnou záležitostí. Výrobky sponzorů filmu se v nich běžně objevují. Dle mého názoru je tento druh reklamy v pořádku do chvíle, kdy dává smysl a daný výrobek se ve snímku objeví nenásilnou formou. Což není případ nového Shazama. První zmínka o bonbónech značky Skittles se objeví již na začátku filmu, když je Darla dá své nevlastní sestře Mary do kapes u kalhot, aby jí udělala radost. Bohužel kalhoty i s bonbony skončily v pračce, a tak se roztekly a obarvily je. Jedná se o vcelku komický moment, který Mary naštve. Tady je product placement vcelku v pohodě, i když si říkám proč? Film by se určitě bez této scény obešel, ale dejme tomu.
Další scénka se Skittles se objeví ve chvíli, kdy rodina superhrdinů zajme zlou Bohyni Hesperu. Darla začne bonbony rozdělovat podle barev a do jedné mísy pečlivě vybere pouze žluté. Mísu odnáší Hespeře se slovy: „že si nezaslouží jahodovou příchut“. Zde mi product placement v podobě Skittles přijde také v pohodě. Darle je v její dětské podobě něco kolem třinácti let a jak všichni víme, tak malé děti se rozhodně neradi dělí o bonbony se svou oblíbenou příchutí. Zde se tvůrci, co se týče děje, vcelku trefili. Nepředpokládám, že by někoho ze superhrdinské rodiny napadlo jít zlou Hesperu vyslýchat, aby díky tomu zjistili, že ze své cely utekla.
Děj pokračuje dál a Bohyním se zaslouží ukrást a zasadit jablko, které přivede na zem jejich svět. Spolu s obřím drakem se na scéně objeví minotauři a další stvůry, které přináší peklo na zemi a ubližují občanům Philadelphie. S nimi přichází nejhorší product placement, jaký jsem zatím ve filmu viděl. Od čaroděje se dozvíme, že jediné, čeho se stvůry bojí jsou jednorožci. Aby si superhrdinové jednorožce udobřili a mohli je použít v boji s nestvůrami, tak potřebují ambrosii, tedy pokrm Bohů. Jenže ten se na zemi jaksi nenachází. S řešením přichází opět Darla, která vytáhne balíček Skittles a nabídne ho jednorožcům s tím, že je to pokrm nejpodobnější božské ambrosii. Kupodivu trik zafunguje, a aby toho nebylo málo, tak z jejích úst zaslechneme hlášku: „ochutnej duhu“.
V tu chvíli jsem málem vyskočil ze židle a říkal si proč? Vystavět zvrat v boji proti minotaurům a příšerám na bonbonech, které se ve filmu objevují jen proto, aby si výrobce udělal reklamu, je dle mého názoru přes čáru. Je to stejně slabomyslné řešení scénáře, jako když Batman přestane bojovat se Supermanem v Úsvitu spravedlnosti jen kvůli shodě jména matek obou superhrdinů. Zmínka sloganu, který známe i u nás z každé reklamy na Skittles vyvrcholení děje téměř zabila. Naštěstí úplný závěr celkový dojem z filmu zachraňuje. Billy Batson/ Shazam konečně přijme své schopnosti a zachová se jako pravý superhrdina.
Po celé řadě spoilerů si ještě dovolím jeden na závěr. Před samým koncem se zde objeví i moje oblíbená Gal Gadot v roli Wonder Woman a nemohu si pomoct. Její přítomnost každou superhrdinskou týmovku vylepšuje. Stejně jako v Úsvitu spravedlnosti i zde při prvních tónech hudby, jež je ústředním motivem doprovázejícím její postavu, mi očekávání jejího příchodu vykouzlilo úsměv na tváři. Je velká škoda, že vzhledem k restartu DC Extended Univerza se třetího dílu Wonder Woman s Gal Gadot v hlavní roli zřejme nedočkáme.