Článek
Konec 19. století byl pro Prahu obdobím bouřlivého růstu. Za městskými hradbami vznikaly celé nové čtvrti, jako Smíchov, Karlín, Vinohrady nebo Žižkov. Průmyslové podniky a železnice lákaly do města tisíce nových pracovníků, kteří potřebovali bydlet poblíž továren i dílen. Odpovědí na tuto poptávku se staly činžovní domy – mnohdy honosné na pohled, ale uvnitř rozdělené na desítky malých bytů, určených převážně pro dělníky a jejich rodiny.
Typický dělnický byt v pražském činžáku sestával z jedné místnosti, případně z kuchyně a pokojíku. Často v něm žilo pět až osm osob, někdy i více, protože domácnost sdíleli příbuzní či podnájemníci. Postelí bylo málo, spalo se tedy po dvou i po třech, a děti mívávaly vlastní místo až ve chvíli, kdy trochu povyrostly. Kdo měl štěstí, měl k dispozici komoru, ale málokdo měl obytných místností více.

Dnešní Sokolovská ulice v pražském Karlíně byla původně Královská, už tehdy byla hlavní spojnicí vznikající čtvrti
Prostor se využíval do posledního kouta: věci se skladovaly pod postelemi, lavice na sezení byli ve skutečnosti truhly. Věcí ale lidé měli daleko méně než dnes, jen několik osobních předmětů a pár kusů oblečení, které se často dědilo a vyspravovalo. Kuchyň – pokud ji byt měl – byla zároveň jídelnou, obytným prostorem a místem, kde se odehrávala velká část života rodiny. Dominovala jí kamna na uhlí, na nichž se nejen vařilo, ale i topilo. Typickým jídlem byla polévka z brambor nebo luštěnin, k ní chléb a zelí, jako zdroj bílkovin příležitostně tvaroh či jiné mléčné výrobky. Maso se na dělnickém stole objevovalo spíše výjimečně, častěji o svátcích.
Vaření bylo pracné a časově náročné. Bez lednice se potraviny rychle kazily, takže hospodyňky nakupovaly téměř denně. Potraviny se uchovávaly v chladu na síti ve sklepě, zavěšovaly se do plátěných pytlíků nebo ukládaly do truhel se solí. Vůně vařeného jídla se nesla pavlačemi i dvorem a mísila se se zápachem z chodeb a záchodů. Primitivní lednice, do kterých se vkládal led zakoupený v ledárnách, byly dlouho výsadou bohatých domácností.

Vyobrazení dobové kuchyně z amerického prostředí. O podobném „luxusu“ v podobě prostoru či litinového sporáku by si většina českých hospodyněk mohla nechat jen zdát
Jedním z největších problémů činžákového života byla hygiena. Tekoucí voda v bytě byla vzácností – většinou stála na chodbě pumpa či kohoutek, z něhož se nosila voda v kýblech a džberech. Záchody byly společné pro celý dům, umístěné většinou na pavlačích či ve dvoře. Sdílelo je i několik desítek lidí, takže zápach i špatná údržba byly běžné.
Koupelna prakticky neexistovala. Lidé se myli u lavoru, byť oproti zažitým představám většinou poměrně často a pravidelně. Praha měla i několik veřejných lázní, například Svatováclavské poblíž Emauz nebo Eliščiny na rohu dnešní Revoluční, ale také na Žižkově či v Holešovicích. Jejich návštěva byla píše sváteční záležitostí. Nedostatek hygieny spolu s přeplněností bytů vedl k častému šíření nemocí, zejména tuberkulózy a různých střevních onemocnění. Velká epidemie cholery propukla v roce 1866, ale nemoc se opakovaně vracela po celý zbytek 19. století.
Přestože byty byly stísněné, činžáky nabízely společné prostory, které sehrávaly významnou roli v životě jejich obyvatel. Pavlače sloužily k sušení prádla i k sousedským rozhovorům. Dvory byly dětským hřištěm i místem, kde ženy klepaly koberce nebo myly prádlo ve velkých neckách. Lidé o sobě věděli téměř všechno. Soukromí bylo minimální, ale fungovala sousedská výpomoc – půjčování mouky, hlídání dětí či sdílení kamen při pečení chleba.

Slavý Schikanederův obraz Vražda v domě se odehrává právě na dvoře pražského činžáku. Malíř hledal u mnoha svých děl inspiraci v dobové Praze
Na přelomu století se sice objevovaly snahy o zlepšení dělnického bydlení – například vznikly první obecní byty nebo družstevní projekty –, ale většina pražských dělníků nadále žila v činžácích s minimálním komfortem. Každodenní život byl naplněn prací, starostí o základní potřeby a neustálým přizpůsobováním se omezeným podmínkám. Koncept soukromí a žití v uzavřených, nukleárních rodinách, se rozšiřoval postupně a standartem se stal až po Druhé světové válce, ve spojitosti s rozsáhlou státní výstavbou rozsáhlých sídlišť na okrajích hlavního města.
A přesto: právě v těchto stísněných bytech se odehrával každodenní život, z něhož vyrůstaly nové generace Pražanů. Činžák nebyl jen symbolem bídy a nemocí, ale i místem, kde se rodila soudržnost a pospolitost.
Zdroje:
- Františka Jelínková: Stavební a demografický vývoj v Praze v poslední čtvrtině 19. století
- https://www.stoplusjednicka.cz/jak-se-u-nas-na-prelomu-19-20-stoleti-zilo-mestanum-delnikum-venkovanum
- https://praha.camp/magazin/detail/jak-se-stavel-zizkov-na-pocatku-byla-podnikava-tchyne-a-zet-vizionar
- https://www.dotyk.cz/magazin/prumyslova-mesta-zivot/