Hlavní obsah
Lidé a společnost

Případ Anny Netrebko a Yusifa Eyvazova - umělecké persony non grata?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Anna Netrebko a Yusif Eyvazov jsou slavní operní zpěváci, kteří podporují Putina a jeho režim. Jak to ovlivnilo jejich kariéru i reputaci? A jak se tím možná oni snaží ovlivňovat západní Evropu?

Článek

Rusko je země, která má bohatou a slavnou kulturní historii. Je domovem mnoha vynikajících umělců, kteří obohacují svět svým talentem a kreativitou. Mezi nimi je i operní pěvkyně Anna Netrebko, která je považována za jednu z nejlepších žijících operních zpěvaček. Její manžel Yusif Eyvazov je také úspěšný operní zpěvák, který se narodil sice v Alžíru, ale vyrostl v Ázerbájdžánu.

Oba jsou obdivováni miliony fanoušků po celém světě. Jenže, tito umělci jsou také političtí umělci, kteří podporují ruského prezidenta Vladimira Putina a jeho agresivní válečnou politiku. Aspoň je jim to kladeno za vinu.

Shrňme si fakta. Vztahy mezi Ruskem a Ukrajinou jsou napjaté už od roku 2014, kdy Rusko anektovalo Krym a podporovalo vojensky separatisty v Donbasu. Tento konflikt si vyžádal více než 13 tisíc životů a způsobil obrovskou humanitární i diplomatickou krizi.

A 24.2.2023 Rusko už zcela nepokrytě napadlo svého souseda s cílem zničit Ukrajinu a její obyvatele. Rusko se snaží ospravedlnit své akce tím, že tvrdí, že chrání ruské občany na Ukrajině. Také obviňuje Ukrajinu z fašismu a nacionalismu. Všechny tyto dezinformace byly velmi snadno vyvráceny.

Ruský režim používá různé prostředky k šíření propagandy a dezinformací o tomto konfliktu, jako jsou tradiční a sociální média, kybernetické útoky anebo i lidi z tzv. „kulturní diplomacie“. Nicméně tato kulturní diplomacie v podobě současného Putinova Ruska je strategie, kterou tento totalitní stát zneužívá k prosazování svých zájmů a hodnot skrze kulturní aktivity.

Rusko se přitom snaží využít své kulturní bohatství a prestiže k tomu, aby si získalo sympatie a důvěru zahraničního publika. K tomu používá různé způsoby, jako jsou kulturní centra, filmové festivaly, výstavy, koncerty, nebo dokonce i stipendia. A co hlavního v nich nabízí? Jsou to ruští umělci, zvláště ti, kteří jsou populární a uznávaní. Tito umělci jsou často podporováni a financováni ruskou vládou nebo soukromými sponzory, kteří jsou spojeni s Putinem a jeho režimem. Tím se však někteří umělci nevědomě a někteří zcela vědomě stávají nástroji ruské propagandy a již zmíněných dezinformací.

Mezi ruské umělce, kteří jsou velice loajální Putinovi a jeho režimu, patří i operní pěvkyně Anna Netrebko a její manžel Yusif Eyvazov. Oba jsou považováni za jedny z nejlepších operních zpěváků současnosti.

Anna Netrebko je ruská sopranistka, která se narodila v Krasnodaru v roce 1971. Začala svou kariéru v Mariinském divadle v Petrohradu pod vedením Valerije Gergijeva. Od roku 2002 působí na mezinárodní scéně a zpívá v nejprestižnějších operních domech, jako jsou Metropolitní opera v New Yorku, Královská opera v Londýně nebo Vídeňská státní opera.

Její repertoár zahrnuje úžasné role jako Violetta ve Verdiho La traviata, Tatiana v Čajkovského Evžen Oněgin nebo Aida ve stejnojmenné opeře Verdiho. Je držitelkou mnoha ocenění, jako je Grammy za nejlepší klasické sólové album v roce 2019 nebo Polar Music Prize v roce 2020.

Její manžel Yusif Eyvazov je dramatický tenor, který se narodil v Alžíru v roce 1977. Vyrostl v Baku, hlavním městě Ázerbájdžánu. Začal svou kariéru v roce 2008 na operních scénách Itálie a Ruska. Od roku 2014 spolupracuje se svou manželkou na mnoha projektech a zpívají spolu na různých pódiích po celém světě. Jeho repertoár zahrnuje role jako Manrico ve Verdiho Trubadúr, Radames ve Verdiho Aidě, nebo Cavaradossi v Pucciniho Tosce. Je také držitelem několika ocenění, jako je Zlatý Orfeus za nejlepší tenoristu roku 2017 nebo Zlatý mikrofon za nejlepší operní zpěvák roku 2018.

Jenže. Netrebko a Eyvazov se osobně setkali s Putinem několikrát, například když ona přijala ocenění Lidový umělec Ruska v roce 2008 nebo když se zúčastnila otevření olympijských her v Soči v roce 2014. A nebudeme si povídat o tom, že do osobního kontaktu se se současným ruským „carem“, hned tak někdo nedostane.

V roce 2014 také Netrebko podpořila separatisty v Doněcku tím, že jim darovala milion rublů (asi 28 tisíc dolarů) a fotila se s jejich vlajkou. Tyto akce vyvolaly ostrou kritiku ze strany ukrajinských aktivistů a některých západních institucí, jakým byla Metropolitní opera v New Yorku, která Annu Netrebko uvolnila ze svých plánovaných představení.

Netrebko se později pokusila distancovat od Putina a odsoudit válku na Ukrajině ve svém prohlášení na Facebooku v březnu 2022. Napsala, že není členkou žádné politické strany ani není spojena s žádným ruským politikem. Dodala, že miluje svou vlast Rusko a že svým uměním chce podporovat mír a jednotu. Toto prohlášení však nebylo dostatečné právě pro zmíněnou Metropolitní operu, která sdělila, že není na základě prohlášení jen naoko ochotna změnit svůj postoj k jejímu angažmá. Navíc to vyvolalo hněv uvnitř Ruska, kde byla Netrebko označena za zrádkyni a ztratila tu sama některé koncerty.

Netrebko od té doby nenavštívila Rusko a žije v Rakousku, nemusíme moc hádat proč. Za prvé je Rakousko pod silným vlivem Ruska a její agenti tajných služeb jej využívají jako svou Evropskou pobočku, a kromě jiného je také jejím daňovým domovem.

Její manžel Eyvazov také projevil své proputinovské politické postoje tím, že zapletl do kauzy, v níž donutil organizátory akce v Drážďanech propustit arménskou sopranistku Ruzan Mantashyan kvůli její národnosti. Ázerbájdžán a Arménie jsou dlouhodobě ve sporu o území Náhorní Karabach.

Eyvazov byl jedním z umělců, kteří vystoupili na koncertě pořádaném Putinem k příležitosti Dne vítězství nad nacistickým Německem. Na koncertě se Eyvazov vyjádřil s obdivem k Putinovi a řekl, že je pro něj velkou ctí být součástí této akce. Byl i jedním z umělců, kteří podepsali otevřený dopis na podporu Putinovy kandidatury v prezidentských volbách v roce 2018. V dopise se mimo jiné uvádí, že Putin je garantem stability a míru a že je jeho politika založena na respektu k suverenitě a zájmům Ruska. A nikdy se od těchto akcí či slov nedistancoval, naopak.

Netrebko a Eyvazov se nyní snaží udržet si svůj umělecký byznys v západní Evropě, která je pro ně hlavním trhem, ale kde se nyní příchylnost k agresorovi, majícímu na svědomí nejhorší válku od té poslední světové bere hodně vážně.

Pokud jde o Netrebko, která sice odmítla Putina odsoudit, ať už udělá jakýkoli další krok, zaplatí vysokou cenu za pokus udržení svého vysokého životního standardu. Kdyby tak totiž bývala učinila, čelila by silnému odporu ze strany svého domovského státu, tedy Ruska. No a stejně tak na druhé straně je vystavena současně odsouzení na Západě, když odmítla říct jasně za čím tedy stojí. A tak se Netrebko sama stala personou non grata v zahraničí i ve své domovině.

Ona i manžel se nyní vyhýbají dalším politickým prohlášením nebo skandálům. Ale je to dost? Můžeme jim odpustit jejich podporu Putinovi a jeho režimu? Můžeme oddělit jejich umění od politiky? Politika silně ovlivňuje umělecký svět. Umění se sice řídí svými vlastními pravidly, nebo si to alespoň myslíme – ale tato pravidla jsou diktována vládami.

Jak bychom měli reagovat na snahy ruských propagandistů ovlivňovat nás a naše hodnoty? Protože jsou to především oni, kdo vyvolávají tyto společenské konflikty a ničí umění a umělce jako takové. A na druhou stranu, proč bychom se měli stýkat s umělci, kteří podporují režim, který se neštítí naprosto ničeho?

Jistě by se našlo mnoho oponentů, co by hned přišli se svými verzemi toho, jak zlý západ ublížil kdysi Africe svým otrokářstvím, jak se nevyrovnala Velká Británie s kolonialismem, proč se USA & spol. míchá do muslimského světa, a takto podobně bychom mohli spekulovat až k odpovědnosti Piláta Pontského za zavraždění Ježíše Krista.

Jenže cesta vpřed nevede nazpět do minulosti. Vede skrze ni a skrze etiku, kterou jsme díky tomuto ponaučení získali. Jde o budoucnost. O to, jakou ji my sami chceme mít.

Takže jak naložit s případem Netrebko? Na tuhle otázku si musíme umět každý z nás odpovědět ve svém srdci. Pro mě je odmítnutí jejího vystoupení v Praze v současné době jednou z cest, jak legitimně vzkázat ruskému režimu: Русская война пропагандо, иди иди нахуй!

A osobně mne to, že u nás nebude vystupovat mrzí, jako operní divu ji uznávám. Ovšem, každý z nás svým jednáním volíme, každý den, v každém okamžiku. A měli bychom si uvědomit i tu společenskou odpovědnost z toho plynoucí.

K dokreslení článku zpráva agentury AP z 4.8.2023: Ruská operní pěvkyně Anna Nětrebková žaluje newyorskou Metropolitní operu a jejího generálního ředitele Petera Gelba kvůli zrušeným představením. Nětrebková si v žalobě stěžuje na duševní újmu i ponížení a žádá odškodné nejméně 360 000 dolarů (7,9 milionu Kč), informovala agentura AP.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz