Hlavní obsah

Vysoké stropy, ale záchod na dvoře a jedna cimra pro celou rodinu. Jak žili Pražané za císaře pána?

Foto: Autor neznámý/British Academy

Na konci 19. století se Praha prudce rozrůstala a do činžáků se stěhovaly desetitisíce lidí z venkova. Jak vypadal jejich každodenní život? Úzké byty, společné záchody i vůně vařeného zelí.

Článek

Konec 19. století byl pro Prahu obdobím bouřlivého růstu. Za městskými hradbami vznikaly celé nové čtvrti, jako Smíchov, Karlín, Vinohrady nebo Žižkov. Průmyslové podniky a železnice lákaly do města tisíce nových pracovníků, kteří potřebovali bydlet poblíž továren i dílen. Odpovědí na tuto poptávku se staly činžovní domy – mnohdy honosné na pohled, ale uvnitř rozdělené na desítky malých bytů, určených převážně pro dělníky a jejich rodiny.

Typický dělnický byt v pražském činžáku sestával z jedné místnosti, případně z kuchyně a pokojíku. Často v něm žilo pět až osm osob, někdy i více, protože domácnost sdíleli příbuzní či podnájemníci. Postelí bylo málo, spalo se tedy po dvou i po třech, a děti mívávaly vlastní místo až ve chvíli, kdy trochu povyrostly. Kdo měl štěstí, měl k dispozici komoru, ale málokdo měl obytných místností více.

Foto: Autor neznámý/Praha Neznámá

Dnešní Sokolovská ulice v pražském Karlíně byla původně Královská, už tehdy byla hlavní spojnicí vznikající čtvrti

Prostor se využíval do posledního kouta: věci se skladovaly pod postelemi, lavice na sezení byli ve skutečnosti truhly. Věcí ale lidé měli daleko méně než dnes, jen několik osobních předmětů a pár kusů oblečení, které se často dědilo a vyspravovalo. Kuchyň – pokud ji byt měl – byla zároveň jídelnou, obytným prostorem a místem, kde se odehrávala velká část života rodiny. Dominovala jí kamna na uhlí, na nichž se nejen vařilo, ale i topilo. Typickým jídlem byla polévka z brambor nebo luštěnin, k ní chléb a zelí, jako zdroj bílkovin příležitostně tvaroh či jiné mléčné výrobky. Maso se na dělnickém stole objevovalo spíše výjimečně, častěji o svátcích.

Vaření bylo pracné a časově náročné. Bez lednice se potraviny rychle kazily, takže hospodyňky nakupovaly téměř denně. Potraviny se uchovávaly v chladu na síti ve sklepě, zavěšovaly se do plátěných pytlíků nebo ukládaly do truhel se solí. Vůně vařeného jídla se nesla pavlačemi i dvorem a mísila se se zápachem z chodeb a záchodů. Primitivní lednice, do kterých se vkládal led zakoupený v ledárnách, byly dlouho výsadou bohatých domácností.

Foto: L. Prang & Company/Library of Congress, volná licence

Vyobrazení dobové kuchyně z amerického prostředí. O podobném „luxusu“ v podobě prostoru či litinového sporáku by si většina českých hospodyněk mohla nechat jen zdát

Jedním z největších problémů činžákového života byla hygiena. Tekoucí voda v bytě byla vzácností – většinou stála na chodbě pumpa či kohoutek, z něhož se nosila voda v kýblech a džberech. Záchody byly společné pro celý dům, umístěné většinou na pavlačích či ve dvoře. Sdílelo je i několik desítek lidí, takže zápach i špatná údržba byly běžné.

Koupelna prakticky neexistovala. Lidé se myli u lavoru, byť oproti zažitým představám většinou poměrně často a pravidelně. Praha měla i několik veřejných lázní, například Svatováclavské poblíž Emauz nebo Eliščiny na rohu dnešní Revoluční, ale také na Žižkově či v Holešovicích. Jejich návštěva byla píše sváteční záležitostí. Nedostatek hygieny spolu s přeplněností bytů vedl k častému šíření nemocí, zejména tuberkulózy a různých střevních onemocnění. Velká epidemie cholery propukla v roce 1866, ale nemoc se opakovaně vracela po celý zbytek 19. století.

Přestože byty byly stísněné, činžáky nabízely společné prostory, které sehrávaly významnou roli v životě jejich obyvatel. Pavlače sloužily k sušení prádla i k sousedským rozhovorům. Dvory byly dětským hřištěm i místem, kde ženy klepaly koberce nebo myly prádlo ve velkých neckách. Lidé o sobě věděli téměř všechno. Soukromí bylo minimální, ale fungovala sousedská výpomoc – půjčování mouky, hlídání dětí či sdílení kamen při pečení chleba.

Foto: Jakub Schikaneder/Wikimedia Commons, volná licence

Slavý Schikanederův obraz Vražda v domě se odehrává právě na dvoře pražského činžáku. Malíř hledal u mnoha svých děl inspiraci v dobové Praze

Na přelomu století se sice objevovaly snahy o zlepšení dělnického bydlení – například vznikly první obecní byty nebo družstevní projekty –, ale většina pražských dělníků nadále žila v činžácích s minimálním komfortem. Každodenní život byl naplněn prací, starostí o základní potřeby a neustálým přizpůsobováním se omezeným podmínkám. Koncept soukromí a žití v uzavřených, nukleárních rodinách, se rozšiřoval postupně a standartem se stal až po Druhé světové válce, ve spojitosti s rozsáhlou státní výstavbou rozsáhlých sídlišť na okrajích hlavního města.

A přesto: právě v těchto stísněných bytech se odehrával každodenní život, z něhož vyrůstaly nové generace Pražanů. Činžák nebyl jen symbolem bídy a nemocí, ale i místem, kde se rodila soudržnost a pospolitost.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz