Hlavní obsah
Internet a technologie

Evoluce TikToku: Od tanečních videí ke kontrole mysli

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Wizard Michal by OpenAI DALL-E

Jestli je tu dnes ještě někdo, kdo se domnívá, že sociální sítě vznikly jako dobročinný projekt mající za cíl zdarma spojovat lidi, tak ať jde prosím po žních rovnou k Turkovi.

Článek

TikTok, fenomén současného digitálního světa, lze popsat jako virtuální náměstí moderní doby, kde se setkávají miliony lidí, aby zde sdíleli své momenty, dovednosti a kreativitu.

Je to živoucí mozaika lidských příběhů, kde se každý 15 až 60sekundový klip stává oknem do života jiného člověka. Zajímá vás, co si dáte k večeři? Jak správně cvičit jógu? Nebo jaký nový taneční trend frčí? TikTok má spousty odpovědi.

Představte si TikTok jako obrovský taneční karneval, kde se každý může stát hlavním účinkujícím. Až teda na tanec paní Schillerové je to až anarchistické prostředí, kde lidé z celého světa předvádějí své dovednosti, vtipy, názory nebo jen obyčejné momenty z jejich každodenního života.

Ale za touto zdánlivou svobodou se skrývá neviditelná ruka algoritmů, která rozhoduje o tom, co se stane hitem a co upadne do zapomnění. Algoritmy TikToku jsou jako moderní sudičky, které určují, kdo se dostane na vrchol a kdo zůstane v prachu digitálního světa.

TikTok je v podstatě Bytedance laboratoří, kde algoritmy studují naše chutě, preference a tajné vášně. Je to jako kdyby se starověký filozof Sokrates ocitl v digitálním věku a místo dialogů s občany Atén debatoval s nekonečným proudem videí. Až na to, že jeho mozek pomohla celému světu, TikTok pomáhá jen čínské vládě.

Ironií TikToku je, že zatímco se tváří jako platforma pro autentické sebevyjádření, mnozí jeho uživatelé zvláště v posledních letech stále více podléhají tlaku, aby tvořily obsah, který bude líbivý pouze pro algoritmy. Tedy zcela zbytečný pro lidi.

Jedno je jisté: TikTok je digitálním zrcadlem, které odráží naše touhy, obavy a sny. Odráží současný tón naší komunikace. Tón, který by se dal bohužel popsat jako patriarchální, nadřazený, poučující, agresivní, konfrontační. Takový, který je přežitkem své doby.

Mládež je čistý papír, na který je možno napsat cokoli.
Mao Ce-tung, čínský tyran a diktátor a jeho heslo rudých gard Mao z dob Velké kulturní revoluce (1966 až 1976)

Všimli jste si, jak jsou v posledních dvou letech na TikToku informace předávány v napětí a tónu, který naznačuje, že jste právě vy, diváci, udělali řadu katastrofických chyb, a tudíž nutně potřebujete zachránit? V obchodním marketingu se tomu říká: „poraň a podej pomocnou ruku“.

V podstatě se vymyslí problém tam, kde není a následně se nabízí jeho řešení. Za dost velké peníze, samozřejmě. A z čeho myslíte, že pochází až sebevražedná nejistota nastupující nejmladší generace, která na TikToku vyrostla?

Výčitky doprovází to, jak nemožně jste si upravili vlasy, blbě vychováváte děti anebo jste nemožní ve svém stylu oblékání. Doplácíme jako rodiče na to, že jsme dětem v rámci objevování světa, namísto diskuse o světě samotném, pouze strčili do ruky mobil.

Děti chtějí vždy to nejcennější. Chtějí naši pozornost a čas. Stejně tak rychle si oni ve světě sociálních sítí našli své „mentory & kouče“. Když se dnes mladé generace zeptáte na jejich vzory, rodiče mezi nimi uvede málokdo.

Takže resumé. Mladí na TikToku současnosti hltají právě ta videa, která i přes jejich agresivní obsah, tepou naprosté maličkosti. Něco, nad čím se „moudrý“ dospělý jen pousměje. Jenže jim to agresivní „něco“ dalo aspoň trochu pozornosti. I za cenu ztráty vlastní sebeúcty.

Když zadáte v TikToku hashtag #Mistakes (Chyby) anebo #DosAndDonts (Pro a Proti) uvidíte sami. Oba znejišťují již tak nejistou generaci lidí, která vyrůstá do klimaticky neobyvatelného světa a bez možností v něm něco ekonomicky měnit. A plíživě ji připravují na obrovskou vlnu konfrontace.

Negativita, a to ta nejhoršího zrna, to je to, co dnes prodává. Každý na váš řve rady o tom, jak a proč a co. Po jednom dni stráveném v takovém světě vám přijde eutanázie jako prima nápad. Kdo by chtěl žít ve světě, kde je všechno problém, že?

Ve skutečnosti je nadávání jen marketingová strategie, která říká, že když co nejvíce očerňujete ty druhé, ostatní snáze uvěří tomu, že jste právě vy na něco odborník. V případě hnutí ANO po minulé sněmovní kampani věříme tomu, že Andrej Babiš je vyučený v oboru cukrář-pekař-číšník / lidumil. V StB slangu je to šidil-kecal-zapomněl / sorry jako.

Pro to? Inu, když skončil Covid, kdy byl veškerý život zcela zastaven, tak do toho uvolněného prostoru vtrhla vlna influencerů, aby nám řekla, co máme dělat. Tedy výměnou za to dostali naši pozornost, v mnoha případech i tu sebeúctu a hlavně peníze. Nebo hlasy.

Vlastně nám influenceři nabídl iluzorní pocit kontroly nad něčím, co má jinak pod kontrolou nás. Prostředí, práce, společnost. Podotýkám znovu JAKO kontroly. V Covidu jsme na všechno zůstali sami doma. A bohužel to nebylo tak vtipné, jako ten film, co se pouští v telce na vánoce.

A pak přijde někdo, i když jen online a řekne vám něco, čemu se dá rychle uvěřit. Něco, co nás z té šílené doby dostane zase do normálu. Všichni toužíme po tom, aby nám někdo řekl, co máme dělat. Muslimové na to mají Korán, křesťané Bibli a deset přikázání. No a my TikTok.

Tak, jo. Začala TikTok mánie a trvá dodnes. Bohužel graduje nejen její agresivita, ale i absurdita. Drama si totiž vyžaduje čím dál větší výzvy. Toho využívá populistická politika typu „stát jsem já“. Anebo si na to vezmu kohouta. V českých dějinách už jeden kouzelník Žito tuším byl.

TikToku není kouzlo ani zázrak. Třicetivteřinové spoty jen znovu a znovu živí iluze, že v téhle matoucí době existují rychlá řešení životních problémů. Odpověď je NEEXISTUJÍ.

Na sociální sítě a na TikTok zvláště chodíme proto, že se chceme cítit dobře. U videa si sednete s kámoši a můžete si zanadávat na gender, na politiku, na elektromotory. Máte u toho pivko a popcorn nebo čajík a raw dezerty a ukazujete doslova prstem na to, co se vám nelíbí.

A co teprve nadávky v komentářích. Jak osvěžující. Tedy, jak pro koho, ale podle počtu agresivních komentujících máme jako společnost velký problém. Vulgarita ničí jakoukoliv komunikaci, po ní zbývá buď útěk nebo boj.

A i když budou jinde nadávat nám a my se potom budeme cítit mizerně, pořád je to lépe zvládnutelné než čelit plné realitě života. Života, v němž je pro nás nepohodlná a nebezpečná přítomnost a nejistá budoucnost. To, co nelze předvídat ani kontrolovat během třiceti vteřin.

Takže, co s tím? Změňte to. Všimli jste si, že jste třeba poslední dobou v médiích sledovali jen to, co řekl ten či onen politik? Řekl, ne udělal. Skoro nikde na TikToku nenajdete bilancování, odpovědnost, ukázky toho, co z vaší práce skutečně pomohlo někomu dalšímu.

Přestaňte s tou spirálou zkázy, kdy vás partner ve tři ráno vyhmátne v posteli s mobilem, jak scrollujete, jestli jste dobrý rodič nebo vaříte podle trendů.

I přes všechny výtky se s TikTokem budeme setkávat víc, když ho i novináři používají jako relevantní zdroje, čímž se mu mimochodem zvyšují počty shlédnutí. To nejjednodušší, co můžete udělat, je přestat ho sledovat. Anebo sledovat záměrně pouze to, co potřebujete než tam jen bezmyšlenkovitě rolovat.

Píše se to snadno. Dělá se to hůře. I proto jsem si tuhle aplikaci odinstaloval. Čas je život. A život se nedá vrátit prstem ani nahradit jinou obrazovkou.

A marnit čas závislostí na sociálních sítích znamená marnit svůj život. Ovládat svůj čas však znamená ovládat svůj život a plně ho využívat. K čemu, to je jen a jen na vás.

P.S. Vybráno z komentáře pod videem použitým v tomto článku: Svého času jsem byla kolegyní člověka, který tam hrál jednoho z vojáků. Ptala jsem se ho, jestli na place byla tak skvělá atmosféra, jaká z toho filmu čiší od začátku do konce. Bez zaváhání řekl: „Stokrát lepší, děvenko, stokrát lepší.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz