Hlavní obsah
Víra a náboženství

Stigmata: Zázračný otisk boží bolesti? Příběhy, věda i kontroverze ran Kristových

Foto: Georges Moreau de Tours, Public Domain, Wikimedia Commons

Tajemné rány, které se objevují na tělech věřících a připomínají Kristovu mučednickou smrt, provázejí křesťanství po staletí. Fascinují, děsí i rozdělují. Jsou stigmata mystickým zázrakem, nebo záhadou, kterou věda stále nedokáže rozluštit?

Článek

Když se z utrpení stává znamení

Stigmata patří k nejzáhadnějším jevům křesťanské mystiky. Někdy jsou jejich nositelé uctíváni jako světci, jindy obviňováni z podvodu. Fascinují věřící, provokují skeptiky a zajímají i lékaře. Jaký je jejich historický základ, co symbolizují a jak je vysvětluje moderní věda?

Co jsou stigmata

Slovo „stigma“ pochází z řečtiny a původně označovalo vypálenou značku na tělech otroků či provinilců. V křesťanské tradici dostalo nový význam – rány na místech, kde podle evangelií Ježíš utrpěl pět hlavních ran při ukřižování: na rukou, nohou a v boku. Někdy se objevují i stopy po trnové koruně nebo krvavé slzy.

Foto: Herrad z Landsbergu, Public domain, via Wikimedia Commons

Ukřižování Ježíše Krista, ilustrace z Hortus Deliciarum der Herrad von Landsberg

Mohou být viditelné (otevřené či krvavé) nebo „neviditelné“, kdy člověk cítí bolest bez vnějších známek. Mystici mluví i o „duševních stigmatech“ – hlubokém prožitku Kristova utrpení bez fyzických ran. Už apoštol Pavel v Listu Galatským píše o „stigmatech Ježíše Krista“ jako o znamení víry.

Typické jsou rány odpovídající Kristovým, jejich pravidelné objevování (často na Velký pátek) a dlouhé přetrvávání bez infekce. S nimi přichází i silný duchovní prožitek, který odlišuje stigmata od běžných nemocí či sebepoškozování.

Od hanby k posvátnému znamení

Ve starověku znamenalo stigma cejch hanby a vyčlenění – v Římě vypálenou značku na těle otroků či zločinců. Ve středověku se takto „označovali“ i lidé kvůli víře, povolání nebo nemoci, například malomocní.

Teprve křesťanská mystika proměnila stigma ve znak svatosti. Myšlenka, že víra může být tak hluboká, až se na těle věřícího otisknou Kristovy rány, se objevuje od 13. století. V té době se lidová zbožnost silně zaměřila na Kristovo utrpení. Rozvíjely se pašijové pobožnosti (např. křížová cesta), i kult pěti svatých ran.

Symbolika pěti ran

Podle evangelií šlo o rány po hřebech v rukou a nohou a ránu v boku po zásahu kopím. Ve středověku se staly ústředním motivem umění, liturgie i poutí. Objevovaly se na erbech, medailích i v modlitebních praktikách.

Teologie jim přisuzuje tři hlavní významy: připomínku Boží lásky k člověku, úplnou oběť pro druhé a cestu k posvěcení skrze utrpení. Pro mystiky byla „přijetí“ Kristových ran vrcholem duchovního života. Znamením naprostého odevzdání a napodobení Spasitele.

František z Assisi a začátek legendy

Hora La Verna: okamžik, kdy se zrodil příběh

Rok 1224. František z Assisi, už těžce nemocný a dva roky před smrtí, odchází na horu La Verna v Toskánsku. V samotě a čtyřicetidenním půstu prožívá hlubokou duchovní krizi. Podle dobových svědectví má vidění serafína – anděla, v jehož tváři poznává ukřižovaného Krista. V extázi se stává účastníkem jeho utrpení a po skončení vidění se mu na těle objevují rány přesně v místech Kristových ran.

Foto: José de Ribera, Bridgeman Art Library: Object 86563, Volné dílo, Wikimedia Commons

Svatý František z Assisi , zakladatel františkánského řádu

Záznamy mluví o ranách na dlaních, nártech a otevřené ráně v boku. Někteří svědci tvrdili, že šlo o skutečné otvory, jiní popisovali vyvýšené „hřeby“. František je až do smrti skrýval a považoval za dar i břemeno. Po jeho smrti bratři i církevní autority tělo prozkoumali a popsali rány, které křesťanská tradice vnímala jako znamení.

Ohlas, který změnil duchovní dějiny

Františkův příběh po staletí rozněcoval představivost mystiků i umělců. Stigmata se pevně usadila v lidové i řádové zbožnosti – v modlitbách, písních i obrazech. O jejich významu psal sv. Bonaventura v Legendě maior, zachytil je Giotto i další malíři. Pro katolickou církev byla Františkova stigmata pečetí dokonalého napodobení Krista.

Byli stigmatici i před ním?

Objevují se zmínky o případech z dřívější doby. Například o dvou mužích v Anglii roku 1222, upálených jako čarodějové, nebo o belgické mystičce Marii z Oignies (1177–1213), o níž některé prameny uvádějí, že si rány působila sama. Skutečný symbolický význam ale fenomén získal až díky Františkovi a jeho kultu.

Další středověcí nositelé stigmat

Po Františkovi přichází dlouhá řada dalších, převážně žen:

  • Kateřina Sienská (1347–1380) – prožívala „neviditelná“ stigmata, cítila bolest, ale rány nebyly vidět.
  • Gertruda Veliká (1256–1302) a Mechtilda z Hackebornu (1241-1298) – klášterní mystičky, jejichž život se točil kolem rozjímání Kristových ran a intenzivní modlitby.
  • Anděla z Foligna (1248-1309) a Kristýna ze Stommelnu (1242-1312) – známé extatickými stavy a hlubokým ztotožněním s Kristovým utrpením.
  • Další jména: Lukardis z Oberweimaru, Kateřina Janovská, Kateřina z Ricci.

Stigmata v moderní době

  • Otec Pio z Pietrelciny (1887–1968) – nejslavnější stigmatik 20. století. Nosil pět otevřených ran po většinu života, opakovaně vyšetřovaných lékaři.
Foto: Manfredonia, Volné dílo, Wikimedia Commons

Otec Pio

  • Therese Neumann (1898-1962) – krvácela z očí, čela i končetin, tvrdila, že žije jen z eucharistie.
  • Catalina Rivas (nar. 1944) – bolivijská stigmatička, rány se jí objevují jednou ročně na Velký pátek.
  • Anna Bohuslava Tomanová (1907-1957) – jediná známá česká stigmatička, nejčastěji se stigmata objevovala první pátek v měsíci a každý Velký pátek. Byla považována za jasnovidnou a schopnou nést bolesti druhých.

Jak církev posuzuje pravost

Podle církevních komisí musí být rány:

  • v typických místech Kristových ran
  • náhle vzniklé, často při významných svátcích
  • bez infekce a zápachu
  • s trvalým nebo opakovaným krvácením
  • odolné vůči léčbě

Každý případ se ale zkoumá zvlášť a většina zůstává neuznána, protože nelze vyloučit autosugesci, nemoc nebo jiný původ.

Stigmata v umění, kultuře a víře

Stigmata se neotiskla jen do teologie, ale i do evropského umění, literatury a kultury. Od středověku až po baroko se objevují na obrazech, freskách i sochách – od Giotta po španělského malíře Matea Cereza. Častým motivem jsou scény ze života sv. Františka z Assisi a sv. Kateřiny se stigmaty na dlaních či v boku, nebo slavný „pochybující Tomáš“, který prstem zkoumá ránu v Kristově boku.

Foto: Giotto di Bondone – Web Gallery of Art, Volné dílo, Wikimedia Commons

Stigmatizace sv. Františka

Symbol Kristových ran pronikl i do heraldiky – v erbech, znacích bratrstev pěti ran – a do předmětů lidové zbožnosti, jako jsou medaile, relikvie či růžence. Najdeme ho i v liturgickém umění: ve „zlaté mši“, modlitbách pěti Otčenášů nebo ve výzdobě oltářů. Kulturní odkaz stigmat se objevuje i v literatuře, hudbě a moderním filmu – třeba v thrilleru Stigmata z roku 1999.

Co znamenají pro víru

V křesťanské tradici jsou stigmata chápána jako znamení naprostého odevzdání, následování Krista a duchovního sjednocení s jeho utrpením. Podle katolického učení nejde o důkaz svatosti, k té je třeba i „hrdinská“ ctnost v každodenním životě a v běžné praxi také potvrzené zázraky. Teprve pak může být člověk prohlášen za svatého. Výjimku tvoří mučedníci, jejich smrt pro víru je sama o sobě pečetí svatosti, která otevírá cestu ke svatořečení bez dalších důkazů.

Modlitby, rituály a poutě

Z úcty ke stigmatům vznikala bratrstva, zvláštní modlitby (např. korunka ke svatým ranám), pobožnosti i specifické bohoslužby, jako „zlatá mše“. Symbol pěti ran se promítl i do liturgie – při svěcení oltáře se pomazává pět míst, některé kostely mají pět věží či kopulí jako odkaz na Kristovo utrpení.

Vědecké vysvětlení stigmat

Psychosomatika a neurověda

Lékaři se na stigmata dívají jinak než teologové. Místo zázraku vidí zvláštní reakci těla na extrémní psychické napětí. U lidí s hlubokou vírou, silnou představivostí a sklonem k mystickému prožívání se může stát, že se v místech, kde si představují Kristovy rány, skutečně objeví zarudnutí, škrábnutí nebo dokonce krvácení. Neznamená to nutně podvod, tělo zkrátka reaguje na psychiku.

V některých případech se tyto projevy objevují během silné emoční krize, v extatickém stavu nebo jako nevědomé sebepoškození. Lékaři mluví o tzv. psychogenní purpuře (Gardner-Diamond syndrome), kdy tělo reaguje na vnitřní bolest tak silně, že se na kůži objeví modřiny nebo krvácení, aniž by došlo k vnějšímu poranění. Nervový systém tu funguje jako most mezi duší a tělem. A někdy ten most vede až k ranám, které připomínají stigmata.

Otec Pio pod mikroskopem

Rány italského kapucína Pia z Pietrelciny byly lékařsky sledovány téměř padesát let. Zprávy se lišily – od popisu hlubokých ran bez infekce, přes domněnky o neurotické nekróze, až po tvrzení, že šlo jen o povrchové strupy. Objevila se i obvinění z možného použití chemikálií, ale nikdy se nepodařilo vše jednoznačně prokázat. Skeptici mluví o sebepoškozování, zastánci o nevysvětlitelném jevu.

Foto: Placido Bux, Volné dílo, Wikimedia Commons

Svatý Pio z Pietrelciny ukazující svá stigmata

Kontroverze, pochybnosti a ženská mystika

Zázračné rány na dlaních? Právě to je první věc, kterou vědci zpochybňují. Podle historických záznamů se při ukřižování hřeby zatloukaly do zápěstí – dlaně by váhu těla neunesly. Jenže většina stigmatiků má rány právě tam, kde je známe z obrazů. To podle odborníků naznačuje spíš kulturní než anatomický původ jevu.

Další problém? Nikdy nebyl zaznamenán okamžik vzniku stigmat pod objektivní kontrolou. Vždy jde o svědectví samotného stigmatika nebo jeho okolí. A v několika případech se ukázalo, že šlo o podvod. Třeba u Magdaleny de la Cruz, která se v 16. století přiznala, že si rány způsobila sama.

Církev k fenoménu přistupuje opatrně. Stigmata sama o sobě nejsou důkazem svatosti. Pokud se případ posuzuje, následuje důkladné lékařské i psychologické vyšetření. Z téměř tří set případů mezi lety 1905–1995 jich bylo uznáno jen jedenáct.

Zajímavé je, že většina stigmatiků v historii byly ženy – přes 80 %. Mnohé z nich prožívaly extatické stavy, hluboké ztotožnění s Kristovým utrpením, a stávaly se duchovními autoritami. Jiní je ale podezírali z hysterických projevů nebo hereze.

Veřejnost i média jsou fenoménem fascinovány dodnes. Reportáže, filmy i články rády zdůrazňují nevysvětlitelnost, bolest i extázi. Církevní zdrženlivost tak často kontrastuje se senzacechtivým zájmem. Některé případy – jako otec Pio nebo Therese Neumann – dokonce vedly k masovému kultu.

Foto: Andreas F. Borchert, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Sv. Alfons klečící před Nejsvětější svátostí, katedrála v Carlow

Pro věřící jsou stigmata znamením Boží přízně, pro skeptiky ukázkou toho, jak víra a mysl dokážou ovlivnit tělo, a pro vědce výzvou k dalšímu zkoumání. Stigmata tak zůstávají mostem mezi vírou, vědou a kulturou.

📚 Použité zdroje:

  • Bonaventura: Legenda maior
  • Herbert Thurston: The Physical Phenomena of Mysticism (1919)
  • Záznamy Kongregace pro kauzy svatých (1905–1995)
  • Wikipedia CS: Stigmata a další související články

† Série: ZA ZDMI VATIKÁNU VI

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz