Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Trojice Clarkson, Hammond a May nám představila své poslední společné dobrodružství

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Surly, goodfon.com, volné dílo

Trojice Clarkson, Hammond a May nám představila své poslední společné dobrodružství

Po 22 letech nesčetných vrcholů a několika pádů se trio moderátorů v posledním díle pořadu The Grand Tour v jejich režii vyznamenalo epickým finále, které každého benzínového nadšence dovede k slzám.

Článek

„Konec jedné éry,“ právě tato slova Richard Hammond použil v rozhovoru pro YouTube kanál DriveTribe, když měl okomentovat dodnes oficiálně nepotvrzené skončení pořadu Top Gear britské televize BBC. Právě pozměněný formát tohoto pořadu z hlavy Jeremyho Clarksona a producenta Andyho Wilmana odstartoval v roce 2002, respektive v roce 2003 v případě Jamese Maye, hvězdnou kariéru ústřední trojice moderátorů. Jejich eskapády s automobily v kombinaci s typicky britským suchým humorem si získaly srdce fanoušků z celého světa. Během největšího rozmachu pořadu nové díly týdně shlédlo kolem 350 miliónů diváků z více než 220 zemí světa. Toto enormní číslo sledovanosti nesmazatelně zapsalo Top Gear do Guinessovy knihy rekordů vydané pro rok 2013 jakožto nejsledovanější faktografickou show v dějinách televize. O vzestup popularity pořadu se postaralo hned několik velmi důležitých faktorů.

Jedním z nich byl rozmach internetu a s ním spojené počítačové pirátství, díky kterému se jednotlivé klipy i celé díly dostaly do zemí, ve kterých se Top Gear během svých novodobých počátků nevysílal. Dodnes lidé na sociálních sítích sdílí sestřihy svých nejoblíbenějších momentů s legendárním triem moderátorů za celé období jejich společné kariéry. To se týká i pořadu The Grand Tour, do kterého si Jeremy Clarkson, Richard Hammond a James May přenesli vzájemnou chemii a pokračovali v oblíbeném formátu show, jež za ty roky značně vypilovali. Jakožto tři přátelé a tři naprosto rozdílné osobnosti se neuvěřitelně doplňovali a špičkovali během každého jednotlivého dobrodružství, což se stalo charakteristickým rysem jejich společné tvorby. Zároveň se jednalo o hlavní faktor oblíbenosti obou motoristických pořadů, v nichž vystupovali. Dodnes nejsledovanějšími epizodami jsou speciály, jež poprvé začali natáčet pod značkou Top Gear již v roce 2007 a které pro streamovací službu Amazon Prime Video natáčeli posledních pět let.

První dojemné loučení s klasickým formátem pořadu proběhlo na konci posledního dílu třetí řady The Grand Tour v roce 2019. Tehdy trio nalákalo diváky na pokračování show v podobě cestovatelských speciálů, jejichž natáčení značně pozdržela celosvětová pandemie nákazy Covid-19. Mezitím se tvůrci pustili do samostatných projektů na domácí půdě. Tedy až na Jamese Maye, jenž před pandemií stihnul v Japonsku natočit první sérii svého cestovatelsky poznávacího pořadu. Nicméně při loučení tria s diváky ve stanu Jeremy Clarkson zavzpomínal po sestřihu těch nejepičtějších momentů z jejich do té doby společné kariéry a prohlásil: „Ani jedinkrát nedošlo k projevení sympatie od ostatních moderátorů, když někdo z nás spadnul.“ James May ho doplnil slovy: „celých 17 let a oběma vašim přátelům to bylo fuk.“ Pokud nedošlo k vážnému zranění, tak podobné situace doopravdy vždy doplnil smích protagonistů, jimž se nic nestalo.

Ke stejné reakci došlo i v případě, když se kterémukoliv z moderátorů porouchal jeho vůz. V takovém případě se trojice narozdíl od amerických mariňáků povětšinou držela pravidla nechat svého muže za sebou. Ve stejném duchu se nesl i poslední díl jejich společného dobrodružství, který kanál Amazon Prime Video na svém webu uveřejnil v pátek 13. září. Toto datum se do historie benzínových nadšenců zapsalo jako opravdový konec jedné velké éry. Tentokrát se trio rozhodlo projet Zimbabwe od východu k západu bez žádných výzev od producentů, jmenovitě Andyho Wilmana. Jedná se o road trip tří přátel, kteří si užívají poslední společné momenty na cestě v jedné z nejmalebnějších zemí afrického kontinentu. Jejich putování, jak Jeremy Clarkson nedávno přiznal, se po večerech neslo v duchu alkoholové party, o čemž svědčí i některé scény. Jednou z takových byla naprosto přehnaná a doslovně cringe scéna se zničením záložního auta v podobě Volkswagen New Beetle.

Foto: Wikimedia Commons, volné dílo

Nikdo z trojice moderátorů se nikdy nebál si ze sebe udělat srandu

Každopádně nikdo z trojice protagonistů se nikdy nebál si ze sebe udělat srandu a všichni často reflektovali i negativní komentáře na svou adresu. Na začátku posledního dílu si Jeremy neodpustil lehce pozměněnou klasickou hlášku: „Pokud nám chcete zavolat, tak se vám na druhé straně ozve, že nemáme o váš názor zájem.“ A James jej doplnil: „Klidně vytočte 0800 a koukejte zmizet.“ Celý díl se nesl v uvolněné atmosféře, jelikož všichni věděli, že je to naposledy a mohou si tedy dovolit udělat a říct cokoliv. Ne, že by si někdo z moderátorského tria někdy bral servítky týkající se často narážek na druhou světovou válku, charakteristik jednotlivých zemí a především výrobců aut. Stačí si vzpomenout na popudlivé slogany namalované na autech moderátorů během jejich prvního amerického speciálu v Alabamě, nebo Hammondův výrok o Mexičanech. Nemluvě o kauze s poznávací značkou na Jeremyho Porsche 928 během cesty po Argentině odkazující na válku o Falklandy. Po této události si trio z domýšlivosti diváků střílelo ještě několik let.

Nicméně stárnoucí moderátorská trojice se do podobných kontroverzí již dlouho nepouští a během posledního dobrodružství na sebe byli celkově milejší. Richard Hammond dokonce dostal od Jeremyho a Jamese poprvé za celou jejich kariéru pořádný dárek, jímž byl nový výfuk pro jeho Ford Capri. Již dávno pryč jsou doby, kdy si musel připevnit křeslo, jenž taktéž dostal darem, na své Subaru Impreza během druhého Afrického speciálu, nebo když musel přidělat ohromný obraz se svojí podobiznou na Dodge Challenger v Itálii. Podobné eskapády a pranky byly typické pro každé dobrodružství na cestách, jež spolu podnikli. Tentokrát se rozhodli vytáhnout jiné z největších hitů raného období své kariéry. Prvním bylo cestovaní na vodě, pro které poprvé použili plavidla, na která se mohou s vozy nalodit a nemuseli tudíž nic upravovat. Tedy s výjimkou Jeremyho, jenž svoji loď naplnil alkoholem a zřídil si zde bar.

Dlouhá plavba a popíjení bylo dokonalou příležitostí k sebereflexi a Jeremy byl hodně emocionální, když zavzpomínal na všechny šílenosti, jež pro televizní show provedli. Emoce dostihli i Richarda, který během vzpomínání raději zastavil svůj myšlenkový pochod. Na další cestě po děravých silnicích trio vytáhlo z rukávu další hit a upravilo své vozy na jízdu po kolejích. Před zahájením práce na vozidlech nechyběla ani Jeremyho tradiční hláška: „Našli jsme dílnu a naladili hudbu.“ Což pokaždé znamenalo, že bude typicky následovat úvodní znělka ze seriálu A-Team. Každopádně ani tentokrát se úpravy neobešly bez chyb. Richard svůj Ford Capri nasadil na koleje obráceně, takže při jízdě k Viktoriánským vodopádům celou cestu couval a Jeremy zase musel oslovit své staré přátele rychlost a sílu, aby ochladil uprostřed uložený motor jeho Lancie Montecarlo. Problémy se nevyhnuly ani Jamesovi, jelikož jako první z trojice vykolejil.

Na začátku dílu oznámeným cílem cesty bylo projet Zimbabwe od východu na západ, ale dostali jsme mnohem více. Trio se rozhodlo vrátit do Botswany, tedy na místo, kde vzniknul jejich první opravdový speciál tak, jak je známe již 17 let. Slovy producenta Andyho Willmana se „všichni rozhodli uzavřít kruh,“ a proto si vybrali návrat na místo, kde boom Top Gearu víceméně začal. První dojemná bomba pro diváky přišla, když se Jeremy a James setkali se svými vozy ze speciálu z Botswany. Práce lidí z YouTube kanálu DriveTribe se vyplatila, jelikož to byli právě oni, kdo Jeremyho Lancii Betu Coupe i Jamesův Mercedes 230E za pomoci sociálních sítí v Botswaně již před třemi lety nalezli. Na obou autech se značně podepsal zub času, zatímco Richardův Opel Kadett pojmenovaný Oliver se kompletně zrenovovaný několikrát objevil na YouTube, a dokonce i v jeho pořadu Richard Hammond`s Workshop.

Další a poslední dojemnou bombou byl průjezd přes vyschlé jezero Makgadikgadi. Narozdíl od prvního afrického speciálu se tentokrát vše obešlo bez zapadnutí vozů do bahna jezera, kvůli kterému Jeremy i James tehdy ze svých vozidel kvůli váze odstranili všechny přebytečné komponenty včetně dveří, které se jako jediné ze svých aut rozhodli odstranit před poslední společnou jízdou i tentokrát. Samotný závěr, při němž se trio vrátilo na ostrov Kubu a za pomoci prostřihů z Top Gearu nám naservírovalo příjezd na stejné místo, jak vypadal před 17 lety a jak tomu bylo teď, byl naprosto dechberoucí a určitě dojme každého benzínového nadšence. Alespoň na mě scéna poté, co Jeremy odpojil svůj port k mikrofonu a všichni se navzájem rozloučili podáním ruky, zapůsobila. Navíc finále bylo doplněné o skvěle zvolenou závěrečnou píseň My Sweet Lord od George Harrisona. Oba motoristické pořady vždy měly skvělý soundtrack a neuvěřitelnou porci zábavy i nekorektnosti.

Musím souhlasit s Jeremym Clarksonem, že doopravdy měli nejlepší zaměstnání na světě. Bylo úžasné sledovat, jak se naposledy dokázali spojit a předat divákům pohodovou jízdu doplněnou o značnou dávku nostalgie. Dnes už je každý z tria moderátorů někde jinde. Jeremy Clarkson stále bojuje s byrokracií na své farmě, která mu během první série pořadu Clarkson`s Farm vydělala pouhých 144 liber za celý rok. Nebýt peněz z natáčení show pro Amazon, tak by si Jeremy finančně moc nepřilepšil. Navíc si již dříve proti sobě poštval mnoho místních, když nechal Richardem a Jamesem odpálit výbušninami jeden z domů na jeho farmě, což se mu v průběhu jeho farmaření a natáčení několikrát vrátilo. Nicméně svým pořadem Clarkson’s Farm si získal uznání od mnoha zemědělců, kteří cení jeho snahu přiblížit těžký úkon jejich povolání široké veřejnosti, a nakonec se mu po třech letech boje s místními úřady podařilo znovu otevřít restauraci poblíž jeho farmy s názvem Diddly Squat.

Richard Hammond se jako jediný stále pohybuje ve světě motorů, a to nejen prostřednictvím jeho show, kterou natáčí pro Discovery Plus, ale také se jako jediný stále objevuje ve videích na již zmíněném YouTube kanálu DriveTribe. Ten vzniknul před několika lety ve snaze moderátorského tria vytvořit něco jako sociální síť pro benzínové nadšence. Richard se svými mechaniky pokračují v odkazu The Grand Tour a ve své dílně The Smallest Cog na renovaci automobilů dokonce postupně dávají dohromady některé z aut použité v posledních speciálech pořadu. Richard, jenž je z tria nejmladší a má očividně stále dostatek elánu, dokonce oznámil, že bude závodit s vozem MGB. Tedy s vozem, se kterým se objevil v poslední epizodě Top Gearu, kterou trio natočilo. O přestavbu na závodní speciál se před dvěma lety postarala právě Richardova dílna a využívá ho při závodech za účelem propagace renovační dílny, která nebýt televizní show Richard Hammond`s Workshop by za první roky své existence nevydělala žádné peníze.

Foto: Wikimedia Commons, volné dílo

Před osmi lety moderátorské trio odstartovalo pořad The Grand Tour

James May si krom cestovatelské show odbyl i svou kuchařskou premiéru v pořadu James May: Oh Cook. Nyní se věnuje převážně propagaci svého ginu prostřednictvím nově vzniklého YouTube kanálu James May`s Planet Gin a zároveň se před pár lety stal spolumajitelem venkovské restaurace The Royal Oak. Cesty tří slavných moderátoru se tedy již definitivně rozdělily, což bylo i znázorněno na úplném konci poslední epizody, když se každý z tria vydal se svým vozem jiným směrem. Touto scénou vzdali poctu první epizodě The Grand Tour, ve které se na začátku naopak sešli na společné cestě v amerických muscle cars tedy cestě, která po Jeremyho vyhazovu z BBC před osmi lety začala a nyní skončila. Byla to dlouhotrvající fantastická jízda, během níž jsme si jakožto diváci i tentokrát mohli naposledy užít spoustu zábavy, a proto si ji dovolím zakončit jednou bombou na závěr. Jamesův Triumph Stag, kvůli kterému se mu pro punc nespolehlivosti původního motoru Jeremy a Richard vysmáli, se jako jediný ze tří aut za celé putování po Africe ani jednou neporouchal.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz