Hlavní obsah
Názory a úvahy

Ptá se titulek, jsem důležitý?

Foto: Pixabay

Heading, hedlajny - česky nadpisy neboli titulky. Ten dobrý by měl především upoutat naši pozornost a rozhodnout o tom, zda si to, co mám před očima, někdo začne vůbec číst. Začne vnímat.

Článek

O co jde? Především o tom vypíchnout v něm hlavní myšlenku textu, ale taky v něm nesmíte hned vše vyzradit. Titulek vás má přilákat i k dočtení. Lidé milují konflikty, kontroverze, různá varování, pokládání otázek. A právě tyto kontrasty a rozpory probouzejí zájem nás čtenářů.

Lidé obsah sítí dnes především jen skenují (rychle procházejí) a titulky by je měly zaujmout na první pohled. A dobře rozeznatelný obsah je zvlášť důležitý při prohlížení stránek na menších zařízeních jako jsou mobily a tablety. Tvoří vlastně takovou logicky uspořádanou kostru článku či příspěvku.

Ovšem, pozor. Píšeme posty a příběhy pro lidi, ne pro algoritmus AI (UI). Někteří „machři“ se dnes snaží dostat ta „správná“, tedy klíčová slova (keyword - podle nichž se orientují vyhledavače) všude do každé věty. I do titulků. Vzniká z nich často tzv. clickbait, což je složenina z anglických slov kliknoutnávnada; a znamená, že jde titulek zvyšující návštěvnost stránky, tím především i příjem z online reklamy, na kterou daný článek míří. O tom, že by měl nějakou vypovídající hodnotu ani ťuk. Mluví o tom zasvěceně Jindřich Šídlo v tomto videu (čas 31:00).

Výsledkem již zmíněného snažení je paskvil, který možná dočtete, ale už se k němu nebudete chtít vracet. Jakoby to ani nenapsal člověk. Jistě, řeknete si, že v dnešním chaosu a veletoku příchozích informací o co jde? Zítra už se stejně budeme bavit o něčem jiném. Ale.

Čas a postupně nabývané zkušenosti nás učí vracet se k tomu, co má krom marketingového zaměření i hlubší smysl. Příslib toho, co se já, jako čtenář skutečně dozvím. Podle něj tak poznám, že si přečtu zajímavý příběh, získám důležité informace nebo se prostě jen dobře pobavím. Ani to dnes není málo.

A co mají za lubem autoři či editoři našich dnešních tištěných či on-line deníků? Získávají zájem nás čtenářů skutečně působivými titulky? Nebo jen manipulují naším vnímáním a rozhodováním, když název článku po zveřejnění mění i 3× a více? To neumím rozsoudit. Na to si musíme odpovědět každý sám.

Někdy však stačí mít zpětnou vazbu. Tenhle web o titulcích vám řekne víc než si myslíte. To, když se podíváte, jak šel vývoj titulku v čase. A nebojte se, nic moc se vám při návštěvě toho webu nestane.

Možná se jen zvýší vaše pěstování kritického přístupu ke zpravodajství a reklamě; a taky k rozlišování zábavních až „bulvárních“ prvků, v tom kterém článku. Učme se rozlišovat nic neříkající slovní seno či prázdnou slámu bulvárů od informativních a společensky významných informací. Právě v titulcích.

A ty dobré poznáte, to se nemusíte bát. Často vidíme jen to, co nás učili vidět. Učme se proto číst nejen očima. Uvidět je totiž daleko těžší než se jen dívat. Uvidět znamená dotknout se srdcem. A ne jen po povrchu. Shallow, shallow …

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz