Článek
Kdyby Lenin věděl, že revoluci nakonec neudělá proletariát, ale partička influencerů s ringlightem (kruhové LED světlo, populární u youtuberů) a FOMO z Číny (FOMO = Fear of Missing Out, strach, že mi něco uteče), možná by si to s tím mauzoleem ještě rozmyslel. A kdyby Karel Čapek zašel do dnešní doby a místo robotů psal o Instagramu, nejspíš by napsal: „Influencer – tvoreček, který nemyslí, ale sleduje. A je sledován. Čím víc se svléká, tím víc ovlivňuje.“
A tak jsme tady. Rok 2025, planeta Země, Česká republika. Tisíce let civilizace, vývoje a filosofie od Aristotela přes Masaryka až po Karla Gotta – a my tu teď žasneme nad tím, že někdo vážně kývl na to, že bude na TikToku velebit komunistickou stranu Číny výměnou za all inclusive dovolenou, pět set éček denně a fotku s pandou. To není scénář dystopického filmu. To je realita. A stačil k tomu jeden fiktivní projekt Mikýře, který si řekl: „Co když jim nabídnu rudý koberec? Půjdou?“ A oni šli. A podepsali. A usmáli se na kameru, že „je super, jak to ta čínská vláda zvládá“.
Já, Mikýř a instantní stud
Hned první večer po vydání jsem si video na Mikýřově kanálu pustil. A víte co? Nepřekvapilo mě to. Ani trochu. Možná jen potvrdilo smutné tušení, že svět, kde se etika měří podle výše honoráře a pravda podle počtu lajků, už dávno není za rohem – on je tady.
Tady nejde ani tak o tu Čínu. Tady jde o to, že jakmile někdo zabalí lež do balíčku se samolepkou „spolupráce“, najdou se jedinci, kteří to rozbalí rychleji než první iPhony před Apple Storem. Lidé, kteří by s úsměvem propagovali i koncentrační tábor, kdyby k tomu dostali slevový kód. „Zadej GULAG20 a dostaneš plyšového Mao Ce-tunga zdarma!“
A místo evangelistů máme dneska jiný typ „apoštolů“. Nechodí pěšky, ale v brandovaných teniskách. Nemluví v podobenstvích, ale v reels. A místo kréda hlásají: „Sleduj mě a bude ti přidělen promo kód!“ Příběh o oběti? Dneska hlavně, aby to mělo dosah.
Ale zpět k českým luhům a TikTokům. Tohle celé fiasko není jen ukázka toho, že někteří influenceři nejsou nejostřejší tužky v penále. Oni jsou spíš jako pastelky ve vodě – rozmočení, nečitelní, ale pořád barevní. A přitom stačí tak málo – trocha kritického myšlení, špetka etiky, možná i otázka „Proč by mě komunistická Čína chtěla na plakátu?“ Ale na to není čas. Čas jsou peníze. A peníze jsou důležitější než svědomí, zvlášť když ti do schránky chodí faktury za platinové zuby tvého psa.
Co mě děsí víc než samotná akce? Že to většině těch sledujících ani nepřišlo divné. V komentářích pod videem se dočtete spíš: „Hej to je cringe lol“ (cringe = trapné), než „Tohle je eticky naprosto za čárou“. To už se ale asi nedivím – když vaše hlavní životní inspirace nosí umělé řasy delší než odstavec v Bibli, těžko čekat reflexi.
Něco mezi Čínou a Disneylandem
Dřív jsme se báli, že děti budou chtít být popeláři. Dnes se bojíme, že chtějí být influenceři. A právem. Protože dnes už není důležité, co říkáš. Důležité je, kolik lidí tě lajkuje, když to říkáš. I kdybys říkal, že je Stalin misunderstood tiktoker (nepochopený uživatel TikToku) a gulag byl jen přísnější letní tábor. Hlavně, že video má trendy hudbu, titulky jako „Babičko, kde jsi byla v roce 1950?“ a stylový filtr Lo-Fi srdíčko, protože to přece dělá i propagandu roztomilou.
A teď ruku na srdce – koho tohle všechno překvapilo? V době, kdy pravda je relativní, zodpovědnost trapná a morálka out, bylo jen otázkou času, kdy influenceři začnou dělat promo i Severní Koreji. A klidně i za pastelku zdarma.
Mikýř udělal skvělou věc. Nastavil zrcadlo. A mnozí v něm uviděli… pandu v červeném triku, jak šťastně mává z letáku s nápisem: „Sleduj můj kanál a získej mírumilovné body od strany!“
A co jsme viděli my ostatní?
Že influenceři sice ovlivňují svět, ale často sami netuší kam. A to je možná ta největší ironie ze všech.
Takže až zase bude vaše dítě chtít být influencerem, dejte mu raději pastelku. A pokud bude hodné – i strouhátko. Ať má aspoň čím nabrousit svědomí.
Použité zdroje:
Mikýřova úžasná pouť internetem – epizoda: „Pozvali jsme influencery na výlet do Číny. Jak to dopadlo?“
Super.cz: Na internetu se šíří obří kauza českých influencerů! Kývli za honorář a dovču na propagaci komunistické strany v Číně