Hlavní obsah
Věda a historie

Štvaví novináři zavedli USA roku 1898 do boje. Zadání od šéfa: Vy dodejte obrázky, já dodám válku

Foto: Kurz&Allison/Picryl, volná licence

Kuba.

Článek

Tisíce mrtvých, vypalované vesnice, nevinní zajatci umírající v přeplněných táborech. Den za dnem přinášela americká periodika v roce 1898 otřesné zprávy z Kuby, poslední velké španělské kolonie v Karibiku. Fotografie vyhublých žen a dětí, karikatury krutých španělských důstojníků, emotivní popisy mučení – čtenář měl pocit, že na ostrově probíhá genocida. Brzy se však ukázalo, že mnohé z těchto „zaručených“ informací byly značně přifouknuté, zkreslené nebo přímo vymyšlené.

Na konci 19. století totiž probíhal mezi dvěma americkými vydavatelskými magnáty nelítostný souboj o čtenáře. William Randolph Hearst a Joseph Pulitzer vedli novinovou válku, v níž pravda ustupovala křiklavým titulkům a senzačním příběhům. Vznikl tak fenomén zvaný „yellow press“ – žlutý tisk. Název pochází od populárního komiksu Yellow Kid, který nejprve tistl ve svých novinář Hearst, aby následně jeho autora přeplatil a přetáhl Pulitzer. V honbě za co nejvyššími náklady, což mimo jiné umožňoval rozvoj a zlevnění tiskových technologií, šly veškeré žurnalistické standardy stranou.

Foto: Leon Barritt/Wikimedia Commons, volná licence

Dobová karikatura ukazuje Hearsta a Pulitzera, jak se v kostýmu Yellow Kida přetahují o nápis „válka“

Když se objevila nová příležitost pro zajímavý obsah v podobě krize na Kubě, neváhali oba nakladatelé a s pomocí svých novin začali rozdmýchávat vášně v americké veřejnosti. Hearst údajně svému kreslíři na Kubě v odpovědi na to, že se nic moc neděje, napsal legendární větu: „Vy dodejte obrázky, já dodám konflikt.“ A opravdu – i když realita na ostrově byla složitější, novinové stránky zaplavily výjevy plné brutality a slz. Každá drobná potyčka byla nafouknuta, každý výrok španělských představitelů interpretován jako provokace.

Rozbuškou se stala katastrofa z února 1898, kdy v havanském přístavu vybuchla americká bitevní loď USS Maine. Přesné příčiny nebyly nikdy zjištěny, ale žlutý tisk měl jasno: šlo o španělský útok. „Pamatuj na Maine!“ se stalo bojovým heslem. Vlnu rozhořčení už nezastavila ani zdrženlivost prezidenta McKinleyho, který původně válčit nechtěl.

Foto: Autor neznámý/Wikimedia Commons, volná licence

Vrak lodi USS Maine ležel na dně Havanského přístavu ještě v rocwe 1911.

Američané tuto válku vnímali jako osvobozovací boj za kubánskou svobodu. Na stránkách novin i v ulicích to vřelo. Dobrovolníci se hrnuli do armády a jedním z nich byl i tehdejší náměstek ministra námořnictva Theodore Roosevelt. Opustil úřad a postavil do zbraně jednotku „Drsných jezdců“ (Rough Riders), s nimiž se proslavil střemhlavým útokem v bitvě o San Juan. Tento obraz hrdinského jezdce rytířských rozměrů, pečlivě přiživovaný novinovými reportážemi a ilustracemi, z Roosevelta udělal národního hrdinu – a pozdějšího prezidenta.

Vojensky byla válka krátká. Během několika měsíců padla Kuba i španělské državy v Tichomoří. USA slavily vítězství, které jim přineslo Portoriko, Guam a Filipíny a faktickou kontrolu nad Kubou. Pro Američany to byl triumf, pro poražené Španěly katastrofa a pro Kubánce trpké vystřízlivění: formálně sice získali nezávislost, ale Washington si vyhradil právo zasahovat do jejich vnitřních záležitostí, což přetrvalo až do ovládnutí ostrova Fidelem Castrem v roce 1958.

Španělsko-americká válka roku 1898 byla tedy méně osvobozeneckým bojem a více koloniálním tažením nové velmoci. A média v ní ukázala svou stále sílící roli v moderní společnosti. Ne že by novináři válku doslova rozpoutali – geopolitické zájmy a touha po expanzi hrály také svou roli – ale bez jejich štvavých titulků by se veřejné mínění možná nikdy nezvrhlo do takové horečky. Příběh USS Maine a karikatur krutých Španělů ukazuje, že noviny mohou být nejen zrcadlem událostí, ale i nástrojem, který je dává do pohybu.

Zaujal tě článek? Začni sledovat Zápisník zajímavostí, ať ti neuniknou další fascinující fakta o světě.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz