Článek
Smutný příklad mentálně ne příliš bystrého učně, který zabil maskovaný v masce kočky (to vypovídá o jeho IQ opravdu dost) sekyrou svou matku, pro mě osobně přinesl dost nepochopitelných informací, a tím trochu širší náhled na celou tragédii. Jde o neštěstí celé rodiny, a i vrah je obětí. Nesmyslného systému a zbytečného nátlaku.
Co se stalo? 19letý učeň dostal na vysvědčení 5 z matematiky. Mimo kombinaci různých psychických postižení a vad byl pro život znevýhodněn i nižším IQ. Je to překvapivé, ale i takový lidé se dnes musí učit matematiku. Pochopitelně to nezvládají. Jeho matku nenapadlo nic chytřejšího než na něho kvůli 5 na vysvědčení hloupě tlačit a vyhrožovat mu něčím, co ani nechápal.
Kde je ta nesmyslnost systému? Ne, nejde o inkluzi. Ta byla v tomto případě diskutujícími zmiňována a kritizována. Také úplně nesmyslně. S tímto smutným případem má společného pouze to, že nepříliš chytrého budoucího učně dokázala protlačit celou základní školní docházkou. Zde zafungovala naopak pozitivně a s pomocí asistenta i na druhém stupni základní školy budoucí pachatel vraždy základkou prolezl. Jistě s odřenýma ušima a s vysvědčením plným čtyřek. V jeho případě to není špatná známka. Žáci se sníženým IQ si i tu čtyřku musí tvrdě odpracovat.
Základní školu dokončil a o to tady šlo. Dostal možnost pokračovat ve svém vzdělávání dál. Už bez inkluze a asistenta. Na praktické škole či ve dvouletém či tříletém učebním oboru.
K čemu bude budoucí cukrářka, pečovatelka či natěrač a zedník potřebovat v životě mocniny a odmocniny nebo lineární rovnice a nerovnice? Proč se musí učit matematiku?
Na tyto obory chodí děti často znevýhodněné svým nižším IQ, žáci a učni, kteří se mají především naučit a vyučit praktickým dovednostem, aby měli možnost se v životě dál uplatnit. Této potřebné výuce by měl být věnován největší prostor a žáci či učni by měli být hodnoceni právě v tom. To je bude živit. Nač lineární rovnice a pětky z matematiky?
A co rodiče takových dětí? Musí přece vidět, že jejich dítě na učení „nemá hlavu“, ale je třeba manuálně šikovné a v životě se s šikovnýma a pracovitýma rukama neztratí. Matematiku na to potřebovat nebude. K čemu ho stresovat kvůli 5 z matematiky? Už to, že se ji vůbec musí učit je přece nesmysl a z mého pohledu chyba systému.
Největší chybu ovšem udělala matka a budoucí oběť vraždy. Nač tlačit na dítě, které prostě na lepší výsledky v matematice nemá a může se snažit, jak chce. Vystresovaný mladý kluk zahnaný výhrůžkami, které asi vůbec nechápal, do kouta, dostal ten nejhloupější nápad a jen potvrdil své snížené IQ. Zaútočit na toho, kdo ho do kouta zahnal a zabil ho.
Jeho čin pochopitelně neomlouvám, jen se snažím hledat, kde se stala na začátku chyba a co celou rodinou tragédii spustilo. Neměl by na lavici obžalovaných sedět i pan „Někdo“, ten, kdo nutí děti a mladé lidi znevýhodněné nižším IQ učit se vyšší než základní matematiku? Přece mu musí být jasné, že to nezvládnou a skončí na pětkách. I ti se sníženým IQ si asi uvědomují, že jim matematika (mimo základní počty) v jejich praktickém životě k ničemu nebude.
A trest? 12 let za vraždu matky je málo? Pachatel ve skutečnosti dostal ten nejvyšší trest. Zbytek rodiny ho odvrhl, a to asi doživotně. Už nikoho nemá a nemá se kam vrátit. Domov pro něho přestal existovat. Zůstal úplně sám. Bez podpory a naděje na normální život. Je úplně jedno, kolik let bude sedět v kriminále, venku to bude pro něho ještě horší. Vše mohlo skončit jinak…
Třeba jako příklad z mého okolí. Kluk s menším IQ prolezl za pomoci inkluze v podobě pomoci asistenta základní školu. Dokončil ji i za vydatné pomoci rodiny se čtyřkami. Měl štěstí i na dobrou školní partu, pomohli mu s učením i spolužačky a kluci ho respektovali takového, jaký je. Vše se obešlo bez školní šikany. Zdaleka ne všichni mladí jsou zmetkové, jak se v diskuzích rozčilují důchodci (takzvaná ta nejlepší odcházející generace).
Nyní se jde učit nad truhláře. Práce se dřevem ho baví a je manuálně šikovný. Jeho rodiče nad případnou pětkou z matematiky jen mávnou rukou. Lineární rovnice jejich kluka určitě živit nebudou. A budou si jistě myslet to, co já. Co je to za nesmysl, chtít vypočítat po dětech se sníženým IQ nějaké zbytečné matematické rovnice a dávat jim pětky?
Skončí ten nesmysl někdy? Tyto děti se především potřebují naučit praktické věci, svoje budoucí řemeslo nebo i jen obyčejnou jednoduchou práci bez výučního listu. A další praktické dovednosti a znalosti, jak fungovat v běžném životě.
To jediné dává smysl.