Hlavní obsah
Internet a technologie

Závislost generace Z na Apple prohloubí sociální nerovnosti

Foto: Pixabay

Nový průzkum Piper Sandler ukazuje, že generace Z v USA je stále více závislá na jedné značce: Apple. 87 % dospívajících vlastní iPhone, 88 % očekává, že iPhone bude jejich dalším telefonem a 34 % vlastní Apple Watch.

Článek

Apple se tak paradoxně stal nejen značkou světové prestiže, ale i symbolem sociální nerovnosti. Drahé produkty Apple totiž vytvářejí překážku v komunikaci a seberozvoji pro mladé lidi z chudších rodin. Závislost generace Z na Apple je znepokojivým trendem, který může vést k hlubší sociální nerovnosti a ovlivnit chování a názory mladých lidí.

V čem spočívá problém?

Mladí lidé z chudších rodin se mohou cítit vyloučeni ze společnosti svých vrstevníků, kteří mají produkty Apple. Mohou se cítit jako outsideři, kteří nemají přístup k tomuto symbolu prestiže a úspěchu. To může vést k pocitům jejich méněcennosti a izolace.

Pocity méněcennosti a izolace mohou vést k pocitům vykořenění. Mladí lidé mohou cítit, že vlastně nepatří do společnosti, ve které žijí. To může vést k tomu, že se budou obracet k alternativním skupinám, které jim nabízejí pocit sounáležitosti a smyslu. Tyto skupiny mohou být někdy velmi pozitivně zaměřené, ale i extremistické, což může vést k radikalizaci mladých lidí.

🤟 Zkuste se vžít do role dospívajícího člověka, který se nachází v období života, které určuje jeho další vývoj. Cítili byste se dostatečně, když nemáte na to, co kolem vás předvádějí vaši vrstevníci? A necítili byste vinu za to, že vaši rodiče nemají dostatek peněz na to, aby vám tyto produkty pořídili?

🫠 Na druhou stranu není co závidět ani majitelům Apple produktů. Pokud jste závislí na značkách Apple, můžete se velmi snadno začít cítit úzkostně nebo depresivně, pokud si najednou nemůžete pořídit nové produkty. Ne každý může updatovat svůj ntb, hodinky či mobil každý rok jednou či dvakrát, podle trendů.

Stejně tak se ti, co se až příliš identifikují se značkou Apple, mohou dostat až ke ztrátě své vlastní identity. Může se stát, že se budou chovat a myslet tak, jak se od nich v jejich společenské skupině očekává. Podlehnou tzv. syndromu „zlaté mládeže“ a nebudou se řídit svými vlastními názory a hodnotami, ale mohou je postupně začít ignorovat.

Závislost generace Z na Apple je znepokojivým trendem, který může vést k hlubší sociální nerovnosti a ovlivnit chování a názory mladých lidí. A tím pádem i budoucnost nás všech. Je důležité, aby se o této problematice diskutovalo. Anebo je lepší vyměnit dominanci jedné strany za dominanci jedné značky? Co myslíte?

🫡 Sociální nerovnost, cenová a reklamní manipulace a ztráta svobody jsou jen některé z problémů, které mohou být způsobeny závislostí na jedné značce nebo produktu. A jako člověk, který se narodil a žil část života pod nadvládou jedné politické strany, se obávám, že závislost na jedné značce nebo produktu může vést k podobným problémům.

😇 Začalo to v roce 1997 celkem dobře, co říkáte?

Zde je několik konkrétních návrhů, jak by se mohla závislost generace Z na Apple zmírnit:

  • Vzdělávání: Je důležité, aby se lidé, zejména mladí lidé, dozvěděli o rizicích závislosti na technologiích. Měli by se také naučit, jak používat technologie zodpovědně a nezávisle.
  • Dostupnost: Je důležité, aby byly technologie dostupnější pro všechny, bez ohledu na jejich sociální status. To by mohlo pomoci snížit sociální nerovnost, která je spojena se závislostí na technologiích.
  • Diverzita trhu: Je důležité, aby byl trh s technologiemi více rozmanitý. To by mohlo pomoci snížit závislost na jedné značce nebo produktu.
Foto: Pixabay

Apple - mít či nemít?

Střípky z téhož průzkumu:

  • 37 % mladistvých má práci na částečný úvazek – mírný pokles oproti 40 % na jaře roku 23
  • Kosmetika měla nejvyšší prioritu výdajů na krásu s 127 dolary, což je nejvyšší úroveň od roku 1919
  • U náctiletých s vyššími příjmy bylo jídlo prioritou číslo 1. ale to jen v peněžence mužů s 25% podílem, zatímco oblečení zůstává č.1 u ženské peněženky s 28 % podílem
  • Týdenní využití zařízení VR kleslo na ~10% z ~14% na jaře 23. Ale 31 % dospívajících nyní vlastní zařízení VR, oproti 29 % na jaře 23
  • Apple Pay se umístil na 1. místě mezi platebními aplikacemi použitými za poslední měsíc se 42 %; následovaná aplikací Cash s 27 %
  • Nike zůstává značkou č. 1 pro všechny dospívající v oblečení (35 %) i obuvi (61 %)
  • Dospívající, kteří konzumují nebo jsou ochotni vyzkoušet rostlinné maso, dosahují všech dob nejnižších hodnot: 35 % na podzim roku 23 vs. 49 % na jaře roku 21
  • Monster (28 %), Red Bull (23 %) jsou oblíbené značky energetických nápojů mladistvých
  • 70 % náctiletých použilo Spotify za posledních šest měsíců (nárůst ze 68 %), přičemž 46 % náctiletých se rozhodlo předplatit/zaplatit Spotify (nárůst ze 44 %) - tady služba Apple music jako jediná ze všech jejich služeb hodně ztrácí
  • TikTok si jako sociální platforma č.1 mírně polepšil (38% podíl) oproti jaru 23. SNAPCHAT byl č. 2 s 28% podílem, následovaný Instagramem (23%)
  • Dospívající stráví 28,7 % denního sledování videa na Netflixu a 29,1 % na YouTube (v porovnání oproti jaru 23)

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz