Článek
V letošním roce (2024), vešla v platnost novelizace zákona č. 361/2000 Sb., tedy zákona o provozu na pozemních komunikacích, kde, mimo jiné, byla přidána i nová dopravní značka, která označuje nově vzniklou „Sdílenou zónu“.
Pro ujasnění co vůbec sdílená zóna je:
„Sdílená zóna je zastavěná oblast, jejíž začátek je označen dopravní značkou „Sdílená zóna“ a konec je označen dopravní značkou „Konec sdílené zóny“, a je určena k užívání všemi účastníky silničního provozu.“
Jaká pravidla vlastně ve sdílené zóně platí?
- ve sdílené zóně musí účastníci provozu na pozemních komunikacích dbát zvýšené ohleduplnosti vůči ostatním účastníkům provozu, které NESMÍ OHROZIT.
- řidiče tramvaje nesmí ostatní účastníci provozu na pozemních komunikacích ani omezit a tramvaj má vždy přednost v jízdě.
- ve sdílené zóně smějí chodci a cyklisté užívat pozemní komunikaci v celé její šířce
- na chodce se nevztahují §§ 53 a 54 zákona č. 361/2000 Sb., což je zákon o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu)
- na cyklisty se pak nevztahuje § 57 odstavec 2 a 3 výše uvedeného zákona
- přijíždí-li vozidlo s právem přednostní jízdy, chodci musí neprodleně uvolnit prostor pro projetí tohoto vozidla.
- ve sdílené zóně smí řidič jet rychlostí nejvýše 20 km/h.
- stání motorových vozidel je dovoleno jen na místech označených jako parkoviště.
- stání jízdních kol a jiných nemotorových vozidel je dovoleno jen na místech k tomu určených.
Pozor na rychlost 20 km/h i pro cyklisty!
Ano, jelikož cyklista je řidičem (stejně jako jezdec na koloběžce, který je považován za řidiče, ale i vozka, nebo jezdec na zvířeti jsou řidiči nemotorových vozidel), musí ve Sdílené zóně dodržovat maximální rychlost 20 km/h.
Možná bude zajímavé sledovat lovy strážníků městské / obecní policie na rychle jedoucí koloběžkáře, či cyklisty, kteří v těchto sdílených zónách poruší zákon a pojedou rychleji. Otázkou je, zda budou, k zastavení těchto pirátů, používat všechny donucovací prostředky, jako jsou zastavovací pásy či dokonce varovnou střelbu?
S jízdním kolem můžete stát jen na místech k tomu určených …
Ano, čtete dobře - stání jízdních kol (i jiných nemotorových vozidel) je ve Sdílené zóně upraveno zákonem, kdy stát můžete jen na místech k tomu určených.
Znamená to tedy, že jízdní kolo, koloběžku či ruční vozík (ten o šířce větší než 60 cm), nemůžete jen tak volně odložit. Tyto dopravní prostředky musíte umístit na vyhrazenou plochu, která bude vyznačena. Jak má být vyznačena / označena sice zákonodárce nestanovil, ale obce si s tím určitě poradí …
A co myslíte - odtáhnou vám jízdní kolo nebo kolobrndu, když ji jen tak pohodíte u lavičky a nebude stát na místě k tomu určeném? Nebo jsou už ve výrobě zadány „botičky“ na koloběžky a jízdní kola?
V případě takovéhoto stání nehodíte výstražná světla „napražáka“ a budete těžce vysvětlovat, že jste zastavili k neprodlenému nastoupení, či vystoupení osob, nebo složení, či naložení nákladu…
Větší guláš v silničních pravidlech?
Obce a města jsou dnes zaplavena dopravním značením a místo tendence věci zjednodušovat, se vymýšlí stále nové regulace, zákazy a příkazy, aby bylo vše složitější. Ale možná je to jen můj subjektivní dojem…
Necháme se proto praxí překvapit, kolik „Sdílených zón“ kde vznikne a jak se tento koncept (ne)osvědčí.
Zdroje informací: