Hlavní obsah
Víra a náboženství

Rybářský prsten: Symbol, který smí nosit jen jeden muž na světě

Foto: Pietro Perugino, Public domain, via Wikimedia Commons

Freska v Sixtinské kapli: Ježíš Kristus dává Petrovi klíč od nebeského království

Po staletí se dotýkal rukou králů i prostých poutníků, stvrzoval papežská rozhodnutí a přežil pády i reformy. Rybářský prsten – od středověkého pečetidla až po dnešní symbol služby – vypráví příběh moci, tradice a pokory.

Článek

Symbol klíčů a rybáře

Rybářský prsten (annulus piscatoris) patří mezi nejvýraznější znaky papežského úřadu. Název se odvozuje od apoštola Petra, prvního papeže a rybáře z Galileje, jemuž Kristus svěřil „klíče od nebeského království“ (Mt 16,19). Od 13. století byl nejen symbolem moci a autority, ale také praktickým nástrojem – sloužil k pečetění papežských listin. Přijetím prstenu nový papež viditelně přijímá poslání Petrova nástupce – „rybáře lidí“ – byť od druhé poloviny 19. století plní už převážně symbolickou roli.

Středověk a renesance: Pečeť moci

První doložené užití Rybářského prstenu pochází z pontifikátu Klementa IV. (1265–1268), kdy byl zmíněn v papežském listu z roku 1265 jako pečeť pro soukromou korespondenci (brevia). V listině papeže Klementa IV. z 31. ledna 1265, která je dnes uložena ve Vatikánském apoštolském archivu (Archivio Apostolico Vaticano), se nachází první písemná zmínka o annulus piscatoris jako pečetním nástroji pro brevia. Dochované voskové otisky z této doby ukazují sv. Petra v loďce a spouštějícího sítě, obklopeného nápisem se jménem papeže.

Foto: Metropolitní muzeum umění, CC0, via Wikimedia Commons

Prsten se jménem papeže Pavla II.

Ve vrcholném středověku a renesanci se prsteny staly i reprezentativními symboly moci, vyráběnými z drahých kovů s detailními rytinami a jemnou ikonografií. Tradičně se nosily na prsteníku pravé ruky a při audiencích se k nim věřící skláněli k polibku.

Od baroka k 19. století: Tradice a majestát

Od baroka až po 19. století byl Rybářský prsten výrazem papežské vznešenosti. Vyráběl se ze zlata, zdobil reliéfy a jemně propracovanými detaily. Typickým představitelem tohoto období je Lev XIII. (1878–1903), jehož prsten s klasickým motivem sv. Petra se sítí je uchován ve Vatikánských sbírkách. Lev XIII., známý sociální encyklikou Rerum novarum (1891), zachovával tradiční podobu pontifikálních insignií.

Foto: Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=240404

Motiv rybářského prstenu papeže Lva XIII.

Reforma papežské kanceláře ve 40. letech 19. století ukončila používání Rybářského prstenu k pečetění voskem. Od té doby se pro brevia používá inkoustové razítko s papežským erbem a prsten má už jen ceremoniální a symbolickou funkci. Některé prameny kladou konec úředního užívání až k roku 1878.

20. století: Od okázalosti k jednoduchosti

Ve 20. století se styl Rybářských prstenů postupně zjednodušoval, i když zůstávaly převážně z drahých kovů:

  • Pius XII. (1939–1958) – tradiční zlatý prsten s detailním reliéfem sv. Petra
  • Jan XXIII. (1958–1963) – jednodušší, ale stále klasický zlatý prsten
  • Pavel VI. (1963–1978) – modernější, méně zdobený prsten, odpovídající jeho reformnímu duchu po Druhém vatikánském koncilu
  • Jan Pavel I. (1978) – tradiční zlatý prsten připravený pro jeho krátký pontifikát
  • Jan Pavel II. (1978–2005) – zlatý prsten s důstojným, spíše neokázalým vzhledem

21. století: Střídmost a symbolika

  • Benedikt XVI. (2005–2013) – zlatý prsten navržený Claudiem Franchim, s jemným reliéfem sv. Petra vrhajícího síť; po rezignaci byl rituálně znehodnocen a Benedikt nosil jednoduchý biskupský prsten
  • František (2013–2025) – pozlacené stříbro s reliéfem sv. Petra podle návrhu Enrica Manfriniho; volba materiálu zdůraznila střídmost a blízkost lidem
  • Lev XIV. (od 2025) – zlatý prsten s minimalistickým reliéfem sv. Petra spouštějícího síť; volba spojuje moderní jednoduchost s ušlechtilostí kovu. Podle L’Osservatore Romano (červen 2025) je prsten Lva XIV. mostem mezi kontinuitou a novým začátkem

Středověké prsteny byly menší a plošší, aby se snadno tiskly do vosku. Barokní exempláře naopak nabývaly na výšce a hmotnosti. Moderní prsteny jsou ergonomičtější, s jemně zaoblenými hranami.

Orientace rytiny: pravák, levák a pečetní tradice

Na první pohled se může zdát, že otázka „pravák nebo levák“ u papeže nedává smysl – Rybářský prsten se totiž tradičně nosí na prsteníku pravé ruky, bez ohledu na to, zda je jeho nositel pravák či levák. Tento zvyk má hluboké kořeny: pravá ruka byla od starověku považována za „čestnou“ a právně závaznou, a právě pravou rukou papež žehná i přijímá úctu věřících.

Foto: Associated Press, Public domain, via Wikimedia Commons

Papež Pius XII. uděluje své požehnání

Historicky však Rybářský prsten nebyl jen symbolem – byl to také funkční pečetní nástroj. Při pečetění voskem se muselo dbát na to, aby se obraz sv. Petra a nápis kolem něj otiskl čitelně a ve správné orientaci. Podle řemeslné tradice se rytina mírně přizpůsobovala úchopu při pečetění, který se mohl lišit u praváků a leváků, i když prsten nosili na stejné ruce. Dnes už se k pečetění nepoužívá, ale tento detail přežívá jako projev úcty k historii.

Jak se prsten vyrábí

Výroba začíná návrhem, který schvaluje papež. Následuje modelování voskového prototypu, odlévání do kovu, ruční rytí a finální leštění. Na práci se podílí několik mistrů zlatníků a rytců, celý proces trvá týdny. Každý prsten je unikát – nejen jménem papeže, ale i drobnými odchylkami v rytině.

Nošení Rybářského prstenu v praxi

Ačkoli je Rybářský prsten jedním z nejvýznamnějších symbolů papežského úřadu, jeho nošení dnes není přísně kodifikováno. V běžném denním programu jej papež často střídá s jinými prsteny:

  • Biskupský prsten – jednodušší a pohodlnější pro každodenní nošení, často s osobní symbolikou
  • Prsten kardinála – někteří papežové si ponechali prsten, který nosili ještě před volbou
  • Liturgické prsteny – při zvláštních bohoslužbách může papež zvolit prsten odpovídající liturgické barvě nebo významu slavnosti
Foto: paulparis2010@live.fr – File:Anneau Concile Vatican II Doré.jpg, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org

„Koncilní prsten“, který papež Pavel VI. udělil v roce 1965 biskupům, kteří se zúčastnili Druhého vatikánského koncilu

Důvody střídání

  • Praktičnost – Rybářský prsten bývá masivní a méně pohodlný pro každodenní práci
  • Symbolika – volba prstenu může odrážet charakter události (slavnostní vs. soukromá)
  • Osobní preference – někteří papežové mají k jiným prstenům osobní vztah (např. dar od diecéze)

Příklady z praxe

  • Benedikt XVI. po rezignaci nosil jednoduchý prsten emeritního biskupa
  • František často nosil svůj prostý stříbrný prsten z dob, kdy byl arcibiskupem Buenos Aires, a Rybářský prsten používal hlavně při liturgických obřadech
  • Lev XIV. podle vatikánských zpráv střídá Rybářský prsten s biskupským prstenem z doby, kdy byl prefektem Dikasteria pro biskupy

Zničení prstenu po smrti papeže

Podle tradice je Rybářský prsten po smrti papeže zničen, aby se zabránilo zneužití k padělání dokumentů. Dříve se ničil symbolickým úderem kladiva před kolegiem kardinálů, dnes kardinál komoří (Camerlengo) rituálně přeškrtává rytinu křížem. Tento obřad je součástí sede vacante a připomíná, že papežova moc je úřadem, nikoli osobním vlastnictvím.

Podobné prsteny nosí i někteří pravoslavní patriarchové, anglikánští arcibiskupové či kardinálové. Nikde však nemají tak přísný rituál zničení jako ve Vatikánu.

Moc, symbol a pokora v jednom prstenu

Foto: Rob a Lisa Meehanovi z Eckfeldu v Německu, Licence CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

Papež Benedikt XVI. na papežské audienci v Římě

Od svého vzniku ve 13. století až po dnešek představuje Rybářský prsten spojení kontinuity a proměny. Z pečetidla, jímž se stvrzovala papežská autorita, se stal výrazným symbolem Petrova poslání. Zatímco v baroku a 19. století vyjadřoval majestát, ve 20. století se jeho podoba zjednodušovala. František přinesl skromnost, moderní pontifikáty hledají rovnováhu mezi tradicí a přístupností. Každý prsten tak nese nejen jméno papeže, ale i otisk doby: její vnímání moci, pokory a role církve ve světě.

„Tento prsten není ozdobou, ale připomínkou, že mám sloužit.“ – František (2013)

Symbol služby a jednoty

Pro dnešní věřící Rybářský prsten symbolizuje kontinuitu a jednotu církve. Už není jen znakem papežovy moci, ale připomínkou jeho služby – jako nástupce sv. Petra má vést a posilovat bratry ve víře. Věřící v něm vidí spojení s apoštolskými kořeny a tradicí, která přežila staletí, i výzvu k pokoře: papež není monarchou v pozlaceném paláci, nýbrž „rybářem lidí“, který má vycházet mezi obyčejné křesťany.

📚 Použité zdroje:

  • Kodex kanonického práva (Codex Iuris Canonici)
  • Vatican News
  • L’Osservatore Romano (2025)
  • Charles George Herbermann: The Catholic Encyclopedia (1913)
  • James-Charles Noonan, Jr.: The Church Visible: The Ceremonial Life and Protocol of the Roman Catholic Church (2012)
  • Vatikánské sbírky: Vatican Museums - Online Catalogue

† Série: ZA ZDMI VATIKÁNU V

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz