Hlavní obsah
Víra a náboženství

Ztratí nejtajemnější hřbitov Prahy své démonické kouzlo?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Vito K

V podvečer na hřbitově panuje tajemná atmosféra

Bohnický ústavní hřbitov od sedmdesátých let chátrá. Za tu dobu se stal rejdištěm satanistů a  lovců duchů. Teď ho po dlouhých a složitých jednáních čeká revitalizace.

Článek

Historie hřbitova bláznů, jak je mu často přezdíváno, se začala psát v roce 1909. Za dobu jeho provozu do roku 1951 zde bylo pohřbeno téměř 4300 osob. Sloužil jako místo posledního odpočinku pro chovance Psychiatrické nemocnice Bohnice, ale také i pro řádové sestry a ošetřovatelé sloužící v nemocnici. Během první světové války zde byli pohřbeni zajatí italští vojáci, jenž podlehli epidemii tyfu. Později v rohu hřbitova u mohyly končila těla vrahů, sebevrahů, pedofilů a žhářů. Proto v tomto místě citlivější návštěvníci pociťují negativní energii. Někteří mluví o tlaku na hrudi, nebo na krku. Není se čemu divit, někteří ze zde pohřbených vrahů své oběti usmrtili právě škrcením. Špatné pocity můžete zažít i v západní části hřbitova u zadní branky. Zde se s pohřbíváním začalo a mezi první pohřbené patřily nemocné děti. Jmenovitě prvním byl teprve jedenáctiletý František Janovský.

Foto: Vito K

Největší nápor negativní energie zažijete v rohu hřbitova u mohyly

I já jsem se zde s něčím podobným setkal. Při mé první návštěvě hřbitova jsem při odchodu cítil nepříjemný tlak na hrudi a těžce se mi dýchalo. Pocit zmizel až když jsem se od hřbitova vzdálil do uctivé vzdálenosti. Po druhé, když jsem se sem vydal, tak mě pro změnu rozbolela hlava. K mému údivu se tak stalo právě, když jsem se nacházel v rohu hřbitova u mohyly. Bolest hlavy byla dost nepříjemná a pominula hned, jakmile jsem hřbitov hlavní branou opustil. Jestli to bylo tím, že jsem se při odchodu preventivně pokřižoval, netuším. Nicméně při této návštěvě jsem neměl ani tušení, kdo je v jaké části hřbitova pohřben. Zřejmě jsem dostal varování už při návštěvě první, když jsem obcházel torzo původní kaple. Chtěl jsem ji totiž vyfotit a v tom okamžiku mi na několik vteřin přestal fungovat mobilní telefon. Do té doby se mi nic podobného při pokusu o focení s ním nestalo. Nicméně je zvláštní, že ani jedna z pořízených fotografií kaple není ostrá, tak jak jsem od mého telefonu za jasného dne zvyklý.

Foto: Vito K

Žádná z mnou pořízených fotografií kaple není ostrá tak, jak jsem od svého telefonu za jasného dne zvyklý

O ústavní hřbitov se od října 2013 stará bývalý hasič a místostarosta Bohnic pan Jiří Vítek. Byl to právě on, kdo zorganizoval první dobrovolné brigády, aby se chátrající památka dočkala důstojného vzhledu. Pohřební služba hlavního města Prahy hřbitov převzala do správy v roce 1963 a ponechala ho čistě jeho osudu. Za ty roky hroby zarostly pnoucím břečťanem a dalšími náletovými dřevinami. K uvedení do současného stavu bylo potřeba hodně úsilí dobrovolníků a také těžké techniky. Ve studii od společnosti OHA Architects se počítá se stabilizací obvodových zdí kaple, na kterou má přijít prosklená střecha, aby do ní nezatékalo. Dále se počítá s obnovou mohyly a vybudováním sítě cest pro pěší návštěvníky hřbitova. Dnes tam sice cesty vyšlapané jsou, ale nikdy nevíte, kdy nevědomky stoupnete na něčí místo posledního odpočinku. Nemluvě o tom, že označení hrobů pod pnoucím břečťanem nejsou vidět.

Foto: Vito K

Nedávno si na hřbitově někdo z větví postavil obří hnízdo

Panu Vítkovi a týmu lidí kolem něj trvalo celých deset let, než se mu podařilo získat hřbitov do správy městské části Prahy 8 a revitalizaci věří. Doufejme, že se opravdu podaří udržet genius loci tohoto místa. Břečťanem obrostlé stromy a zem mu dodávají ponurou atmosféru, která na vás dýchne hlavně v podvečer. V noci může hřbitov bláznů působit až děsivě. Možná i proto se stal v osmdesátých letech rejdištěm satanistů, kteří zde měli údajně vykonávat temné rituály. Nedávno si zde někdo dokonce postavil z větví obří hnízdo. V posledních letech je hřbitov v hledáčků lovců paranormálních jevů. O tom, co se zde za hranicí našeho vnímání odehrává, se můžete přesvědčit ve videích kluků z kanálu Madzone, kteří zde dle všeho zachytili komunikaci se záhrobím, anebo se sem můžete vydat sami a vnímat tamní energii. Ta dokonce inspirovala již zesnulého režiséra Miloše Formana, který si Bohnický ústavní hřbitov vybral pro natáčení pohřební scény oscarového snímku Amadeus.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz