Hlavní obsah
Seberozvoj

Sisu - finské umění životního boje

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay

ilustrační foto

Finský tisk Uusi Suomi napsal v roce 1940, že všichni Finové tak nějak vědí, co to je. Ale těžko se volí slova, která by uměla sisu uspokojivě vyjádřit.

Článek

Nejdříve se vám přiznám, že ačkoliv jsem projel velkou část Finska, na tento termín jsem narazil teprve nedávno a to způsobem, který je lehce k pousmání.

„Matti on sisukas poika“, vychrlila na mě najednou mobilní aplikace, na které trénuji finštinu. Níže na obrazovce jsem měl tuto větu přeložit a poskládat z výběru anglických slovíček, která mi ale nedávala příliš velký smysl. Okamžitě se u mě projevila profesní deformace, neboť pojem „sisu“ mi samozřejmě není neznámý. Jde o finského výrobce nákladních automobilů a armádní techniky.  Že by měl Matti před domem zaparkované sisu? To spíš asi ne, protože sloveso pro vlastnictví nahradilo sloveso být.

Správná odpověď tedy zněla „Matti is a boy with sisu“. Kroutil jsem nad tou podivností hlavou a napadlo mě, že se možná tvůrci aplikace spletli v překladu. A tak tomu i skutečně je. Sisu totiž nelze nijak uspokojivě přeložit. V momentě, kdy přeložíme jednu jeho část, druhá nám okamžitě unikne. Proto mě napadlo snad jedno neohraničené přirovnání, a to právě ke kung-fu.

I tak je kung-fu samozřejmě něco trochu jiného. Ale kromě klasického bojového umění obsahuje i svou mystickou a psychologickou náplň. A tím je také Sisu ve Finsku. Jeho doslovný slovní význam se vztahuje k vnitřku člověka a historicky snad i doslovně. Jako metafora ale znamená určitý životní postoj, odvahu čelit výzvám, a ukazuje tedy směrem dovnitř do nás samých.

Odkud se bere ta houževnatost a energie překonávat překážky? Sisu je vyjádření vnitřní síly, kterou máme k dispozici všichni, ale s převahou moderní civilizace ji zapomněli.

Nemá žádná pevně daná pravidla, jako nějaký sociální nebo duchovní směr. Je čistě mentálním konstruktem, jenž nás směřuje dovnitř nás k naší opravdové podstatě a umožňuje nám její manifestaci ve světě forem. Fyzik by pravil, že je spojnicí mezi naším egem a kvantovým já. Mystik by řekl, že je spojení s naším duchem. Každý dle své libosti.

Pro mě toto slovo vyjadřuje i jistou mantru. Člověk nemusí vědět, co to přesně je a ani nemůže. Řekněte si však v duchu pro sebe „sisu“ a pozorujte, co se ve vás bude dít. Možná se dostaví jisté zklidnění a pocit koncentrace. Já to nazývám silnější vědomí si sama sebe, svojí bytosti, versus situaci, ve které se nacházíme. Je to především symbolika. Jednoduchá a krátká mantra, jejíž význam by zaplnil tisíce stránek knih, a přitom její celý význam chápete na kratičký okamžik při jejím vyslovení celou svou bytostí.

Při vnějším konfliktu vás a světa je sisu směr dovnitř do sebe, zatímco ego je směr ven k reakci. Na jeho významu lze samozřejmě vystavit mnoho dalších škatulek, definic a nástaveb. Ale v tom momentě už ho cupuje na kusy naše mysl a význam se vytrácí. Sisu má význam pouze tehdy, když přináší okamžitý „aha“ moment a tím funguje jako jakási brzda našich nevědomých a naučených reakcí na různé životní situace. Sisu tedy otevírá a vytváří vnitřní prostor, ze kterého k nám přichází síla. V mém pojetí tedy sisu není tou silou samotnou. Je postojem, při kterém k nám ta síla může přijít z našeho nitra. Síla je univerzální, nenavštěvuje pouze Finy.

Ale i tak vše, co jsem o sisu napsal, je pouze můj subjektivní dojem. Je to jedno z těch těžce uchopitelných témat, o kterých lze vést dlouhé diskuze a argumentovat tím, co jím je a co jím není. Sami Finové ale nechávají definici sisu otevřenou.

Mnohem důležitější, než znát o sisu fakta, je schopnost jej vnímat. Sisu není jediná cesta do hlubin naší bytosti. Ve skutečnosti je jednou z mnoha vyjádřených na Zemi v určitém místě. Není náhodou, že patří zrovna k Finsku a definuje se jako houževnatost.

Pro člověka, který už někdy ve svém životě pocítil i třeba krátké spojení se svou bytostí, není sisu až tak abstraktní záležitostí. Jde o to zjistit, k jakému směru máte zrovna blízko a co s vámi tedy rezonuje. Mnou sisu otřáslo poměrně hodně a je to samozřejmě dané náklonností k této části Země.

zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz