Hlavní obsah
Názory a úvahy

Navoněná bída

Foto: Vojtěch Bednář

Pokud jste se doteď holedbali tím, že „lidé nakupují jako diví“ a tudíž se „ekonomicky máme dobře“, měli byste rychle a radikálně změnit úhel pohledu.

Článek

Až budete příště ve frontě u pokladny v supermarketu nadávat na to, že je otevřená jenom jedna a před ní dvacet zákazníků, není to proto, že by vás nechtěli obsloužit, ale proto, že nemají lidi. Ty lidi nemají ne proto, že by nebyli k dispozici, ale proto, že zrušili brigádní pozice. Ty zrušili v rámci první vlny úsporných opatření.

Voláte na zákaznickou linku a nemůžete se přes otravný teleautomat dostat k živému operátorovi? Důvod je prozaický… a stejný. Operátorů, zvláště těch „první linie“, tedy méně kvalifikovaných, je méně jednoduše proto, že ubyli. Ubyli proto, že se šetří.

Vedl jsem obšírnou a docela zajímavou diskusi s člověkem, který se věnuje managementu v maloobchodě a ve službách, zná velkou část českého trhu a bylo mi potvrzeno, že trend personálních úspor je všudypřítomný. Zatím je snaha šetřit na sekundárních a kolaterálních výdajích, takže bonusy nebudou a benefity taky nějak vymizely, asi spolu s těmi brigádníky, ale zatím se nepropouští – ve velkém. Pokud začne, bude to na přelomu prvního a druhého kvartálu 2023. Doufejme, že ne.

Problém ale není jen maloobchod. Rekordní úspory ohlašují automobilky, což - pro neznalé – neznamená dopad pouze na desetitisíce jejich vlastních zaměstnanců, ale hlavně na statisíce zaměstnanců větších a menších dodavatelů všeho. Od gumiček, přes kabely, po převodovky, elektroniku, skla… Po celé České republice. Ve všech těchto firmách začne probíhat, anebo už probíhá úsporný proces, který se nejprve dotkne variabilních složek mezd, odměn a benefitů, pak nefixované pracovní síly, tj. brigádníků, a nakonec i kmenových zaměstnanců. Ano, těch, kteří si zvykli nakupovat, utrácet, chodit do restaurací, jezdit na lyže, do Chorvatska a dvakrát ročně měnit pneumatiky. Dost možná už nebudou.

Ale buďme optimisty. Vše se v dobré obrátí. Po každém propadu přichází růst a nebojme se, on přijde. Jen ta budoucnost aktuálně moc růžově nevypadá, a jestli se holedbáte dojmem plných parkovišť před nákupními centry, měli byste přestat podléhat optické iluzi.

Hezký den.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz