Hlavní obsah
Internet a technologie

Umělá inteligence trochu jinak: Přerod sféry poradenství

Foto: Wizard Michal by OpenAI DALL-E

V současné době, kdy umělá inteligence (AI) vstupuje do různých aspektů našich životů, se objevují nové výzvy a otázky. Jednou z nejzásadnějších je: „Může AI nahradit lidskou empatii a poradenství?“

Článek

Nedávná studie od Howe, Fay, Saletta a Hovy ukazuje, že odpovědi poskytované AI, konkrétně ChatGPT od OpenAI, jsou vnímány jako empatičtější, užitečnější a kvalitnější než ty od profesionálních poradenských sloupkařů. Přesto většina lidí preferuje raději konzultace s člověkem. Proč je tomu tak?

Studie zkoumala reakce ChatGPT na 50 sociálních dilematech, porovnávajíce je s odpověďmi lidských poradců. Výsledky byly velmi překvapivé. ChatGPT byl hodnocen jako vyváženější, úplnější a co bylo nejvíc překvapivé – empatičtější. Navzdory těmto výsledkům, když byli účastníci dotázáni, koho by si vybrali pro radu – člověka nebo AI, většina (77 %) preferovala člověka.

Tato preferovaná volba lidského poradce nad AI, i přes její empatii a komplexnost, odkrývá hlubší lidskou potřebu. Je to naše touha po lidském kontaktu, porozumění a především osobním přístupu. Koučové říkávají „napojení“. Lidské emoce jsou komplexní a často vyžadují více než jen „správnou“ odpověď – vyžadují hlubší porozumění, sdílení a soucítění.

Jak bylo zjištěno, ChatGPT nebyl schopen pouze poskytovat obsáhlejší a empatičtější odpovědi, ale také nebylo pro respondenty testu (a bylo jich celkem 402) možné spolehlivě rozlišit, zda byly odpovědi vygenerovány člověkem nebo strojem. To naznačuje, že AI může být stejně, ne-li více kompetentní ve vyjadřování empatie. Ale empatie není jen o obsahu slov, jde také o způsob, jakým jsou tyto slova doručena, o kontextu, tónu a osobním dotyku, který AI zatím prý nedokáže napodobit.

Výsledky studie od Howe a kolegů odhalují fascinující aspekt vztahu mezi člověkem a AI. Přestože AI může poskytovat technicky kvalitnější a empatičtější odpovědi, existuje u lidí stále silná preference pro lidský kontakt. To vcelku výrazně naznačuje, že při obecné integraci AI do společnosti musíme počítat s tím, že lidská interakce je nezastupitelná a že AI by měla spíše doplňovat než automaticky nahrazovat lidské poradce a práci vůbec.

AI, i přes své pokročilé schopnosti, je stále vnímána jako nástroj, zatímco lidská interakce nese s sebou nezaměnitelnou hodnotu – osobní přístup, empatii a již zmíněnou hloubku, které AI zatím nedokáže plně napodobit. Je to však také připomínka, že technologický pokrok by měl jít ruku v ruce s udržováním a obohacováním lidských hodnot a komunikace. My jsme učitelé.

Spojit lidské poradce a AI v oblasti koučinku a mentoringu například, je velmi zajímavá myšlenka a má obrovský potenciál. AI může v tomto kontextu působit jako podpůrný nástroj, který rozšiřuje možnosti a efektivitu lidského kouče.

🤖 Zde jsou některé konkrétní nápady, jak by se to mohlo dát realizovat:

  1. Generování personalizovaných koučovacích otázek: AI může na základě analýzy předchozích interakcí a odpovědí klienta navrhovat koučovací otázky, které jsou více zaměřené na individuální potřeby a cíle klienta. To umožní koučovi lépe se soustředit na klíčové oblasti pro rozvoj klienta.
  2. Analýza a zpracování feedbacku: AI může analyzovat zpětnou vazbu od klientů, identifikovat vzory a poskytovat doporučení pro zlepšení koučovacích metod. Toto může pomoci koučům lépe pochopit, jaké techniky jsou nejúčinnější pro různé typy klientů.
  3. Podpora při rozhodování a plánování cest k dosažení svých cílů: AI může pomoci koučům sestavit plány rozvoje pro klienty tím, že navrhne cesty a strategie založené na datech a prognózách, jaké změny by mohly mít největší dopad.
  4. Interaktivní nástroje pro sebereflexi: AI může vytvářet interaktivní nástroje, jako jsou aplikace nebo online platformy, které umožňují klientům průběžně zaznamenávat své postřehy a pokrok. Tato data mohou být poté využita pro hlubší analýzu a diskusi během koučovacích sezení.
  5. Vytváření simulovaných scénářů pro trénink dovedností: Pro rozvoj konkrétních dovedností, jako jsou komunikační schopnosti nebo vedení lidí je možné na základě předchozích dat připravit optimální výcvikové scénáře.
  6. Podpora kontinuálního učení: AI může klientům doporučovat zdroje pro učení, jako jsou články, knihy, videa nebo online kurzy, které jsou relevantní pro jejich cíle a zájmy.

Spojení lidské empatie, zkušeností a intuice s analytickou a datovou schopností AI nás může přivést ke koučovacímu a mentorskému procesu, který je hlubší, efektivnější, a ještě více personalizovaný.

A klíčem k úspěchu je najít tu správnou rovnováhu mezi lidským dotykem a technologickou podporou. Otázku co bude, až zjistíme, že nám technologie rozumí více než člověk, nechme na později.

🗣️ Mimochodem ChatGPT mi na ní odpověděl takto: Otázka, zda technologie může nakonec lépe rozumět lidským potřebám a emocím než člověk, je hluboká a komplexní. S rostoucími schopnostmi umělé inteligence a strojového učení jsme svědky toho, že technologie se stává schopnější v analýze a reakci na lidské chování a preference.

Nicméně, ačkoliv AI může poskytovat přesnější a objektivní analýzy, stále chybí hluboké porozumění lidské subjektivity, emocí a kontextu, které jsou nezbytné pro skutečné lidské porozumění. Důležité je také zdůraznit, že technologie by měla být používána jako nástroj k rozšíření a podpoře lidských schopností, nikoli jako náhrada za lidský kontakt a empatii.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz