Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Zimní pneumatiky – kdy a kde už označení M+S nestačí?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay

Zimní pneumatika

U nás si zatím vystačíme se symbolem M+S, ale v zahraničí s takovou zimní pneumatikou můžete mít dost velké obtíže. V sousedním Německu už od 1. října 2024 nebude označení M+S za zimní pneumatiku považováno.

Článek

V české legislativě, platné k dnešnímu datu, platí stále za zimní gumy ty s označením M+S (z anglického Mud + Snow), případně podobnou alternativou (M.S, M/S, M&S, nebo MS).

Ovšem máme tu EU, tím pádem se vše ubírá jinam …

V listopadu 2011 byl předpisem EHK/OSN č. 117 zaveden „horský symbol“ („Alpine symbol“), neboli tzv. 3 PMSF (Three Peak Moutain Snow Flake) – tři horské vrcholy se sněhovou vločkou, který, rozdílně od české legislativy, označuje pneumatiky určené k použití na sněhu.

Foto: Wanderer

Symbol 3PMSF - označení zimní pneu („Horský symbol“, nebo-li Three Peak Moutain Snow Flake)

Většina výrobců pneumatik, i tuzemských, už tento symbol na svých produktech aplikuje, a to společně s označením M+S.

Foto: Wanderer

3PMSF společně s označením m+S

Jaké je rozdíl mezi M+S a 3PSMF?

Pneu označené M+S jsou konstruovány tak, aby měly na blátě, čerstvém, případně tajícím sněhu lepší vlastnosti, než má podobná „běžná“ pneumatika, tedy jedná se o pneumatiku do bláta a sněhu (Mud + Snow).

Pro použití na sněhu jsou, výše uvedeným předpisem, určeny pneumatiky nesoucí označení „horským symbolem“ (3PMSF).

Tyto pneu jsou testovány v následujících podmínkách:

  • Zkoušky brzděním se musí provádět na rovném zkušebním povrchu dostatečné délky a šířky pokrytém uježděným sněhem a s maximální svažitostí 2 %.
  • Sněhový povrch musí být tvořen tvrdě uježděnou sněhovou základnou o tloušťce nejméně 3 cm a povrchovou vrstvou středně uježděného připraveného sněhu o tloušťce přibližně 2 cm.
  • Teplota vzduchu, měřená přibližně jeden metr nad zemí, i teplota sněhu, měřená v hloubce přibližně jednoho centimetru, musí být v rozmezí – 2 °C a – 15 °C.
  • Doporučuje se vyhnout se přímému slunečnímu osvitu, značným změnám ve slunečním svitu, vlhkosti i větru.

Jestliže pneumatiky při testování splní dané podmínky, tak mohou být označeny oním symbolem.

Jak je to v zahraničí?

V zahraničí už se se symbolem 3PMSF „počítá“ delší dobu a např. v sousedním Německu už, v případě zimních podmínek (pro pneumatiky vyrobené po 1. lednu 2018) platí:

  • vozidla s celkovou hmotností < 3,5 t musejí být od 1. ledna 2018 vybavena pneumatikami s alpským symbolem (3PMSF) na všech nápravách.
  • Vozidla s celkovou hmotností > 3,5 t musejí být vybavena pneumatikami s alpským symbolem (3PMSF) na trvale hnaných nápravách.
  • Pneumatiky M+S vyrobené před 1. lednem 2018 budou akceptovány jako vhodné zimní vybavení do 30. září 2024.

Jaké je tedy správné označení zimní pneumatiky?

Jestliže budete jezdit jenom po České republice, tak si vystačíte s M+S (zatím, než se zákonodárci proberou), nicméně pokud se vydáte do zahraničí, určitě už obujte pneumatiky se symbolem 3PMSF.

A pokud uvažujete o koupi nových zimních pneumatik, které vám vydrží třeba 5 let, tak už se zaměřte na to, aby byly opatřeny symbolem 3PMSF, protože se naši zákonodárci můžou vzpamatovat, a co pak s pneumatikou, na které bude jenom M+S…

Zdroje:

https://eur-lex.europa.eu/

https://zakonyprolidi.cz/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz