Hlavní obsah

Celníci našli v nákladu 128 500 eur a cigarety. Řidič odpovědnost odmítl. Mohl o nákladu vědět?

Foto: Editee

ilustrační foto

Dle informací z článku našli celníci v Sapě během vykládky v kamionu 128 500 eur a 46 kartonů nezdaněných cigaret. Řidič tvrdí, že o přítomnosti krabice s nevšedním nákladem nevěděl. Tahač měl polskou registrační značku.

Článek

Praxe:

Než jsem se odstěhoval v roce 2011 do Švédska, byl jsem pro jednu českou firmu několikrát tahačem pro námořní kontejner do Hamburku. Jednalo se o zboží z Číny, a i z jiných asijských zemí, které podléhá clu. A i v tomto případě, třebaže článek nehovoří, v jaké nákladní jednotce zboží přijelo a o jaké zboží se jednalo, nejpravděpodobnějším scénářem je, že se také jednalo o námořní kontejner.

Sapa je velké tržiště, kde působí hromada firem. Měl jsem možnost jej díky kamarádovi navštívit, ale viděl jsem jen zlomek. Jak ale napoví registrační značka nákladního vozidla z Polska, těžko šlo o zásobování jogurty a potravinami, které zajišťují tuzemští dopravci s vozidly pro distribuci.

Pracujme tedy s nejpravděpodobnější variantou a tou je námořní jednotka, kontejner kombinované dopravy. Jak to vlastně v těch přístavech, kde se tyto kontejnery nakládají, chodí?

Kombinovaná doprava má několik specifik. Například v Číně nebo jiné asijské zemi se zboží do kontejneru naloží a ten se zaplombuje. Na kontejnerové lodi dopluje do Antwerp v Belgii, do Rotterdamu v Nizozemí nebo do Hamburku v Německu a dalších velkých přístavů v Evropě. Tam dojde k vylodění kontejnerů. A vzhledem k faktu, že je to první vstup této nákladní jednotky na území evropského společenství, musí dojít i ke kontrole nákladu, jestli souhlasí s průvodními dokumenty a zda nejde o drogy, zbraně atd. Zkontrolovaný kontejner se poté opět zaclí, což už na přístavní celnici provádí řidič, který jej vyzvedává.

Může do nákladu tehdy vložit něco, co do něj nepatří, třeba cigarety nebo hotovost? Teoreticky ano, ale postrádá to jakýkoliv smysl. Znovu zaplombovaný kontejner se na kamionu převeze do místa vyclení v příslušné zemi. V době, kdy jsem je sám vozil, se jednalo o celnici v Ústí nad Labem, Chomutově a v Chebu. Tam se náklad kontejneru vyloží, zkontroluje a vyclí. Nákladní jednotka už pak pokračuje volně až do místa svého určení. Dnes mohou být vyclívací místa jiná. V zásadě na tom nezáleží. Důležité je, že do oné celnice dojede v pořádku kontejner zaplombovaný. Zde se ukazuje, jak nesmyslné by bylo, kdyby do něj cokoliv řidič vkládal. Celníci by to ihned objevili.

A ani zaměstnanci celní správy nemají důvod takto činit, protože kdyby chtěli někam poslat hotovost z nelegální činnosti, jednoduše by ji tam mohli v rámci naší země odvézt. A z přístavů také nemá důvod taková hotovost putovat do místa určené kontejneru v rámci EU. Lidí, kteří by do řetězce muselo být zapojeno, je přeci jen trochu hodně.

Výsledkem úvahy je, že řidič nemohl o takovém obsahu vůbec vědět. Kontejnery si sám nikde nenakládá a pokud se překládají mezi sebou, jde už o vyclené a odplombované jednotky. Když jsem takto kontejner z Hamburku přivezl a vyclil v Čechách, často se jeho obsah překládal na jiné nákladní auto, které ty čínské věci vezlo třeba do Itálie. Ale to už se dělo v rámci obchodního prostoru EU. Jindy jsem vykládal přímo v Sapě. Ale to nikdy nevykládá sám řidič.

Takže řidič neměl žádnou šanci přítomnost peněz a cigaret odhalit a s největší pravděpodobností tento cenný spolujezdec nákladu připlul už z Asie. Musí se jednat o vyzkoušenou metodu, protože peníze neodhalily kontroly v přístavu ani při vyclení. Až v Sapě samotné, kam měly peníze nejspíš doputovat, se náhodou objevili celníci a náklad odchytli. Nicméně, je to ale nejspíš pouhá rybka v oceánu. Takto dovezené peníze mohou už pak sloužit různým účelům a do spekulací se pouštět nebudu. Logicky ale má největší zájem někdo z cizí země financovat něco v té naší, než že by si s dost nejistým výsledkem přeposílali peníze v rámci EU a s celními prohlídkami.

Těžko také žádat od přístavů různě po Evropě, aby otevřeli každou krabici od bot, kterých jsou v jednom kontejneru tisíce. Doprava takového zboží by se asi velmi prodražila. A tak je to zřejmě stále funkční způsob, jak po světě posílat hotovost, která není úplně legálního charakteru. Kolik z těch peněz se však povede opravdu zachytit? Tipl bych si, že úlovky jsou v řádech procent.

Proč jsou celní kontroly tak nefektivní? Několikrát jsem viděl, jak mi náklad z kontejneru celníci kontrolovali. V námořním kontejneru není zboží, jako je textil a boty na paletách, jak jsme zvyklí. Je to naskládané v krabičkách, lépe než nejlepší hráč na světě dokáže vyskládat Tetris. Už jen vrátit tam část toho zboží je pro zkušené celníky nadlidský výkon. A jestli tři z těch krabiček obsahují kromě polobotek v přepočtu tři a půl milionu korun v papírových bankovkách navíc?

Polský řidič se nechal slyšet, že je pouze řidič a o nalezeném obsahu kontejneru nevěděl. A já ani nevím, jak by mohl. V případě kombinované dopravy tohoto charakteru může šofér přepravovat klidně i atomovou bombu, aniž by si čehokoliv všiml.

zdroj:

https://www.prazskypatriot.cz/v-kamionu-nasli-prazsti-celnici-balicky-s-eurovymi-bankovkami-ridic-se-k-nim-nehlasil/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz